Snímek z představení Jihočeského divadla.

Snímek z představení Jihočeského divadla. | foto: Jihočeské divadlo

Podepište nižší úvazek i mzdu, naléhá na sólistky Jihočeské divadlo

  • 1
Jihočeské divadlo snižuje mzdy operním sólistkám a snaží se je přesvědčit, aby podepsaly snížený úvazek. Na nové podmínky přistoupilo už šest sólistek. Poslední, která ještě bojuje o plnou mzdu, je Iva Hošpesová. Ta nyní studuje hlavní roli světoznámého muzikálu Hello, Dolly!

Vedení Jihočeského divadla naléhá na operní sólistky, aby podepsaly snížený úvazek a to z důvodu menší vytíženosti.

"Například Miroslava Veselá, jež se mnou nyní alternuje Dolly Leviovou v muzikálu, novou smlouvu snižující pracovní úvazky a mzdu podepsala. O podpis byly na konci roku žádány také Kateřina Hájovská, Romana Strnadová, Dagmar Volfová a Eva Štruplová. Kateřina Bukovská, bývalá předsedkyně pěveckých odborů, přešla do sboru," vyjmenovává sopranistka Iva Hošpesová.

Ředitel Jihočeského divadla Jiří Šesták vysvětluje nutnost snížit úvazky takto:  "Jihočeské divadlo je kolos. Je to čtyřsouborové divadlo. Opera má náročný provoz z hlediska toho, jak zajistit dramaturgický plán, zkoordinovat techniky, umělce, orchestr, sbor. Navíc nám jde o to, abychom zachovali co nejvyšší kvalitu inscenací. Co se týče opery, potřebujeme najít peníze na hostující pěvce, kteří publiku prezentují špičkové hlasové výkony v rámci našich finančních možností."

Šesták se spolu s šéfem opery Miloslavem Veselým shodují, že by se peníze na vysoké umění a celoroční provoz měly ve větší míře najít díky vícezdrojovému financování.

"Jsme jedinou profesionální divadelní scénou v Jihočeském kraji, a tak pochopitelně soudím, že naše divadlo přesahuje oblastní rozměry, tudíž by mělo spadat i pod správu kraje," připomíná Veselý.

Panují i obavy ze zrušení operního souboru

"Pro Budějovice jsou opera či balet nadstandardem. Mají nadregionální přesah i za hranice. Ačkoli nám přichází nejvíce peněz každoročně z městského rozpočtu, přikláním se k vícezdrojovému financování. Ve svých snahách by ho ale měly podporovat také politické strany," připojuje Šesták s tím, že náklady divadla byly třeba v roce 2010 celkem 136 milionů, příspěvek města byl 77 milionů a kraje 5,5 milionu.

Ve hře je sázka na mistrovské árie, ale i činnost opery jako takové. Obavy má vedoucí skupiny viol operního orchestru Marie Watzková, která je od roku 2004 předsedkyní Unie orchestrálních hudebníků.

"Všechny sólistky kromě Ivy Hošpesové nové smlouvy skutečně podepsaly, ale ze strachu, že by jinak mohly být pro nadbytečnost propuštěny úplně. Myslím, že to svědčí o záměru oslabit, nebo úplně zrušit operní soubor," domnívá se Watzková.

Budějovická violistka hledí na vzniklou situaci značně skepticky. "Pro divadlo bude daleko finančně náročnější spolupracovat s hosty. Kromě honorářů bude muset platit ubytování a cestovné. Není jasné, jak by se řešily případné záskoky. Problémy se snižováním úvazků sólistek se týkají celého operního souboru," podotýká Watzková.

Ale i šéf opery Veselý bude rád, když opera nezanikne, což zdůrazňuje apelem režiséra Jana Kačera: "Provozování a udržování opery je vizitkou kulturnosti města a kraje. Žádný jiný divadelní útvar kromě opery v sobě nespojuje tolik prvků, které působí na všechny smysly diváka najednou."