Je to stále stejný obrázek. Stačí prudší déšť a řidiči se mohou spolehnout na to, že pod strakonickým viaduktem budou muset místo plynulé jízdy kritický úsek spíše brodit. Na vině jsou hlavně splavené listí a větve z okolí, jež ucpávají kanalizační vpusti a dešťová voda jimi nemůže odtéci.
Takových míst je ale po kraji daleko více a hasiči kromě zaplavených silnic řeší kvůli ucpaným kanálům i vytopené domy.
„Nejčastěji k podobným událostem vyrážíme při prudkých nebo dlouhotrvajících deštích. Pokud k ucpaným vpustím připočtu ještě zanesené okapy domů, jedná se asi o desetinu všech hlášených událostí,“ počítá mluvčí jihočeských hasičů Vendula Matějů.
Podle ní je tento podíl v posledních letech téměř stejný a hasiči zasahují také u vpustí u rodinných domů. „Nedá se říci, že by se jejich vlastníci výrazně ponaučili,“ dodává Matějů.
Právě ve Strakonicích mají kritických míst hned několik, viadukt je ale pro radnici zdaleka největší problém. „Na tuto lokalitu se zaměřujeme a pravidelně ji hlídáme. Dáváme pozor ale i na jiné vpusti, které kontrolujeme pravidelně před i při jarním úklidu, aby byly na léto připravené. Problematičtější lokality kontrolujeme a čistíme častěji než ostatní,“ vysvětluje mluvčí strakonické radnice Markéta Bučoková.
O více než devět tisíc takových vpustí včetně kanalizace se v Českých Budějovicích stará společnost Čevak. I tam se najde několik kritických míst, jimž se pracovníci firmy věnují s větší péčí.
„Zvýšenou pozornost věnují zejména centru, parkům, ale také Lannově třídě nebo Dlouhému mostu. Jenže když přijde větší přívalový déšť, jakých bylo v posledních týdnech hned několik, vznikají problémy hlavně kvůli nedostatečně projektované kanalizační síti,“ podotýká náměstek budějovického primátora Petr Holický.
To potvrzuje i ředitel budějovického závodu Správy a údržby silnic (SÚS) Jihočeského kraje Petr Brom, podle něhož pracovníci správy kontrolují vpusti pravidelně při běžných prohlídkách. Pracovníci SÚS se společně s kolegy z Ředitelství silnic a dálnic v takových případech starají o komunikace prvních tříd.
„Propustnost prověřujeme také po přívalových deštích nebo na základě upozornění uživatelů silnic. Čištění pak provádíme pravidelně před a po zimní sezoně,“ vysvětluje Brom s tím, že pro jihočeskou SÚS je největším problémem lokalita pod táborským hřbitovem a silnicí I/3.
Podle mluvčího táborské radnice Luboše Dvořáka se k ní řadí rovněž Lužnická a Čelkovická ulice nebo prostor pod železničními Černými mosty.
„Zpravidla ale zatopení těchto míst nesouvisí se zanesenou vpustí. Spíše za to může malá kapacita kanalizační sítě. V poslední době je ale situace po vybudování nové kanalizace v ulici Na Parkánech výrazně lepší,“ říká Dvořák a dodává, že pracovníci táborských technických služeb čistí vpustě při každém blokovém úklidu ulic.
Čevak se kromě krajského města stará také o píseckou kanalizaci, kde má na starosti okolo čtyř tisíc kanálů.
Na přívalový déšť jsou krátké i vyčištěné vpusti
„V obou městech si dáváme pozor na to, aby v nich byl umístěný záchytný koš. Při čištění jej vyjmeme, vysypeme do speciálního vozidla a pak jej tlakovou vodou vyčistíme a vložíme zpět,“ popisuje postup mluvčí Čevaku Jitka Kramářová.
Přímo v Písku vpusti kontrolují pracovníci firmy dvakrát do roka. Nejvíce ohroženým místem je podle mluvčí tamní radnice Ireny Malotové zejména městské centrum, které bývá čištěné i po městských slavnostech.
„Jenže pokud přijdou přívalové deště jako letos, většinou to nezvládne kanalizace a nezachrání to ani vyčištěné vpusti,“ dodává písecká mluvčí.
O něco klidnější situace je v tomto ohledu na Jindřichohradecku, kde se s podobnými problémy obce setkávají jen výjimečně.
„Většinou nás podobná událost potká při prvním větším dešti po delším období sucha, kdy se všechen nastřádaný prach, hlína, písek a jiné nečistoty najednou splaví a pak dochází k ucpání i do té doby čistých vpustí,“ objasňuje mluvčí Jindřichova Hradce Petr Kolář.