Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Diskuze

Brno dusí škodliviny. Kvůli špatnému ovzduší čelí ministerstvo žalobě

Ovzduší v Brně a okolí patří dlouhodobě k nejznečištěnějším v Česku. Každoročně zde - především kvůli dopravě - dochází k výraznému překračování limitů pro prach či oxidy dusíku stanovených evropskými směrnicemi i českými zákony.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
PK

Když se podíváte na letecký snímek Brna a jeho okolí, zjistíte zajímavou věc. Zástavba města severně od historického jádra je převážně kompaktní a obytná. S ní kontrastuje rozvolněná změť průmyslových areálů, skladů brownfieldů pohlcující původně venkovské lokality v jižní a jihovýchodní části města, tedy přibližně od historického jádra na jih a východ. Severní okraj Brna a jeho okolí je lesnatý, kopcovitý, naopak jih města je průmyslovo-zemědělský, rovinatý. Jižně od města je veden koridor dálnice D1. Co z tohoto obrazu vyplývá? Především to, že většina lidí bydlí v severní části města, ovšem výroba a průmyslové zóny jsou zejména na jihu města. Dále ne nevýznamná část obyvatelstva se v posledních 20 letech odstěhovala z města do přilehlých vesnic, zejména v atraktivním lesnatém severu, dnes ovšem i v jižním, jihovýchodním a jihozápadním předpolí města. Co z toho dále plyne? Výrazné severojižní proudy toku obyvatelstva jak ze samotného města, tak i lidí z blízkého okolí za prací na jih města. Vzhledem k tomu, že stále není dobudován velký městský okruh a v nějaké formě pak obchvat Brna, když k tomu přičteme, že dalších cca 160 tisíc lidí do Brna dojíždí za prací, nelze se pak divit jaká je situace ohledně kvality ovzduší. Dalším problémem je, že přes brněnskou aglomeraci prochází výrazná tranzitní doprava. S ohledem na to, že takto významné množství lidí do Brna zajíždí za prací coby cílová doprava, nelze za současného stavu dopravní infrastruktury oddělit tranzitní dopravu od cílové. Představa, že tranzit z brněnské aglomerace zcela vymístíme např. tak, že se postaví nějaká kapacitní silnice od D1 mezi Jihlavou a Znojmem ve stopě silnice I/38 či její výrazná modernizace, je sice fajn, ale to neřeší kapacitní zajištění cílové dopravy lidí za prací do/z Brna v rámci širší brněnské aglomerace.

4 0
možnosti
PK

Celý tento slepenec problémů navíc souvisí s modernizací brněnského železničního uzlu, jejímž cílem mělo být nejen nové hlavní nádraží ale také redukce změti kolejišť v jižní části města, jejich smysluplného vedení a v neposlední řadě také propojení železniční dopravy v ucelený a vzájemně provázaný systém sloužící jak pro dálkovou, tak i regionální dopravu coby součást IDS i MHD, to vše ve vazbě na budování park and ride.

Pokud by se modernizace železničního uzlu ubírala tímto výše nastíněným směrem, lze předpokládat, že mnohem větší množství lidí by ji využívalo, což by se odrazilo na určitém snížení podílu automobilové dopravy v brněnské aglomeraci. Ovšem ta bude i v budoucnu dominantní složkou. Tudíž je evidetní, že se musí urychleně začít realizovat modernizace a zkapacitnění silniční sítě, formou tangent, příp. i obchvatů obcí tam, kde to je realizovatelné.

Nicméně klasický obchvat Brna je nesmysl s ohledem na kopcovitou, lesnatou a vůbec hodnotnou krajinu severně od města.

3 0
možnosti
MV

Jedná z nejhorších lokalit je Slatina, kde se bezohledně vůči obyvatelům vystavěla obří průmyslová zóna a přitom nebyla splněna podmínka výstavby samostatného sjezdu do této zóny. Navíc se prům. zóna dále a dále rozšiřuje a mimo smog z kamionů a aut zaměstnanců zvýšila značně spíš extrémně hluková zátěž a například obyvatelé ulice Tuřanka, kde je nevyhovující vozovka musí celý den i celou noc poslouchat ohlušující randál od projizdejicich náklaďáku. A co pro zlepšení dělají zelení? Roky nic. Takže budu muset napsat žádost na KHS, aby změřila decibely protože to ničí prokazatelně zdraví.

