Stavba dálnice D3 v Jihočeském kraji se protahuje.

Stavba dálnice D3 v Jihočeském kraji se protahuje. | foto: David Peltán, MAFRA

D3 je levnější, ale stavba se vleče. V některých zakázkách jsou nejasnosti

  • 7
Jihočeská dálnice D3 je levnější, než byly plány. Rozdíly v původní a současné ceně za stavby přinesla podrobná analýza Nejvyššího kontrolního úřadu. Například úsek Veselí nad Lužnicí - Bošilec měl stát 705 milionů korun, ale vyšel na 661 milionů.

Na části Borek - Úsilné je rozdíl ještě větší: z plánovaných 923 milionů cena klesla na 711 milionů (o prověrce NKÚ zde).

Dokument také uvádí, že kromě neúměrně vleklých příprav stavby se vyskytly nejasnosti kolem některých zakázek. Například u části Veselí - Bošilec dokončené loni v říjnu objevili státní kontroloři, že firma zajišťující uložení sypaniny si účtovala cenu o 35 procent vyšší, než je obvyklé.

Ceny za stavbu úseků D3

Veselí n. L. - Bošilec (5,1 km)
současná: 661,4 milionu korun
předpoklad: 705 milionů korun

Borek - Úsilné (3,2 kilometru)
současná: 711 milionů
předpoklad: 923,4 milionu

Plánované ceny úseků ve výstavbě
Bošilec - Ševětín (8,1 kilometru)
1,25 miliardy korun
Ševětín - Borek (10,7 kilometru)
933 milionů korun

Obchvat Budějovic
Úsilné - Hodějovice (7,2 km)
Hodějovice - Třebonín (12,5 km)
předpoklad ceny celkem 12,8 mld
Zdroj: NKÚ

Na úseku Bošilec - Ševětín zase našli u subdodavatele předražená velkoplošná dopravní značení, a to o 43 procent oproti vypočtené ceně. Nesrovnalosti objevili na těchto úsecích také v projektové dokumentaci. Projektant si zaúčtoval některé technické části, které stavby nakonec neobsahovaly.

NKÚ zároveň upozorňuje, že první z těchto úseků se připravoval ke stavbě devět, a druhý dokonce 11 let. U výběrových řízení stanovilo Ředitelství silnic a dálnic příliš náročná vstupní kritéria, což diskriminovalo některé uchazeče a zúžilo jejich výběr. Některá zjištění NKÚ přijalo i ministerstvo dopravy.

„Délka přípravy staveb je neúnosná. Někde trvá až 13 let,“ souhlasí ministr dopravy v demisi Dan Ťok (ANO).

Aktuální termín dokončení celé dálniční sítě v Česku do roku 2050 je proto podle NKÚ ohrožený.

Chystá se novela zákona o liniových stavbách

Ačkoliv se cena dálnic snížila až o polovinu oproti předcházejícím letům, podle odborníků to není stále důvod k radosti. Ceny totiž určuje stavební trh, který je dnes velmi aktivní. Nabídky uchazečů o zakázky pak jdou až na hranu možností, což může poznamenat kvalitu odvedené práce.

„Samozřejmě, že kvalitu sledujeme a do majetku státu přijímáme jen bezvadné dílo. Co se týká předražení některých dílčích staveb, budeme se zjištěním NKÚ zabývat, ale pro nás je vždy důležitá konečná cena,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Podle Rýdla je dnes D3 nejrychleji budovanou stavbou celé dálniční sítě v Česku. Tempo přípravy by mohla zvýšit chystaná novela zákona o liniových stavbách, kterou teď ministerstvo dopravy zaslalo poslaneckým klubům. Mimo jiné chce zavést takzvanou předběžnou držbu, která umožní stavět i na nevykoupených pozemcích. Zároveň ukládá, že v každém kraji se bude dálnicí zabývat jediný stavební úřad.

Novelu musí schválit Poslanecká sněmovna. Pro Jihočeský kraj to přinese několik změn. Dálnici bude mít na starost jeden ze tří stavebních úřadů takzvaného třetího typu – v Českých Budějovicích, v Táboře nebo v Českém Krumlově. Odpadnou překážky v podobě soudních sporů o pozemky. Jedním z nich je třeba problém u Hůr, kde do ochranného dálničního pásma stále zasahuje areál firmy HVN Logistic. Jak se ale na novelu připravují úředníci?

„Nikdo zatím ani neví, který z jihočeských stavebních úřadů bude vybrán jako specializovaný pro dálnici,“ přiznal vedoucí českobudějovického stavebního úřadu Vlastislav Eliáš.

Jedinou jistotu kolem koncepce výstavby dopravních staveb přináší podle odborníků jejich pořadí důležitosti. Ministerstvo dopravy totiž nově vyjmenovalo ty, které mají prioritu. Mezi nimi je dálnice D3 a železniční koridory Praha – Horní Dvořiště a České Budějovice – Plzeň.