Celkem 3 025 vystavovatelů z 65 zemí se letos v lednu na těchto trendech jednoznačně shodlo: třeba grafické vzory se uplatnily ve všech segmentech, na kobercích, tapetách, dekoračních látkách, ale i na textilu určeném do koupelen nebo do ložnice.
Nechyběly inspirace z padesátých, šedesátých a sedmdesátých let, elegantní stylové prvky z období art deco či design à la MC Escher. Tento umělec získal od doby, kdy začal být v šedesátých letech minulého století považovaný za průkopníka „hippy umění“, celosvětový ohlas.
Grafické motivy, společně s trojrozměrnou optikou, tvoří odkaz na druhý top trend: výrazné povrchové struktury se objevují napříč všemi typy textilií. Podávají tak důkaz o úrovni řemesla i kvalitě materiálů.
Zajímavé struktury se prosazují hlavně u bavlny a lnu s propracovanými tradičními vazbami a zajímavými výřezy, ale také u směsových materiálů. Objevují se tu i prvky „vypůjčené“ z venkovního a funkčního oblečení. Všudypřítomné jsou také detaily evokující patinu používání.
Strukturované povrchy působí elegantně zejména v kombinaci tmavě šedé a přírodní stříbrné. Šedá si přitom svou výraznou pozici udržuje již třetím rokem.
Doplňují ji často pudrové odstíny růžové, lila, mátové a modré. Silné akcenty zlata a hořčicově žluté nebo ultrafialové se zase uplatnily u opulentních, luxusních kolekcí.
V ložnici oceníte damašek, v koupelně originalitu
V oblasti povlečení či ubrusů se klade velký důraz na trvanlivost a funkčnost materiálů, které budou sloužit řadu let. V bytovém textilu proto zažívá renesanci damašek, látka utkaná z nejjemnějších česaných přízí, kterou pro její jemnost můžete zaměnit s hedvábím.
„Na rozdíl od něj vám však damašek vydrží jako nový klidně přes dvacet let, zároveň vytváří v interiéru pocit luxusu a výjimečnosti,“ vysvětluje Helena Tomášová, odbornice na bytový textil ze společnosti VEBA.
Návrháři interiérů a bytovém textilu letos do ložnic sahají po jemných přírodních tónech, vyhýbají se velkým extravagantním vzorům a sytým barevným kombinacím. Letos jsou v kurzu jemné křivky a vzory.
Pokud jde o koupelnu, i zde se uplatňují výrazné struktury a grafické vzory. Právě u nich mají velké slovo designéři. „Design je důležitou součástí naší firemní strategie. Spolupráce s designéry byla pro nás vždy obohacující a přinesla mimořádné dezény. Tyto modely měly vždy nakročeno do budoucnosti,“ vysvětluje Jiří Grund, ředitel stejnojmenné české společnosti, která ve výrobě koupelnových předložek a koberců patří k největším v Evropě.
Navrhují pro ni i takoví autoři, jako jsou například světově proslulý Luigi Colani nebo Karim Rashid.