3 0
možnosti
ID

I24v22o 71D95o24s62t69á87l

14. 9. 2016 10:13

V textu článku je jeden zásadní rozpor. Na úvod se píše ", brněnští odborníci s výsledkem nejsou spokojení." Ale nikde není uvedeno o které odborníky jde, co mají s programem problém. Dále se text totiž věnuje jen a pouze názorům levicových tzv. "občanských" aktivistů.

3 1
možnosti
PV

co treba konecne dostavet mestsky okruh??? Ale stavet rychle, to neni umění které by češi ovládali Rv

1 0
možnosti
RZ

Tak ono se není čemu divit. Dnes jsem v úseku stará osada - husovický tunel poskakoval autem asi 20 minut. A to jsem měl ještě kliku, že jsem najižděl z Bubeníčkové, protože druhým směrem to stálo snad až k AAA.

0 0
možnosti
DH

Zdravím lidi, jen bych rád dodal pár informací k článku. Předem chci říct, že je fajn, že se dělá plno věcí pro zlepšení ovzduší, ale... Kdyby autor článku psal seriózně, měl by navštívit ČIŽP (česká inspekce životního prostředí) a poptat se na oficiálních místech, jak je to s ovzduším v Brně a neposlouchat sluničkáře, neziskovky apod. Tito lidé=sluničkáři jsou jako my, používají auta, mobily, počítače, bydlí v domech, panelácích, píšou na papír, píšou propiskou, chodí v oblečení apod. a budou kázat o čistém ovzduší? Nikdo z nich si neuvědomuje, co všechno je zapotřebí na výrobu každého kousku našich životů. Ale klidně pojďme to tu všechno zavřít, ať můžeme dýchat čerstvý vzduch a jíst bobule nebo lovit srnky v oborách... Budeme bydlet na stromech nebo v jámách v zemi, jezdit maximálně na celodřevěném kole, zahradu si poryjeme dřevěným rýčem, protože železná násada je "škaredá" - výroba železa a její úprava emituje hromadu škodlivin... Pokud tu někdo mluví, že Brno dusí škodliviny a přitom tu mluví jen o jedné ulici, tak je ubožák. Když je hezké počasí, tak každý Brňan vidí modrou oblohu... Pokud chcete opravdu vidět smog a škodliviny, tak navštivte Košice (SK) a nebo před uzavřením vysokých pecí Ostravu... Ale všichni buďme sluníčkoví...;-€

8 7
možnosti
  • Nejčtenější

Hrají si, nebo souloží? Socha psů od Davida Černého část místních pobouřila

10. května 2024  16:19

Vinařství Dog in Dock má ve svém areálu ve Veselí nad Moravou na Hodonínsku novou sochu psů od...

Dárkyně odkázala babyboxům majetek za miliony, pojmenovali po ní holčičku

9. května 2024  11:29

Garáž v Brně, zhruba milion korun a domek na Blanensku určený k rekonstrukci po sobě jako dar síti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na šampionát opět do Prahy a Ostravy. Brno slibovanou arénu nestihlo včas

10. května 2024  11:13

Zatímco v Praze a Ostravě dnes budou při zahájení hokejového mistrovství světa házet na led puk, v...

Vyškov i Táborsko mají baráž o první ligu jistou, Kroměříž sestupuje

11. května 2024  20:17

Fotbalisté Vyškova a Táborska mají jistotu, že si zahrají nejhůře baráž o nejvyšší soutěž. Oba...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Od války máme desetinový obrat, říká byznysmen, jehož odbyt stál na Rusku

11. května 2024

Premium První zaměstnání našel brněnský podnikatel Vladimír Plašil před čtyřiceti lety v tehdejším Podniku...

Statisícovým úplatkem chtěl pomoct dceři k získání bytu, viní policistu žalobkyně

13. května 2024  15:20

Měl by hlídat dodržování zákona, v pondělí však jihomoravský policista Jiří Vlček stanul u...

Zlatý bod z brněnského derby. Zbrojovka je (skoro) zachráněná

13. května 2024  11:59

Když Zbrojovka naposledy vstupovala do první fotbalové ligy, Václav Bartoněk si z konkurenční Líšně...

Komplikace pro Brňany: rušný podchod pod nádražím zůstává kvůli požáru zavřený

13. května 2024  11:16,  aktualizováno  11:50

Hojně užívaný podchod pod brněnským hlavním nádražím je po sobotním nočním požáru kompletně...

Opilá žena jela kilometr po tramvajových kolejích, prorazila tři pneumatiky

13. května 2024  10:44

Do velkého hazardu se o víkendu pustila zmatená řidička v Brně, která urazila asi kilometr po...