Před volbami v roce 2022 byly tramvaje MHD polepené velkou reklamou. Jeden čas kvůli ní nebylo možné ani otevřít okénka.

Před volbami v roce 2022 byly tramvaje MHD polepené velkou reklamou. Jeden čas kvůli ní nebylo možné ani otevřít okénka. | foto: Runa Koblihová

Politici „kouzlili“ s čísly, za rekordními tržbami v MHD byli Ukrajinci a DPH

  • 138
Vedení Brna se letos na počátku roku prsilo, že se cestující vrací do MHD a tržby za loňský rok díky tomu byly rekordní. Politici to prezentovali jako důkaz toho, že rozhodnutí nezdražovat mělo efekt a lidé mění auto za veřejnou dopravu. Nyní se ale ukazuje, že pravda byla trochu jinde a za loňským růstem byli především ukrajinští uprchlíci a lednová změna DPH.

„Zájem cestujících o městskou hromadnou dopravu nás těší. Tržby na jízdném ve výši miliarda a jednadvacet milionů korun ukazují, že jí lidé z různých důvodů stále častěji dávají přednost před individuální dopravou,“ chlubila se letos na začátku roku brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS) rekordem v tržbách městského dopravního podniku, které poprvé v historii překonaly miliardovou hranici.

Lidé si podle ní čím dál více uvědomují, že městská doprava vyhrává nad tou individuální, tedy autem „To je pro celkovou dopravní situaci ve městě a jeho fungování klíčové,“ dodala.

A přisadil si i brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS), že je tak potřeba městskou dopravu nadále podporovat.

Dopravní podnik se chlubil rekordními čísly už na jaře minulého roku, kdy prezentoval tržby za leden a únor 2023. Jak už tehdy naznačoval jeho generální ředitel Miloš Havránek, důvodem mohli být i váleční uprchlíci.

Ukrajinci jezdí po Brně zdarma. Stačí jim vízum, dostanou i kartičky

Ukrajinci totiž v Brně do konce roku 2022 jezdili bezplatně díky speciálním kartičkám, kterých městský dopravce vydal téměř 15 tisíc. Pokud chtěli i nadále cestovat bez hrozby pokuty, museli si začít platit. A jak se nyní s ročním odstupem ukazuje, byli to právě uprchlíci, kteří pomohli navýšit tržby na rekordní úroveň.

Prodejci lístků se kvůli DPH předzásobili

Letos v lednu ovšem tržby proti loňsku klesly o 6,7 milionu. „Důvodem je především o zhruba pět milionů nižší odběr papírových jednorázových jízdenek smluvními distributory v návaznosti na změnu DPH u jízdného z 10 na 12 procent. Distributoři se předzásobili v prosinci 2023, což bylo i jedním z důvodů rekordních tržeb loni v prosinci ve výši 98 milionů. Ty byly o 26 milionů vyšší než o rok dříve,“ přiblížila mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková, co dalšího mělo vliv na loňský historický mezník i lednový pokles.

Bez tohoto vlivu by byly tržby letos v lednu na srovnatelné či nižší úrovni kolem 85 milionů. Křivka růstu tedy už není a uvidí se, jak se bude vyvíjet.

Po skončení bezplatných průkazek si předplatní jízdenku koupily zhruba tři tisícovky Ukrajinců, tedy asi pětina z těch, kteří měli kartičku na cestování zdarma. Podle Víta Prýgla z dopravního podniku je to ale jen odhad podle vzorku jmen. „Údaje o národnosti nemáme možnost zpracovávat,“ vysvětlil s tím, že tak na základě těchto dat odhadují, že uprchlíci jim na předplatních lístcích přinesli navíc zhruba 15 milionů korun.

Další nemalá část Ukrajinců ovšem přešla na nákup jednorázových jízdenek v systému „Pípni a jeď“ kartou přímo ve voze. „Je to úplně anonymní, takže tady nedokážeme ani odhadnout, jakým procentem se podíleli na růstu. Vzhledem k velkému nárůstu tržeb za jednorázové jízdenky je ale zřejmé, že i na tomto nárůstu mají významný podíl i Ukrajinci,“ přiznal Prýgl.

9. listopadu 2023