Záměr zveřejnila společnost VGP Park České Budějovice, která už na stavbu vykoupila zemědělské pozemky. Pole musel stát vyjmout ze zemědělského půdního fondu. Projekt představuje osm výrobních a skladových hal včetně zázemí pro zaměstnance. Těch má být téměř 1 600.
Zájmové území má rozlohu 58 hektarů a zasahuje do lokality Na Světlících při Okružní silnici, kde chátrá několik vybydlených domů a bývalý statek. Pozemek leží při průmyslové zóně v katastru Českých Budějovic a sousedí s obcí Úsilné.
„O tomto záměru víme. Projekt vychází z podmínek územního plánu,“ uvedl náměstek českobudějovického primátora František Konečný (ANO).
Podle Konečného diskutovalo vedení města zpočátku nad územní studií, kterou vypracoval místní ateliér Brůha a Krampera. Místo se totiž rychle mění z pohledu dopravní situace. Bude totiž do několika let napojené na dálniční obchvat D3.
V současné době tvoří srdce komunikací kruhová křižovatka na Okružní, ze které doprava míří na výpadovku směr Lišov. Z projektu vychází, že v době provozu výrobních hal z nich denně vyjede na 1 300 osobních a nákladních aut. V současné době lokalitou projede za dobu 24 hodin čtrnáct tisíc vozidel.
„Podstatné pro město bude místní odstavné parkoviště s kapacitou padesáti nákladních aut. Něco takového tady chybí, kamiony parkují, kde se dá. Projekt počítá i se zázemím a určitými službami pro řidiče, kteří musí plnit povinné zastávky na odpočinek,“ tvrdí architekt Jiří Brůha.
Zaměstnanci mají dojíždět
Poněkud rozpačitě vnímají odborníci i politici kapacitu areálu z pohledu zaměstnanců. Skoro šestnáct set lidí budou muset výrobní firmy, které si haly pronajmou, hledat těžko.
Na Českobudějovicku je podle údajů úřadu práce rekordně nízká nezaměstnanost, a to 1,8 procenta. Místní firmy nabízejí 4 600 volných míst. Nedostatek dělníků proto jihočeské firmy řeší nabídkami ze zahraničí. Další neznámou je ubytování. S noclehárnou v oploceném areálu technologického parku investor nepočítá. V obsáhlém dokumentu k tomu poznamenává, že zaměstnanci budou dojíždět do práce městskou hromadnou dopravou nebo auty.
„Jisté je, že po otevření technologického parku nastane konkurence a přetahování pracovních sil mezi místními strojírenskými podniky. To už je ale věcí investora,“ míní Konečný.
Podle zveřejněného záměru chce společnost VGP Park České Budějovice pronajímat haly na montáže pro automobilový průmysl a elektrotechnickou výrobu.
Jinak vývoj vidí zpracovatel oznámení Pavel Cetl. Poznamenal, že jako všude je převis pracovních sil jen dočasný. Vývoj na trhu práce se mění.
„Určitě bude pro region lepší, když je nabídka práce rozmanitá a kapacita připravená do budoucna. Stavbu ubytoven v areálu by ani územní plán nedovolil,“ řekl Cetl.
Oznámení záměru stavby spadá teď do zjišťovacího řízení, ke kterému se mohou vyjádřit instituce a dotčené obce. Problém se stavbou nemá zatím město České Budějovice ani odbor životního prostředí krajského úřadu.