Slovinsko chce zdražit dálniční známky, řidiči si sami musí změřit auto

  10:37aktualizováno  10:37
Slovinská vláda chce vylepšit státní rozpočet zdražením dálničních známek. Od prosince si připlatí hlavně majitelé velkých terénních aut nebo velkoprostorových rodinných vozů. Zatímco dnes dají za sedmidenní známku 15 eur (necelých 400 korun), od prosince to bude 40 eur (přes tisíc korun).
Slovinské dálnice patří k nejdražším v Evropě. Ilustrační foto.

Slovinské dálnice patří k nejdražším v Evropě. Ilustrační foto. | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Rozhodující pro zařazení do dražší kategorie nebude hmotnost, ale údaj nikde jinde v Evropě nepoužívaný: výška vozu nad přední nápravou. Pokud je auto do 3,5 tuny v daném místě vysoké alespoň 130 centimetrů, bude muset jeho majitel zaplatit za užívání dálnice vyšší částku.

Představitelé slovinské správy dálnic přitom přiznávají, že si vozidlo bude muset každý změřit sám. Takový rozměr totiž výrobci v technických údajích neuvádějí a podle dosavadních informací se ani nechystá příručka, kde by si řidič podle typu vozu našel, kterou známku koupit.

Slovinské dálnice, které hojně užívají i čeští motoristé při cestě k Jaderskému moři, patří přitom už dnes mezi nejdražší. Každý ze zhruba 45 kilometrů, který po nich auto projede cestou k chorvatské metropoli Záhřebu mezi Rakouskem a Chorvatskem, stojí řidiče při koupi nejlevnější týdenní známky zhruba osm korun. Poněkud lépe to v přepočtu na kilometr vychází v případě cesty přes celé Slovinsko až na Istrii.

Pro srovnání: například rakouská známka pro osobní auta, platná deset dní, stojí 8,3 eura (210 korun), stejně dlouho platná maďarská pak 2 975 forintů (260 korun). V ČR se za základní desetidenní dálniční kupón platí 310 korun.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Najdete na iDNES.cz