V Krajinské ulici v centru Českých Budějovic jezdí od 1. listopadu midibusy. | foto: David Peltán, MAFRA

Budějovický spor o autobusy míří k soudu. Majitelé domů podají žalobu

  • 4
Do dvou týdnů podá Sdružení majitelů domů v centru Českých Budějovic správní žalobu na město. Vadí jim průjezd midibusů MHD pěší zónou v Krajinské ulici. Vozy mají povolení do poloviny roku 2018.

Menší autobus vjíždí do Krajinské ulice od Sadů. O minutu později jede v opačném směru další. Tak to od začátku listopadu vypadá v historickém jádru Budějovic od šesti ráno do půl deváté večer každý pracovní den v desetiminutových intervalech.

Zatímco někteří si novou linku MHD číslo 24 jedoucí z parkoviště v Jírovcově ulici na náměstí Přemysla Otakara II. pochvalují, část obyvatel se s ní nehodlá smířit.

Sdružení majitelů domů v centru Budějovic oznámilo, že do čtrnácti dní podá kvůli zavedení MHD do pěší zóny v Krajinské ulici správní žalobu na město. Potvrdil to zástupce sdružení Karel Pražák. K žalobě se podle jeho slov připojuje patnáct majitelů nemovitostí, podnikatelů a firem.

V Krajinské ulici v centru Českých Budějovic jezdí od 1. listopadu midibusy.

Pražák se domnívá, že do městské památkové rezervace tento druh vozidel nepatří a provoz má negativní vliv na život v ulici. „Je to v rozporu se zájmy památkové péče, autobusy ohrožují stabilitu nemovitostí a bezpečnost chodců v pěší zóně,“ sdělil Pražák.

Dodal, že ulicí projíždí také těžká vozidla odvážející odpad, jež tam rovněž nemají být. „Zavedení dopravy do historického centra je v rozporu se zákonem. Rozhodli jsme se podat správní žalobu,“ navázal bývalý poslanec.

Do Krajinské nyní jezdí dva druhy midibusů, ten menší váží bezmála 4,5 tuny a pojme 37 cestujících. „Větší pak takřka 10 tun a je pro 67 cestujících,“ upřesnil Viktor Lavička, mluvčí budějovického dopravního podniku.

Když ulicí jede autobus, třese se nám doma nádobí, říká žena

Podle zástupců sdružení majitelů, jež čítá na 40 členů, nemají do památkové rezervace jezdit vozidla nad 3,5 tuny. „Navíc je to pěší zóna. Když jedou proti sobě, musí se tu vyhýbat, do toho je tu třeba zrovna dopravní obsluha a ještě cyklisté a chodci. V turistické sezoně a při lepším počasí to bude ještě mnohem horší. Když projíždí autobus nebo sváží odpad, tak se nám doma třese nádobí,“ reagovala jedna z obyvatelek Vlasta Volfová.

Pražák dále argumentoval stanoviskem památkářů z června 2002, kteří odmítli provoz autobusů v centru. Náměstek primátora pro oblast dopravy František Konečný (ANO) ovšem oponoval jiným stanoviskem.

„Je z října roku 2002, je souhlasné a umožňuje provoz midibusů,“ konstatoval. Dodal, že se samozřejmě sdružení může bránit. On sám je však přesvědčen, že bylo zavedení MHD na náměstí správné.

Provoz midibusů má podle radnice potřebná povolení. Nyní je linka ve zkušebním režimu. Opírá se o dočasné povolovací stanovisko magistrátního odboru dopravy a silničního hospodářství. „Jeho platnost je do poloviny roku 2018,“ potvrdil vedoucí odboru Jaroslav Mráz.

Dočasné je proto, že úředníci byli v průběhu procesu napadeni z podjatosti, a nebylo tak možné vydat trvalé rozhodnutí. „To se řešilo a bylo rozhodnuto, že podjatí nejsme, a dál pokračujeme v řízení, které se týká opatření obecné povahy jako u dopravního značení,“ doplnil Mráz.

Památkáři do procesu přímo nezasahovali, protože se změna netýkala stavebních úprav chráněných objektů. „Pouze jsme při jednání doporučovali, aby se prověřil možný dopad zvýšeného provozu na statiku domů,“ konstatoval Daniel Šnejd, ředitel územního odborného pracoviště Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích.

Nová linka 24 je součástí projektu systému parkovacích zón, které město spustilo na Pražském předměstí a několika přilehlých ulicích na začátku listopadu. V průběhu roku 2018 mají současná dieselová vozidla nahradit elektrické midibusy, jež se budou více podobat většímu ze dvou typů, které tam jezdí nyní.