Už jedenáct let využívají řidiči Královopolský tunel v Brně, po celou dobu ale jen díky opakovaně prodlužované výjimce kvůli překračování hlukových limitů.
S novelou nařízení vlády týkající se právě hluku, která začala platit od července, se však Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřela cesta, jak z dočasně povoleného využívání stavby – trvajícího už roky – udělat i papírově trvalé. „Před změnou, která nově platí, jsme vyčerpali všechny technické možnosti, jak hluk snížit,“ připustil šéf brněnské pobočky ŘSD David Fiala.
Stavěli a rozšiřovali speciální stěny, měnili okna v okolních domech a pokládali takzvaný tichý asfalt. Žádné opatření však nevedlo k tomu, aby se dopravní rámus vměstnal do hygienických norem. Další možnosti sice podle Fialy existují, ale jsou natolik finančně náročné, že nepřipadají v úvahu.
Tichý asfalt nestačí, auta u Královopolského tunelu v Brně musí přibrzdit |
Proto už před rozvolněním hranic, do nichž by se snad mohl Královopolský tunel nově vměstnat, diskutovali na ŘSD o tom, že se pokusí získat od hygieniků nejen dočasnou, ale rovnou trvalou výjimku. „Vzhledem ke změně nařízení jsme aktuálně v jednání s krajskou hygienickou stanicí,“ sdělil Fiala.
Právě od ní potřebují silničáři poslední potřebné razítko ke kolaudaci, kterou chtějí získat do konce letošního roku. „Novela by nám měla pomoci,“ nastínil optimisticky.
Novelu posoudí Ústavní soud
Jenže změna nařízení vlády, která nově povoluje vyšší hluk podél silnic, vyvolala bouři u části senátorů. Třiadvacet z nich se obrátilo na Ústavní soud. Mezi nimi jsou i dvě lidovecké zástupkyně jižní Moravy Eva Rajchmanová a Jaromíra Vítková.
„Bedlivě jsem zvažovala, zda se připojím ke kolegům a podepíši ústavní stížnost. Po projednání problematiky nadměrného hluku ze silniční a železniční dopravy s odborníky, kteří dokážou posoudit environmentální a zdravotní dopady, jsem se rozhodla svým podpisem návrh podpořit,“ vysvětlila Vítková.
Upozornila na to, že nařízení nově povoluje až dvacetinásobné navýšení hlučnosti provozu než doposud, přestože si už dnes v okolí silnic a železnic řada lidí stěžuje na nadměrný hluk z dopravy.
Právě Vítková se přitom dlouhodobě věnuje dopravě, její bezpečnosti a stavbě nových silnic v kraji, zejména léta zamýšlené páteřní trase známé jako R43. Ostatně nedávno společně s Fialou zahajovala stavbu kruhového objezdu u Sebranic na Blanensku na velmi vytížené silnici I/43 z Brna do Svitav.
Její postoj ohledně hlukových limitů tak šéfa brněnského ŘSD příliš nepotěšil. „Senátoři mají právo stížnost podat, rozhodne soud,“ konstatoval Fiala a blíže celou záležitost nechtěl komentovat. Není to ale poprvé, co se na nejvyšší soudní instituci senátoři obrací. V roce 2019 při podobné stížnosti kvůli změkčení hlukových limitů neuspěli.
„Nedokončený“ tunel potřebuje opravu
Přestože nezkolaudovaný Královopolský tunel stále není oficiálně hotovou a schválenou stavbou, paradoxem je, že bude v brzké době potřebovat generální rekonstrukci technologií. „Nedávno jsme měli asi tříhodinový výpadek, policie tam musela ručně řídit provoz,“ připomněl Fiala událost z poloviny července.
Pro řidiče nepříjemná porucha vznikla na dopravním značení, výstražných deskách i vzduchotechnice. Před vjezdem do tubusu se musela otáčet auta i autobusy.
Průšvih jako Brno. Kamion jel tunelem v protisměru, dispečink nereagoval |
Podle vyjádření ŘSD se značná část technologií dostává na hranici své životnosti. Kolik je toho ale potřeba vyměnit, teprve nastíní projekt. Není tak ještě jasné, kdy se tunel kvůli opravám uzavře ani jak dlouho modernizace potrvá.
„Aktuálně se na základě výsledků hodnocení poruchovosti a funkčnosti jednotlivých technologických částí Královopolského tunelu zpracovává zadání pro projektovou přípravu modernizace dotčeného tunelu,“ přiblížila za ŘSD Lucie Trubelíková.
Už delší dobu je v plánu podobná modernizace také v brněnském Pisáreckém tunelu na výpadovce k dálnici D1. Původně se měl opravovat už předloni, kvůli jiným stavebním pracím byla ale jeho uzavírka posunuta do roku 2024, nově se ze stejného důvodu posunula ještě o další rok.
6. ledna 2022 |