Nad většinou objektu je sedlová střecha s proměnným sklonem, od 43° po 30° na...

Nad většinou objektu je sedlová střecha s proměnným sklonem, od 43° po 30° na východním štítu. | foto: BoysPlayNice

Dům s prosklenými stěnami pod Ještědem fascinuje výhledem i designem

  • 34
Prosklený železobetonový dům na Rašovce s fasádou z portugalského korku shlíží z ještědského hřebene na Český ráj a velkoryse se otevírá místním loukám a specifickému horskému klimatu. Za odvážným projektem stojí atelier SAD.

Rodinný dům na Rašovce najdete na jižním svahu ještědského hřebene ve výšce 600 m n. m. s nádherným výhledem na scenérii Českého ráje.

Roh tvoří posuvné portály, které je možné roztáhnout a postupným přechodem přes terasu zcela propojit hlavní obytný prostor se zahradou.

„Výhled a propojení vnitřních prostor s krajinou byl jedním z určujících motivů při navrhování domu. Krajina je otevřená, průchozí, převažují kvetoucí louky bez oplocení,“ vysvětluje architektka Iveta Zachariášová, spoluautorka projektu a zejména interiéru.

Projekt byl přihlášený do soutěže Interiér roku 2022 v kategorii Soukromý interiér – Novostavba.

Stavba s pojízdnou střechou

Dům má obdélníkový tvar o rozměrech přibližně 22,5 × 7 m, je orientovaný po vrstevnici. Podél severní strany pozemku vede na náspu komunikace, na kterou bylo nutné dům připojit. Proto je část střechy možné využít k parkování vozidel. Úroveň přízemí i hlavní plocha zahrady jsou pak 4,5 m pod úrovní komunikace.

Nad většinou objektu je sedlová střecha s proměnným sklonem, od 43° po 30° na východním štítu. Štíhlá hmota domu se zešikma zařezává do strmého svahu silnice a hřeben se pomyslně sklání po svahu dolů do zahrady.

Nádherný dřevěný dům omračuje výhledem do údolí i minimalismem

Hlavní vstup umístili architekti na západní stranu, přístup je po terénním schodišti podél porostlé kamenné zdi. Jinak kompaktní hmota domu zůstala na východním štítu zcela otevřena, její celoprosklená stěna zešikma ustupuje za obrysovou hranu. Maximalizuje se tak plocha výhledu a vzniká zastřešená terasa.

Ta přiléhá k jižní straně, kde je do hmoty domu prolomený další otvor na celou výšku podlaží. Prosklení se potkává ve dvou třetinách tohoto otvoru s prosklením východního štítu, a to bez rohového sloupku. Roh tvoří posuvné portály, které je možné roztáhnout a postupným přechodem přes terasu zcela propojit hlavní obytný prostor se zahradou.

Výhled do krajiny je neuvěřitelný.

Také všechny další obytné místnosti přízemí, včetně koupelny, se prosklenými otvory na jižní straně otevírají do krajiny.

Unikátní řešení

„Reliéfní fasádu tvoří desky z portugalského expandovaného korku proměnlivé tloušťky, které se střídají ve vertikálních pásech. Tento materiál nebyl dosud v ČR takto použitý. Sedlová střecha je z falcovaného hliníkového plechu v antracitové barvě,“ popisuje architektka Zachariášová.

Stropy a obvodové stěny nechali architekti odlít z pohledového železobetonu, vnitřní příčky jsou cihlové, omítané. Podhled střechy je obložený bělenou březovou překližkou, už od krovu byl zavěšený francouzský otočný litinový krb, dominantní prvek interiéru. Celkový prostý ráz domu dotváří tmavá hnědočervená podlahová stěrka.

Reliéfní fasádu tvoří desky z portugalského expandovaného korku proměnlivé tloušťky, které se střídají ve vertikálních pásech.

Venkovní dlažba je ze starých, ochozených, velkých žulových kamenů. Podobají se původní liberecké dlažbě s její specifickou narůžovělou barvou. „Podobně velkoryse byl kdysi vydlážděn celý Liberec. Takto se postupně rodil celý dům, s respektem k místním tradicím, historii, k materiálu i k okolí,“ upozorňuje Iveta Zachariášová.

Splněný sen

Příběh domu vypráví investoři následovně: „Vše začalo objevením posledního stavebního pozemku na Rašovce před sedmi lety. Místo jsme již dříve znali, a protože jsme chtěli stavět co nejvýše směrem k Ještědu, vůbec jsme neváhali. Plno dalších prvků jsme již delší dobu nosili v hlavě: prosklené stěny, pohledový beton, strohý interiér, kovové prvky, zavěšený krb nebo otevřenou zahradu bez plotu.“

A pokračují: „Kamarádi z ateliéru SAD zformovali původní ideje Ivety do návrhu domu. Jak se dům rodil, postupně jsme pochopili, že zkrátka nemůžeme dělat žádné kompromisy. Proto je dům obložený korkem a v proskleném rohu nestojí sloupek, statice a logice navzdory. Konstrukčně náročné stavby se ujala firma s tematicky stylovým názvem Ještědská stavební společnost, pod domem objevila vrstvu černého uhlí a nakonec vše dobře dopadlo položením posledního žulového kamene do dlažby.“

Štíhlá hmota domu se zešikma zařezává do strmého svahu silnice a hřeben se pomyslně sklání po svahu dolů do zahrady.

