Robert Šenkýř v podzemní motokárové dráze v Brně | foto: Monika Tomášková, MF DNES

Opilce do káry nikdy neposadíme, říká závodník

  • 1
Robert Šenkýř, automobilový závodník a jeden z majitelů motokárové dráhy v podzemních garážích brněnského M-Paláce, už viděl jezdit "kravaťáka" v obleku i partu šedesátníků, kteří přišli oslavit narozeniny. "Motokáry snadno uřídí i děti nebo lidé, kteří nemají řidičák," říká.

Kára má jen plynový a brzdový pedál a na rovince dokáže svištět i padesátkou. "Na dráhu pouštíme maximálně osm motokár, aby se návštěvníci nemačkali a neublížili si. Děti pak jezdí na dráze zásadně samy, maximálně s rodiči," vysvětluje Šenkýř.

"Dráha je pečlivě ohraničená a motokára má velké nárazníky a deformační zóny," dodává.

Rozjívení divočáci, kteří do sebe narážejí a nebezpečně se předjíždějí, si pak většinou udělají maximálně pár boulí. "Za těch deset let, co jsme tady, si matně vzpomínám na jeden obražený loket," přemýšlí Šenkýř.

Přestože k většině motokárových drah přiléhá také bar nebo restaurace, kde se pořádají večírky a oslavy, všude platí nulová tolerance k alkoholu. "Opilé hosty do káry nepustíme. Většina z nich si to nechá vysvětlit. Nejdřív jezdí a pít jdou až potom," říká Šenkýř.

Motokáry mají pro děti i pro dospělé
Motokáry se liší podle síly motoru. Jak přesně má kára vypadat, předepisuje Mezinárodní automobilová federace FIA.

Děti jezdí na strojích s obsahem kolem padesáti až sto šedesáti kubických centimetrů, klasická motokára má kolem 200 ccm a existuje také silnější silniční stroj, do které většina provozovatelů posadí jen ty nejrychlejší řidiče.

Počet motokárových drah na jižní Moravě se pohybuje v řádu jednotek. "Vnitřní dráha má tu výhodu, že není závislá na počasí. Lidé k nám mohou kdykoliv," pochvaluje si Šenkýř.

Provozovatelé nabízí návštěvníkům různé chuťovky. V Boby centru se jezdí z patra do patra, v M-Paláci mají zase klopenou zatáčku. "Rampa je ojedinělá. Je adrenalin, když vás to tlačí do sedačky," líčí Šenkýř.

Pravděpodobně nejdelší jihomoravská dráha s ambiciózním názvem Maranello je nekrytá. Stojí v Modřicích a nedávno tu strhali český rekord v nepřetržitém ježdění. Několik týmů tu kroužilo více jak tři dny, přesně osmdesát hodin.


Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit