České expozice letos září opravdu výrazně, a není to jen počtem luxů. Třeba značky Brokis, Lasvit a Preciosa Lighting přinesly spoustu novinek, které vedle úžasné práce českých sklářů nabízejí spoustu nových inovativních světelných řešení.
Nejtěžší hmotnostní „kalibr“ si připravil Lasvit. Mladá designérka Petra Krausová má ráda vesmír i sci-fi, svou kinetickou plastiku Supernovu připravovala celý rok. „Jen instalace tady na veletrhu nám trvala týden,“ prozradila pro iDNES.cz na Euroluce Petra Krausová, pro niž byla tato práce pokračováním již velmi úspěšného předchozího projektu, kinetického lustru Alice.
Jenže Supernova je opravdu „super“. Jejích celkem 330 kusů ručně foukaného skla s celkovou hmotností 2 600 kilogramů ožívá nejen díky světelným zdrojům a lomu světla, ale také pohybu, který mohou ovlivnit i sami návštěvníci.
Sledovat návštěvníky veletrhu, jak s nadšením „cvičí“ na dvou značkách určených pro interaktivní komunikaci, kde vás piktogramy navádějí, jak plastiku rozhýbat, je úžasný zážitek. Rozpažit, zvednout ruce, jako při prostných…
A Supernova se pohybuje, dokonce za hudebního doprovodu Petřina oblíbeného hudebního skladatele. „Každý zákazník si ale může vybrat svou melodii,“ podotýká Petra Krausová. K vlastnictví Supernovy si však zájemci budou muset vybrat i slušný obnos z účtu, cenu 700 tisíc eur si dovolit každý nemůže.
Novinek však na Euroluce přinesli Češi celou řadu.
Křišťál i Marie Terezie
Preciosa Lighting se na veletrhu pochlubila hned několika novými koncepty. „Veřejnost nás vnímá jako producenta lustrů, ale nový projekt, s nímž přišli designéři Martin Opl a Zuzana Kubelková, umožňuje vytvářet světelné příčky či nástěnné osvětlení. Nové ´luxfery´z křišťálového skla jsou neuvěřitelně variabilní,“ říká Jindra Vejvodová, ředitelka marketingu a komunikace Preciosa Lighting.
Velký ohlas si už první den veletrhu zasloužila i další novinka, a to moderně pojaté ikonické tereziánské lustry. Designér Rony Plesl svými objekty pojmenovanými Merkur a Venuše navázal na historickou tradici značky.
Jediné, co však zachoval z historických svítidel, je základní silueta lustru, ta funguje jako spojující prvek mezi historií a současnosti.
Pleslův Merkur byl však inspirován postavou muže. Na konstrukci tak nenajdete ani střípek křehkého skla, pouze pevný kov. Tvar a rozpětí ramen lustru lze nastavit stejně, jako je možné pohybovat s modely ze stavebnice Merkur. „Naši klienti velmi oceňují, že si tvar lustru mohou upravit podle svého přání,“ vysvětluje Jindra Vejvodová.
Naopak Venuše má oblé tvary inspirované postavou ženy, zdobí ji jemná květinová symbolika z porcelánu. Bílé kruhy mohou někomu připomínat nadýchanou bílou krinolínu…
I ostatní novinky, třeba svítidla Fano od Jaroslava Bejvla ml. nebo Falling Flowers ukazují, že Preciosa Lighting jde vlastní cestou, která navazuje na tradici a využívá neuvěřitelný potenciál českých sklářů, ale dokáže sáhnout i po moderních technologiích a nových koncepčních řešeních.
Novinky z Lasvitu
Velká interaktivní plastika Petry Krausové sice expozici dominovala, ale přehlédnout nebylo možné ani celou řadu dalších novinek. Třeba kolekci Hats. Lustry připomínající pozdně viktoriánskou buřinku byly inspirovány průmyslovým osvětlením a pouličními lampami.
Tři použité šrouby pro spojení jednotlivých částí připomínají industriální inspiraci tvůrců, studia deFORM - Jakuba Pollága a Václava Mlynáře. Fernando a Humberto Campana, brazilští designéři, navrhli pro Lasvit lustr Fungo, pro nějž našli inspiraci opravdu hodně netradiční.
Nechali totiž „vyklíčit“ sklo na dřevěné konstrukci lustru stejně, jako objevili plíseň na starých dřevěných formách ve sklárně v Lindavě. „Všimli jsme si houby, která na nich roste díky vlhkosti. Tato ´krajina´ nás inspirovala,“ říká Fernando Campana.
Jan Plecháč a Henry Wielgus zase přišli s kolekci svítidel Polygon a Droplets, výčet novinek i „osvědčených“ modelů je však mnohem větší.
Brokis a Lucie Koldová
Poprvé se samostatně na veletrhu Euroluce představil Brokis. Svítidla tohoto tuzemského výrobce však najdete nejen v pavilonu vletrhu Euroluce, ale i v řadě expozic světových výrobců nábytku na Salone del Mobile, kteří s jejich pomocí chtějí dodat prezentaci svých výrobků ještě větší lesk.
„Letos byl zájem takový, že jsme museli mnohé už odmítat,“ řekl nám na letošním Euroluce zástupce firmy Brokis s úsměvem. Hlavně lampy Lucie Koldové (Balloons a Muffins) už několik let přitahují oprávněně zájem zákazníků. I pro Euroluce připravil Brokis další novinku od Lucie Koldové, která má nemalou zásluhu na úspěchu tuzemské firmy z Vysočiny.