Variantu levnější a šetrnější k přírodě již zpočátku doporučovali i odborníci a plánoval ji také Jihočeský kraj. Dražší varianta vede vzácnou lokalitou při hraně s nejvíce chráněnou částí CHKO Šumava.
Podle současného finálního projektu vyjde 1,2 kilometru obchvatu na nejméně 150 milionů korun. Kraj přes množství kritiky prodlužoval platnost EIA od roku 2011. Naposledy předloni s platností do roku 2028. „Není to výmysl kraje, ale obchvat chtějí především obyvatelé Nové Pece,“ uvedl pro ČTK jihočeský hejtman Martin Kuba.
Oponenti to nerozporují, ale nechápou, proč hejtmanství vybírá právě nejnákladnější variantu. Jenže je to jinak, Jihočeský kraj tuto variantu celé roky vůbec neprosazoval.
Hejtmanství naopak už od počátku přípravy navrhovalo, aby přeložka vedla právě po stávající účelové komunikaci kolem manipulačního skladu dřeva ve správě CHKO a Národního parku Šumava. Ta by se rozšířila na parametry silnice III. třídy. Kraj to považoval za nejšetrnější k životnímu prostředí a technicky nejlogičtější variantu.
Jenže s tímto navrženým řešením podle hejtmanství už dříve zcela zásadně nesouhlasila Správa CHKO a NP Šumava a také Vojenské lesy ČR a své rozhodnutí po celou dobu přípravy stavby jako dotčený orgán státní správy od roku 2006 do roku 2020 nezměnila.
Jako jediná přijatelná byla Správou CHKO a NP Šumava označena nyní připravená varianta. Kraj tak pouze na základě daných podmínek připravil v té chvíli jedinou projednatelnou variantu.
Obchvat bude součástí 17,5 kilometru dlouhé trasy mezi Želnavou a Zadní Zvonkovou, která nevyhovuje kvůli úzké silnici. V zimě ji přitom využívají hlavně lyžaři mířící na rakouské horské středisko Hochficht. Vozovka je úzká a protijedoucí vozidla se proto musejí často vyhýbat.
„Potřebu obchvatu chápeme, ale zajímalo by nás, kdo má zájem zrovna na předražené variantě, která ničí přírodu a bude stát daňové poplatníky spoustu peněz,“ ptá se za spolek Lipensko pro život Pavla Setničková.
Hotel půjde k zemi
Správa NP Šumava přes počáteční odpor nakonec udělila trase vedoucí více v krajině výjimku ze zákona o ochraně přírody.
„Nerozumím tomu. Trasa přes bývalý areál skladu dřeva je dnes volná a zpevněná, do obecní zástavby nezasahuje. Místo toho se povede obchvat o kus stranou po květnaté podmáčené horské louce. Kraj naznačil, že když s tím nebudeme souhlasit, obchvat se zase odloží. Proč ale věci dělat jednoduše, když to jde složitě?“ ptá se lesník a zastupitel Nové Pece Stanislav Ransdorf.
Nakonec vítěznou a nákladnější variantu naopak vítá starosta Martin Hrbek. Podle něj bude zárukou, že se doprava od obce víc vzdálí, protože denně projíždí Novou Pecí kamiony se dřevem. Podle Hrbka je dnes v projektu tato jediná trasa, případná změna přes skladový areál by celé řízení vrátila znovu na začátek kvůli vypořádání pozemků.
Ještě loni v září hejtmanství znovu obeslalo starostu Nové Pece dopisem, na základě kterého se dalo ještě vrátit k původně prosazované variantě. V dopise mimo jiné zaznělo, že se o změně postoje Správy CHKO a NP Šumava kraj dozvěděl z dopisu ze srpna 2023. Vedení Jihočeského kraje bylo připravené i přes úplnou připravenost stavby zahájit projektové práce na původně prosazované variantě obchvatu, pokud by o tom rozhodlo zastupitelstvo obce na veřejném jednání. To už ale nestalo rozhodnutí neměnilo, a tak platí varianta silnice více v přírodě.
Obec se 450 stálými obyvateli se potýká podobně jako mnoho jiných na Lipensku s vylidňováním. Problémem je nedostatek pracovních příležitostí. Mimo letní sezonu je zde až dvacetiprocentní nezaměstnanost. Nové obyvatele má přilákat nový Program rozvoje bydlení.
Nabízí lidem, kteří se rozhodnou postavit rodinný dům na pozemku obce, parcely v ceně 100 korun za metr čtvereční. Tržní cena je přitom v místě až tři a půl tisíce korun za metr. Podmínkou je, že majitel nesmí nemovitost deset let prodat.
Další kompenzací jsou příspěvky za trvalý pobyt, ročně 1 000 korun na osobu. V obci je základní i mateřská škola a několik penzionů. Bývalá dominanta patrový Hotel Nová Pec nedaleko nádraží brzy půjde k zemi. Je opuštěný a v havarijním stavu. Jeho poslední majitel chce budovu zbourat a na jejím místě postavit apartmány.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz