Silničáři strávili na místě jen pár minut, než značky přišroubovali na stanovená místa. Mnozí cestující, kteří tudy procházeli, si nejspíš po jejich odjezdu ani nevšimli, že se na místě něco změnilo.
Sdílená zóna je dopravním prostorem, který umožnila legislativa vytvářet od 1. ledna. Řidiči aut, cyklisté i chodci jsou si v něm rovni, maximální rychlost je zde omezena na 20 kilometrů za hodinu. „Sdílená zóna je pro přednádraží ideální a pro tyto a jí podobné prostory byla koncipována,“ sděluje brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).
Předchozího půl roku v místě fungovala pěší zóna, tu však na začátku ledna zrušil krajský úřad. Do jízdního pásu mezi chodníkem u obchodního centra Letmo a tramvajovým ostrůvkem mohu pěší stále vstupovat v celé jeho délce, stejně tak sem mohou i auta. V režimu pěší zóny měly povolení k vjezdu pouze zásobovací vozy a dopravní obsluha, teď sem můžou všichni řidiči.
Brno ovšem mírní obavy, že by se nyní v jízdním pásu začalo jezdit víc než dosud. „Kromě dopravní obsluhy sem stejně při dodržení všech pravidel nemůže nikdo jiný. Maximálně se sem dostanou řidiči z ulice Novobranské, což je však historické centrum, kde se vozem mohou stejně pohybovat jen rezidenti,“ připomíná Kratochvíl.
Kolem brněnského nádraží mohou znovu jezdit auta, kraj zrušil pěší zónu |
Tomu, aby dotyčným úsekem projížděl kdokoliv, se město snažilo od loňska bránit nejen nyní už zrušenou pěší zónou, ale zároveň také zákazy odbočení vlevo. Jeden z nich je umístěn na cestě od železničního viaduktu v Křenové na křížení s Benešovou ulici a zároveň na Benešovu nemohou odbočit šoféři projíždějící kolem nádražní budovy.
Nehody u nádražíTisíce lidí denně projdou prostorem před hlavním nádražím v Brně. Mísí se tu pěší, auta i vozy MHD, situace je tak pro mnohé značně nepřehledná. Nehod se tu však příliš nestává. Za posledních čtrnáct let eviduje Brno třináct srážek aut s chodci, které měly vážné následky, žádná z nich ovšem nebyla smrtelná. V půlce případů byl na vině řidič. |
Jak si však Kratochvíl posteskl, málokdo z řidičů tyto zákazy dodržuje. „Rozhodli jsme se proto na místo instalovat kamerový systém,“ oznamuje Kratochvíl.
Čtyři kamery budou hlídat oba zákazy a těm, kdo je poruší, aniž by měli potřebnou výjimku, dojde domů obsílka s pokutou.
„Brzy vyhlásíme soutěž na zhotovitele. Očekávám, že v létě bychom mohli mít kamery nainstalované a mohli bychom začít evidovat přestupky,“ přibližuje radní.
Na dodržování pravidel mohou dohlížet jen hlídky strážníků, kterým však práci komplikuje relativně úzký profil ulice. Kdyby zastavily šoféra ignorujícího zákaz odbočení, zablokují tím tramvajové koleje.