Současné brněnské hlavní nádraží.

Současné brněnské hlavní nádraží. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Experti doporučili vládě stavbu brněnského nádraží u řeky, ale bez „metra“

  • 77
Rozhodnutí o novém nádraží v Brně v odsunuté poloze se blíží do finále. Variantu Řeka totiž zvolil také expertní tým, který kvůli novému železničnímu uzlu vytvořili zástupci všech stran – od ministerstva dopravy přes správu železnic, České dráhy až po Brno a Jihomoravský kraj.

Jejich doporučení teď dostane na stůl vláda, která vydá finální stanovisko. „Cílem ministerstva je konečný návrh předložit vládě do dvou měsíců,“ upřesnila mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Expertní výbor svůj verdikt zdůvodňuje tím, že stavba nádraží ve variantě Petrov by nebyla tak rychlá jako Řeka a území tam ani není připravené. Riziko vidí i v omezení pro cestující, protože současné nádraží by při přestavbě v centru bylo na dlouho vyřazeno z provozu.

Únorové jednání o nádraží

Zároveň výbor odmítl dotovat takzvané brněnské metro z peněz Státního fondu dopravní infrastruktury. „Přijetím této varianty nevzniká automatický závazek státu k výlučnému financování severojižního kolejového diametru,“ stojí v usnesení výboru.

Brněnští zastupitelé však před měsícem přijali podmínku, že chtějí, aby zároveň s odsunutým nádražím začalo vznikat i metro. O to stálo hnutí Žít Brno a také Piráti. Jejich radního Tomáše Koláčného proto závěr výboru rozhněval. „Usnesení je podle mě v přímém rozporu s požadavkem města. Považuji to za nezodpovědné a ohrožující stabilitu a funkčnost dopravního systému v Brně,“ prohlásil Koláčný.

Brněnský primátor Petr Vokřál (ANO) ale nesoulad v rozhodnutí nevidí.

„Řídicí výbor pouze konstatoval, že nechce, aby stát byl výlučným investorem. Na přípravě studie ale pokračujeme dál. O způsobu financování se teprve rozhodne. Nikdo neřekl, že stát na diametr nedá ani korunu,“ prohlásil primátor.