Brněnské hlavní nádraží v současné podobě

Brněnské hlavní nádraží v současné podobě | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Brňané pro nádraží vybrali název Šalingrad, rozhodovat budou úředníci

  • 374
Pokud by záleželo na vůli Brňanů, zastavovaly by v budoucnu vlaky mířící do jejich města v Šalingradu. Takový název pro chystané nové nádraží vybrali hlasující v anketě pořádané městem. Rozhodující slovo však budou mít úředníci.

Vedení města spustilo internetovou anketu s tím, že pokud název bude splňovat pár základních pravidel, nebude do výsledku hlasování nijak zasahovat.

„Věřím, že nádraží bude mít důstojný název a vyhraje zdravý rozum,“ oznámil tehdejší primátor Petr Vokřál (ANO).

Jenže nad vážnými variantami měly od začátku navrch ty žertovné. Do finálové desítky kromě současné verze Brno-Hlavní nádraží postoupily samé více či méně satirické návrhy.

Výsledky hlasování o názvu brněnského nádraží

1. Brno-Šalingrad
2. Brno-Hlavní nádraží
3. Nádraží Járy Cimrmana
4. Vídeň-sever
5. Brněnské Nádraží Franty Kocourka
6. Praha-venkov
7. Brno-Nádr McNádrface
8. Nádraží A. B. Svojsíka
9. Šalingrad-Brno
10. Ždanovo nádraží

Nejvíc hlasů nakonec posbírala verze Brno-Šalingrad, která odkazuje na zdejší zažitý termín pro tramvaje. Druhé skončilo Brno-Hlavní nádraží, třetí Nádraží Járy Cimrmana. Celkem se však do výběru nezapojily ani dvě tisícovky hlasujících.

Vítěznou variantu jako první navrhl Jaromír Boleslav.

„Pokud by město pojmenovalo nové nádraží Brno-Šalingrad, tak si myslím, že by to bylo víc než speciální. Slovo šalina je pro Brno specifické, vzniklo někdy kolem roku 1900, kdy v Brně část obyvatel hovořila německy a část česky a bylo třeba se dorozumět. Německé slovo Elektrische Linie si Brňané počeštili na slovo ‚šalina‘ a používáme ho dodnes,“ vysvětlil Boleslav.

Konečné znění musí posvětit Drážní úřad

Magistrát města Brna nyní předá vítězný název Správě železniční dopravní cesty, která je investorem budoucího nádraží. Právě SŽDC bude následně formálně řešit pojmenování nádraží, které vznikne u řeky Svratky, s Drážním úřadem.

„Není možné předjímat, jak SŽDC s názvem naloží,“ uvedl už dříve Radek Štěpánek z tiskového oddělení magistrátu.

SŽDC je připravena s městem o změně názvu seriózně jednat. „Konečné znění musí ale posvětit Drážní úřad,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Název nového nádraží je tedy pořád nejasný, i tak je však ve vývoji dál než jeho podoba. Vedení Brna sice letos po několika desetiletích debat rozhodlo, že chce nové nádraží v odsunuté poloze, ale o tom, jak má vypadat, se stále vedou spory.

Zatímco ministerstvo dopravy a vláda chtějí variantu bez podzemní stanice, v níž mají všechny tratě zaústit do povrchového kolejiště, město i kraj chtějí variantu s podzemní stanicí, kam zaústí trať od Chrlic a bude základem podzemní železnice spojující jih a sever města.

Zatím ani není jasné, kdy se nové nádraží začne stavět. Přesun toho nynějšího a modernizace celého uzlu má stát zhruba padesát miliard korun a má trvat zhruba šest let.