Veletrh v Kolíně nad Rýnem, který potrvá až do 22. ledna, potěší hned z několika důvodů. Pokud jde o trendy, pak působí mnohem empatičtějším dojmem vůči zákazníkovi než v předchozích letech. Respektuje stále stoupající počet jednočlenných domácností neboli singles, počítá s nárůstem a zároveň zmenšováním elektroniky, chápe, že se zvyšují ceny za energie, takže používá LED technologie.
Uvědomuje si, že nábytek musí být víceúčelový, což je vidět hlavně na pohovkách a křeslech, které lze naprosto jednoduše rozkládat a měnit na různé typy sedacího a odpočivného nábytku či dokonce na lůžka pro příležitostné spaní. A to jediným pohybem či dokonce pouhým stisknutím tlačítka na elektrickém ovládání.
Pro odpůrce "studeného minimalismu" mají vystavovatelé jednoduchou odpověď: dřevo. A to nejlépe ořechové, ale také jasan, buk či břízu, tedy evropské dřeviny. Záplava nábytku i doplňků z již použitého dřeva nebo neošetřeného dřeva včetně toho, které vyplavilo jako trosky moře, pak naznačuje, že recyklace materiálů se netýká pouze plastů nebo skla.
Výrazný úbytek černé, který byl vidět již před týdnem na veletrhu bytového textilu Heimtextil ve Frankfurtu, Kolín pouze potvrdil. Černou nahradila šedá, ale ve velmi příjemných teplých odstínech, často s nádechem do béžové. Skvěle se kombinuje s dalšími barvami, třeba vínovou, oranžovou i jarní zelenou.
Pro českého zákazníka jsou většinou tyto trendy příjemné, černobílou variantu interiérů akceptovali jen někteří. Ubylo i sklo, naopak přibylo dřevo. Navíc kombinace již použitého dřeva a industriálních prvků dává českému kutilovi velkou šanci uplatnit svou invenci a šikovnost. Tři zásuvky ve staré skříňce, každá s jinou úchytkou, to je velký módní trend. Nezkuste to!
Souboj s Asií: jen kvalita může porazit lacinou pracovní sílu
Kvalita a funkčnost stojí v Kolíně na prvním místě. Evropští výrobci jsou totiž přesvědčeni, že to je jediná cesta, jak odolat asijské produkci.
O nakročení správným směrem svědčí i to, že Asie ukazuje v Kolíně nad Rýnem Evropě i svou mnohem příjemnější tvář než jen výrobky za podstatně levnější ceny, než je Evropa schopná vyrobit. Nakupuje.
A nejen to, ani nesmlouvá. Jako před lety objevily Japonky značkové kabelky, tak dnes preferují klienti z Asie kvalitní evropský nábytek. A to i český.
"Do kostela v Singapuru si objednali zákazníci tisíc židlí Simple, které navrhlo studio Olgoj Chorchoj, o ceně vůbec nesmlouvali," říká Milan Dostalík, generální ředitel bystřické firmy TON, jednoho ze dvou (!) českých zástupců na veletrhu.
Masivní dřevo, ale i dokonalé napodobeniny
Snaha vytvořit přívětivé "lidské" prostředí se v Kolíně nad Rýnem prezentuje zejména použitím přírodních, tedy "autentických" materiálů jako jsou dřevo, kámen či sklo. Hitem se zde stal ale třeba i mech, který se nechá vypěstovat ve velkých plochách a pak se v místnosti použije jako "zelená stěna" či koberec. Nemusí se zalévat, bere si vlhkost ze vzduchu.
Dřevo používané na výrobcích předvedených na veletrhu je hlavně masivní a často jen lehce opracované, oblíbenou podobu představují kartáčované povrchy, případně zajímavé dýhy. I v podlahách jasně vítězí dřevěné podlahy.
Ovšem u nábytku určeného pro velké řetězce uvidíte kartáčované dřevo také. Ale pozor, jen na první pohled. Často ani při dotyku nepoznáte, že jde o lamino se speciální úpravou! (V Česku začala používat toto lamino jako jedna z prvních firma DIZ Kuchyně z Prahy).
Jak se vyrovnat s technikou
Takřka miniaturizace domácí elektroniky, stále vyšší počet tabletů, smartphonů či netbooků vede k tomu, že se zmenšila i takzvaná domácí pracoviště, která lze už těžko označit jako home office.
"Malá pracoviště, často s možností zavěšení na stěnu a následným uzavřením, pokládám za jeden z hlavních trendů tady na veletrhu," tvrdí docentka Ludvika Kanická z Ústavu nábytku, designu a bydlení Mendelovy university.
Dokonce i křesla či pohovky počítají s tím, že se právě na nich bude občas i "pracovat" či spíše přijímat informace. Proto mají nejrůznější odkladní plochy, lze u nich polohovat opěradla či područky.
A protože technice fandí zejména mladá generace, která často žije jako singles, musí pohovky velmi rychle posloužit i jako příležitostná lůžka pro návštěvy.
Vzkaz z veletrhu v Kolíně je příjemný i v ekonomickém směru. Prodej nábytku vzrostl v Německu v loňském roce přibližně o šest procent, letos se očekává podobný nárůst. Tím by se vrátily prodeje do roku 2008, po němž přišel kvůli ekonomické krizi propad. Snad se bude lépe dařit i českým nábytkářům.