Během noci šly k zemi tři nadjezdy nad dálnicí D1

  • 14
Rekordní demoliční akci za sebou mají stavbaři a silničáři. Během noci ze soboty na neděli bagry, hydraulická kladiva a nůžky poslaly k zemi tři nadjezdy na dálnici D1.

Desetikilometrový úsek dálnice se pro automobily zavřel v sobotu v 19 hodin. A místo aut ke třem nadjezdům najely pracovní stroje. Patnáct bagrů a stovka lidí byla na místě potřeba pro akci, která podle stavbařů nemá na hlavním tahu mezi Prahou a Brnem obdoby. Měli čtrnáct hodin na to, aby na desetikilometrovém úseku D1 mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi snesli tři nadjezdy a k tomu vybudovali jeden provizorní nadjezd.

„Odpoledne jsme odmontovali zábradlí na nadjezdech, navezli jsme pod ně zeminu a recyklát jako podklad pro demolici,“ popsal Jiří Zapadlo, vedoucí projektu z firmy Metrostav.

Po sedmé večer se pak do mostů zakously hydraulické nůžky a kladiva. „Nůžky a kladiva v lokálních místech rozdrcují betonovou konstrukci. Tím oslabujeme nosnost mostu, až dojde ke kritickému momentu, most spadne,“ dodal na místě Zapadlo.

Stavbaři nikdy neví, kdy přesně kritický moment nastane a konstrukce částečně rozebraného mostu se zřítí. Při této akci se tak stalo po desáté hodině večer. Po rozebrání nadjezdů stavbaři odklidili suť, aby se v neděli ráno na dálnici mohli vrátit automobilisté.

Noční akce je součástí celkové modernizace D1 mezi exitem 168 Devět křížů a exitem 178 Ostrovačice. Náklady činí 1,7 miliardy korun bez daně, hotovo by mělo být v září 2021. „Původní betonový svršek dálnice D1 je dvacet let za svou technickou životností,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

První květnový víkend je v plánu demolice zbývajících dvou nadjezdů v tomto úseku. Nové nadjezdy postupně vyrostou letos a příští rok. Jejich životnost bude sto let.