Interiér jako první

„Interiérový design domu s vnitřními dispozicemi místností možná vznikl dříve než dům samotný,“ říká Iveta Zachariášová, interiérová architektka, spoluautorka celého projektu a zejména interiéru.

„Díky mé dlouholeté praxi mně bylo mnoho věcí a funkčních aspektů jasných hned od začátku a řešili jsme v podstatě jen sladění s konstrukcí domu a otevření domu do okolního prostředí skleněnými stěnami. Světlo, prostor, čistota interiéru a barevná střídmost mě zavedly především do studií Konsepti a Ligne Roset, na kterých je postaven základ vnitřního vybavení nábytkem.“

Novostavba domu byla oceněna 3. místem v kategorii stavby pro bydlení v Soutěži Karla Hubáčka - Stavba roku Libereckého kraje 2021.

Prosklení se potkává ve dvou třetinách s prosklením východního štítu, a to bez rohového sloupku.

Materiály

Fasáda: expandovaný korek, firma Amorim – Portugalsko

nosné stěny a strop: pohledový železobeton

příčky: keramické cihly

krytina: falcovaný hliníkový plech

zpevněné plochy: liberecká žula – kameny ze starých chodníků

Produkty a značky

střešní krytina: Prefalz, firma Prefa

kuchyňské spotřebiče: Siemens

volný nábytek: Konsepti, Ligne Roset

Představu o interiéru měla Iveta Zachariášová ještě před návrhem stavby.

Když příroda raší...

Název osady Rašovka je odvozen od slova rašit: na jaře zde dochází k prudkému tání sněhu díky jižní orientaci ke slunci a příroda ožívá a raší viditelně dříve než v okolí. Místní horské mikroklima přímo na ještědském hřebeni je specifické rychlými změnami počasí, častým větrem a povětrnostními srážkami. Hluboko pod domem se nacházejí vápencové krasové útvary naplněné vodou, ke které sahá studniční vrt.

O stavbě

Studio: atelier SAD, Iveta Zachariášová

Autor: MgA. Adam Jirkal, Ing. arch. Tomáš Kubák, Iveta Zachariášová

Rok projektu: 2016 až 2019

Rok dokončení: 2020

Zastavěná plocha: 158 m2

Hrubá podlahová plocha: 153 m2

Plocha pozemku: 1 685 m2

Rozměry: 22,4×7,1 m

Obestavěný prostor: 640 m3

Spolupracovali Realizační firma: Ještědská stavební společnost,

Zahradní architekti: Partero

Realizace interiéru: MY 76

Letecký pohled ukazuje dobře napojení domu na komunikaci.

O autorech

Atelier SAD

Studio bylo založeno v roce 2002. Hlavní představitelé fungovali jako úspěšný kreativní tým ještě o pár let dříve. První společnou realizací byly Všenory, dostavba RD. Dnes jejich rukopis rozpoznáme u mnoha oceňovaných projektů, kam patří interiéry, domy, kanceláře, urbanistické studie, umělecké instalace i objekty, od čerpacích stanic až po školní učebny nebo nahrávací studio, autorský nábytek a produktový design.

Vedení ateliéru tvoří čtyři výrazné osobnosti, Adam Jirkal, Jerry Koza a bratři, dvojčata Martin a Tomáš Kalhousovi. Za nimi stojí jako opora doslova všehoschopní a hlavně spolehliví spolupracovníci, architekti, stavaři i další navazující profese.

Klíčovou a v mnohém určující je pro SAD úzká spolupráce s realizační firmou MY76. Jednotlivé členy atelieru SAD spojuje touha objevovat nové příležitosti, tvořit originální dílo a překračovat hranice oborů i výrobních postupů. Také zvědavost, dobrodružná povaha, radost z experimentování, vnímání detailů, které vždy podporují celek, tedy nikdy nejsou samoúčelné.

Iveta Zachariášová – interiérová architekta

Interiérový design je její vášeň. K projektům přistupuje energicky, s jasnou vizí, kreativitou, vizuální formulací nápadů, komplexně a s transparentní komunikací. Vytváří zkratky mezi nespočtem možných variací a řešení, rozděluje a strukturuje prostor, věci, procesy, hmotu, barvy, představy, život. Vtiskuje předmětům novou, záměrnou a nepravděpodobnou formu. Oprašuje zdánlivě všední skutečnost a zakládá si na přirozeném přístupu a spolupráci.