Na okraji Týna nad Vltavou rostou haly, které budou součástí průmyslové zóny. (duben 2018)

Na okraji Týna nad Vltavou rostou haly, které budou součástí průmyslové zóny. (duben 2018) | foto: Jakub Bartoš, MF DNES

Kamiony z průmyslové zóny budou trápit obyvatele Týna až do konce dubna

  • 3
Silnici, která odvede dopravu z průmyslové zóny v Týně nad Vltavou, dokončí později. Obchvat za 28 milionů korun měl stát už na konci uplynulého roku.

Na hustou dopravu jsou v Týně nad Vltavou místní zvyklí. Kamiony projíždějí Havlíčkovou ulicí kvůli výstavbě výrobních hal v průmyslové zóně na kraji města dlouho.

Nyní už ale měli mít obyvatelé rodinných i bytových domů klid. Město buduje obchvat, který odvede dopravu ze zóny rovnou na hlavní průtah Týnem. Plánovaný termín jeho dokončení se však nepodařilo stihnout.

„Město nebylo při zahájení prací připraveno stavbu předat, protože nemělo stavební povolení. Kvůli tomu se začalo v měsících, kdy není možné udělat například pokládku horkovodu, která vyžaduje celodenní teplotu nad pět stupňů Celsia,“ vysvětlil vedoucí odboru hospodářské správy Petr Rohlena.

Kvůli technologické přestávce teď firma v pracích nepokračuje. Kdy opět začne, zatím neví.

„Důvodem bylo skutečně stavební povolení. Mělo se začít dřív, a proto teď práce bohužel stojí. Hotové jsou kanalizace, vodovod či násyp. Mimo jiné zbývají ještě teplovod nebo zásah do křižovatky. Teď záleží na počasí,“ sdělil ředitel stavební firmy Daich Josef Kubík.

Město v červnu vybralo zhotovitele. Pak se ale objevily problémy se stavebním povolením a firma se pustila do prací v září. Investice vyjde na 28 milionů korun a podle současných plánů má termín dokončení na konci dubna letošního roku.

Po dokončení obchvatu opraví Havlíčkovu ulici

Na novou silnici se těší řada místních, kteří žijí nejen v Havlíčkově ulici, po níž doprava do průmyslové zóny míří. V lokalitě na kraji města se rozhodlo investovat několik firem a většina plochy o rozloze zhruba 30 hektarů je již zabraná.

„Paní, která tady taky bydlí, napočítala denně pětaosmdesát tatrovek. Chápu, že se zóna musí postavit. Vzniknou v ní nová pracovní místa. Jen by bylo fajn, kdyby se město více staralo o zašpiněnou silnici,“ komentovala situaci na jaře loňského roku místní obyvatelka Pavlína Marešová.

I Havlíčkova ulice se dočká rekonstrukce. Dojde na ni až po otevření obchvatu. Pak město počítá s tím, že silnici zničenou od hustého provozu opraví.

„Město tam má inženýrské sítě a chodníky. Hlavní komunikace je ale Jihočeského kraje. Musíme to skloubit, aby byl připraven kraj i radnice, protože do toho budou dávat peníze oba. Rádi bychom to letos projednali s krajským úřadem a akci chceme připravit na příští rok. Kolik to bude stát, zatím nevíme,“ popsal radní Tomáš Tvrdík (ODS).

V nové průmyslové zóně investuje několik podniků z Česka i zahraničí. Patří mezi ně například místní Elektra Týn, Richmont CZ či německá firma Tünkers. Poslední dvě zmíněné jsou ekonomicky a obchodně spojené. Obě také spojuje jednatel společnosti Tünkers Martin Boháč a jeho otec Josef Boháč, ředitel Richmont CZ.

Zóna se stala i předmětem politických diskusí. Ještě před volbami ji kritizoval současný starosta Ivo Machálek (Svobodní).

„Mé komentáře k ní nebyly nijak kladné, protože mám obavy z přijímání spousty nových zaměstnanců. Ti nebudou naši, ale budou dovezeni ze zahraničí. Mám obavy z toho, co budou dělat po práci. Samozřejmě se může stát, že bude vše bez problémů. Brzdit investici ale nebudu. Doufám, že to přinese spíše pozitiva,“ sdělil.

Podle Tvrdíka by měla celá lokalita vytvořit 200 až 250 pracovních míst. O zhruba osmi desítkách v blízké době teď mluví Josef Boháč z Richmont CZ. Ten považuje Machálkovy obavy za absurdní.

„Starosta to pojal tak, že sem přijdou Eritrejci či Ukrajinci, kteří tady budou vraždit, krást nebo znásilňovat. Lidi samozřejmě budeme potřebovat, ale budeme si je vybírat. Budou to zaměstnanci, kteří budou vyhovovat. Ve městě neustále ubývají občané. My obstaráme práci,“ konstatoval Josef Boháč.

Doplnil, že v Týně chybí plochy, které by se daly nabídnout lidem ke stavění, a atraktivita, aby tam měli chuť přijít.

„My jsme pro politické představenstvo zlo. Očekával bych, že bude mezi městem a podnikateli těsnější spolupráce,“ reagoval ředitel firmy, která vyrábí strojní díly pro automobilový či elektrotechnický průmysl. V Týně nad Vltavou již funguje na opačné straně města a v zóně plánuje rozšiřovat výrobu.