Příjezdová hala je nyní cítit novotou. Vše je nablýskané a čisté. Prostor dočasně slouží i pro odjezd, takže nechybí přepážky, kde lze koupit jízdenky. Součástí jsou také automaty s občerstvením a lavičky. Samozřejmostí jsou informační a odbavovací systém.
Jinak se ale v dalších částech rozlehlé budovy dál ve velkém pracuje, zavřená je proto nyní třeba odjezdová hala. Cestující se už ale poměrně brzy dočkají otevření. „Veškeré prostory v budově hlavního nádraží chceme veřejnosti zpřístupnit do konce roku,“ potvrdil na Twitteru generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda.
SŽ je investorem celé akce za zhruba 750 milionů korun. Postupem času se o několik desítek milionů prodražila. Rekonstrukce a modernizace také oproti původnímu plánu nabrala zpoždění jeden rok. Stav budovy byl totiž nakonec mnohem horší, než SŽ předpokládala.
Využití opravené budovy bude multifunkční, vzniknou zde nové prostory pro cestující, obchody a služby, přestěhuje se tam třeba i pobočka pošty, která nyní sídlí opodál. Chybět nebudou ani nové kanceláře. V centrální části budovy bude nový výtah, který spojí podchod s 1. nástupištěm, další výtahy vzniknou v severní i jižní věži. Budova dostane nový orientační a informační systém.
„Zájem o využití komerčních prostor ale zatím není velký. Například nádražní restaurace zde pravděpodobně nebude, i když jsme se ji hodně snažili nabízet. Je znát, že v tomto ohledu hodně zasáhl covid a některé provozy naopak spíše končí,“ konstatoval loni při prohlídce stavby Svoboda.
Součástí rekonstrukce je také stavba nové pasáže propojující severní věž s hlavní odbavovací halou, tedy pomyslné spojení s Lannovou třídou, hlavní spojnicí mezi nádražím a centrem Českých Budějovic. Řešení interiérů navrhli architekti z českobudějovického ateliéru A 8000. Práce provádí firmy Metrostav, Edikt, Avers.