Slovinsko chce zdražit dálniční známky, řidiči si sami musí změřit auto

  10:37aktualizováno  10:37
Slovinská vláda chce vylepšit státní rozpočet zdražením dálničních známek. Od prosince si připlatí hlavně majitelé velkých terénních aut nebo velkoprostorových rodinných vozů. Zatímco dnes dají za sedmidenní známku 15 eur (necelých 400 korun), od prosince to bude 40 eur (přes tisíc korun).
Slovinské dálnice patří k nejdražším v Evropě. Ilustrační foto.

Slovinské dálnice patří k nejdražším v Evropě. Ilustrační foto. | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Rozhodující pro zařazení do dražší kategorie nebude hmotnost, ale údaj nikde jinde v Evropě nepoužívaný: výška vozu nad přední nápravou. Pokud je auto do 3,5 tuny v daném místě vysoké alespoň 130 centimetrů, bude muset jeho majitel zaplatit za užívání dálnice vyšší částku.

Představitelé slovinské správy dálnic přitom přiznávají, že si vozidlo bude muset každý změřit sám. Takový rozměr totiž výrobci v technických údajích neuvádějí a podle dosavadních informací se ani nechystá příručka, kde by si řidič podle typu vozu našel, kterou známku koupit.

Slovinské dálnice, které hojně užívají i čeští motoristé při cestě k Jaderskému moři, patří přitom už dnes mezi nejdražší. Každý ze zhruba 45 kilometrů, který po nich auto projede cestou k chorvatské metropoli Záhřebu mezi Rakouskem a Chorvatskem, stojí řidiče při koupi nejlevnější týdenní známky zhruba osm korun. Poněkud lépe to v přepočtu na kilometr vychází v případě cesty přes celé Slovinsko až na Istrii.

Pro srovnání: například rakouská známka pro osobní auta, platná deset dní, stojí 8,3 eura (210 korun), stejně dlouho platná maďarská pak 2 975 forintů (260 korun). V ČR se za základní desetidenní dálniční kupón platí 310 korun.

Autoři: ,

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Najdete na iDNES.cz