Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvČást cestujících si pravděpodobně všimla, že už necelý měsíc po slavnostním otevření po rekonstrukci je u nového bočního vstupu z Lannovy třídy opět rozkopaný chodník a vyhloubená jáma.
I toto prostranství, malé náměstíčko, přitom bylo součástí rozsáhlé obnovy výpravní budovy vlakového nádraží, která trvala tři a půl roku. Je tam nová zámková dlažba, lavičky či kolostav. A teď také velká díra.
Správa železnic (SŽ) jako majitel nádraží totiž v místě musela řešit havárii kanalizace. „V přednádražním prostoru se jedná o neplánovaný výkop kvůli odstranění havárie kanalizace. Do pondělí by mělo být hotovo,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.
Problém je v tom, že ač je nyní na povrchu všechno nové, trubky pod zemí zůstaly staré. SŽ se totiž domnívala, že nejsou v tak mizerném stavu.
„V tomto prostoru se kanalizace nedělala, došlo pouze k vybudování nového povrchu. Nyní se však ukázalo, že kanalizační přípojky jsou v horším stavu, než předpokládal samotný projekt,“ doplnila Eberl Friebová. Pracovníci je tak nyní na místě vyměňují.
Celá situace je dost nešťastná i s ohledem na to, s jak obrovskou pompou se výpravní budova otevírala. Její rekonstrukce se navíc protáhla o více než rok a ještě prodražila o pár stovek milionů korun až na jednu miliardu korun.
Teď navíc zatím není jisté, kdo zaplatí za opravu kanalizace. „Forma úhrady bude teprve předmětem řešení,“ uvedla mluvčí SŽ.
Postupně otevřou obchody
Drobnější stavební ruch je stále ještě i uvnitř historické budovy. Tam je to ale logické, protože si tam například obchodníci připravují pronajaté prostory na otevření.
„Komerční jednotky postupně předáváme nájemcům, kteří si prostory budou ještě upravovat a vybavovat,“ potvrdila Nela Eberl Friebová. V případě lékárny je zahájení provozu legislativně složitější a není možné ji provozovat v režimu předčasného užívání jako u jiných provozoven.
„V příjezdové hale ještě dojde k odstranění provizoria pokladen a instalaci výlohy, poté se můžou předat nájemcům,“ doplnila mluvčí.
Po rekonstrukci je nová střecha, fasáda, okna, rozvody. Zkrátka prakticky všechno bylo nutné vyměnit. Velkou novinkou je zmíněný boční vchod a pasáž ve směru od Lannovy třídy a před ní je také menší prostranství s lavičkami.
Když práce v červnu roku 2020 začaly, nikdo netušil, že se nakonec protáhnou o více než rok oproti původnímu plánu. Stav objektu sloužícího od roku 1908 byl totiž ještě horší, než se zdálo.
Na slavnostní otevření se na začátku února přišly podívat desítky lidí a z velké části zaplnily odjezdovou halu. Zněla především slova chvály. Nádraží je také nově mimo jiné pomocí vzduchotechniky lehce provoněné.
Historický objekt je každopádně postavený tak, že je velmi vzdušný. Cestující určitě ocení i samootevírací vstupní dveře a bezbariérový přístup. V centrální části budovy je nový výtah, který spojí podchod s 1. nástupištěm, další výtahy vznikly v severní i jižní věži. Budova dostala nový orientační a informační systém. Naopak někteří čekali, že bude ještě větší počet toalet. Kritika zazněla také ohledně nedostatečného prostoru pro odstavení kol.