Ve Vimperku žije zhruba sedm a půl tisíce obyvatel. Jeho dominantou je zámek.

Ve Vimperku žije zhruba sedm a půl tisíce obyvatel. Jeho dominantou je zámek. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Řidiči jezdí kolem školky osmdesátkou, po opravě zde bude třicítka

  • 3
Vimperská radnice vyhradila 75 milionů korun na rekonstrukci ulice 1. máje. Firma kompletně vymění sítě a povrch vozovky a chce tu zpomalit provoz. Dopravní policisté však mají ke změně rychlosti výhrady. Jde nám o bezpečnost, oponuje jim vedení města.

Ve vimperské ulici 1. máje sídlí škola, školka, knihovna, šumavští správci, sportoviště i pošta. Propojuje právě rekonstruovanou klíčovou křižovatku „Fišerka“ s historickým centrem města.

„Ulice je celkově ve špatném stavu. Nejhůře je na tom dezolátní kanalizace,“ sdělila starostka Vimperka Jaroslava Martanová.

Plánovaná rekonstrukce se bude zabývat úsekem mezi zmíněnou křižovatkou a hotelem Zlatá hvězda. Dojde ke kompletní výměně kanalizace, vodovodů a dešťových kanálů.

„Zároveň bude po celé délce úseku položen nový povrch, kombinace dlažby a asfaltu,“ pokračuje starostka.

Podle projektu by vzniklo další podélné parkování v první části ulice u panelových domů v ulici Karla Weise. Parkovací místa by měla vhodně doplnit výsadba stromů. Studii město probíralo i s místními.

„Dvakrát jsme jednali s vlastníky nemovitostí a řešili námitky. Počítáme například s úpravou dvou křižovatek, aby k místním podnikatelům mohla zajíždět auta,“ vysvětluje Martanová.

Po vyřízení připomínek nyní projekt leží ve správním řízení na stavební povolení. Stavba začne u Jednoty a bude po etapách postupovat směrem k výše položenému centru města. Uzavřena tak bude vždy zrovna opravovaná část ulice.

Vedení Vimperka si přeje, aby práce začaly ještě letos. Ne však dříve, než skončí rekonstrukce křižovatky „Fišerka“, ta bude hotová do konce září. Pracuje na ní firma Strabag, která se následně ujme i ulice 1. máje.

Radnice měla původně společnost vyzvat k zahájení stavby nejpozději do 15. května. To však kvůli diskusím o podobě projektu nestihla. Obě strany však podepsaly dodatek smlouvy, který lhůtu o rok prodloužil.

O zpomalení debatovala radnice s policií

Klíčové změny zasáhnou dopravu. Kromě zmíněného nového povrchu a úpravy křižovatek stavaři umístí v ulici tři retardéry. A jezdit se tudy bude pomaleji. Místo klasické padesátky bude povolena maximálně třicítka. Radnice o zpomalení vedla debaty s policejním dopravním inspektorátem v Prachaticích.

„Ten chtěl rychlost zachovat kvůli plynulosti dopravy. Nakonec jsme se však dohodli na třicetikilometrové rychlosti,“ těší starostku.

Přestože dopravní inspektorát nakonec ustoupil, z opatření má stále obavy.

„Respektovali jsme záměr investora. Ale stále platí, že plynulost dopravy bude v ulici nižší. Navíc právě rekonstruovaná Fišerka je plánovaná na padesátku. Když z ní řidič vyjede do 1. máje, bude muset ihned po několika metrech zpomalovat. Na křižovatce také bude bezhlučný asfalt a v ulici bude přecházet na kostku, oba projekty jsou v tomto nesjednocené,“ má výhrady Václav Kalous, dopravní inženýr Policie České republiky.

Na dlažbě se navíc podle Kalouse prodlouží brzdná dráha, především v ranních hodinách a motorkářům.

„Když pojedete směrem do centra do kopce, tak nejspíše na první rychlostní stupeň. Budete muset ujet stejnou vzdálenost pomaleji a rozjíždět se u přechodů, takže nejenže utrpí plynulost, ale narostou emise. Na kolika hlavních ulicích se jinde jezdí třicítkou? Myslím, že jich je málo,“ pokračuje Kalous.

„A třicet je maximum, takže někteří řidiči budou jezdit ještě pomaleji, aby neriskovali pokuty,“ předvídá dále dopravní inženýr.

Naopak ředitelku místní mateřské školy Irenu Helmovou snížení rychlosti těší. „Kdo tudy denně chodí, tak si jistě všímá, že někteří řidiči rychlost nedodržují. Je jich naštěstí minimum. Hodně aut dá chodcům přednost, přesto se však někdo prohání po ulici osmdesátkou,“ přibližuje. Do školky dochází osmdesát dětí.

Podle starostky platí, že městu jde hlavně o bezpečnost pro chodce. „V ulici sídlí řada institucí, a tak tudy denně prochází hodně lidí. Jde nám o jejich bezpečí, proto jsme pro zpomalovací retardéry a snížení rychlosti,“ uzavírá Jaroslava Martanová.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz