Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jsme vydíratelní, musíme přesunout výrobu do Evropy, vyzývá šéf autoprůmyslu

Rozstřel   11:00
Automobilová výroba v Česku zažívá po předchozích letech oživení. I nadále však čelí automobilky řadě problémům. Mezi ně stále patří nedostatek čipů a narušené dodavatelské řetězce. Firmy mají také problémy s aplikací evropských norem a v Česku zásadně chybí větší podpora autoprůmyslu ze strany státu. V Rozstřelu to uvedl Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

„Čísla jsou opravdu velmi nadějná, bavíme se o třiceti procentech nárůstu objemu výroby oproti složitému loňskému roku, kdy jsme čelili covidu, zažívali jsme čipovou krizi a začala válka na Ukrajině. Je to určitě dobrá zpráva, ale na druhou stranu je potřeba optimismus mírnit,“ upozorňuje Zdeněk Petzl.

„Vidíme, že všichni finální výrobci musí být velmi operativní. Přeskupují výrobu. Dochází k výpadkům směn i ve výrobě. A to vše budeme muset do konce letošního roku řešit,“ pokračuje výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Evropa se musí rozhodnout

Evropa stojí podle něj před zásadním rozhodnutím. „Do budoucna se musíme zamyslet nad tím, zda bychom si neměli části výroby, které jsou důležité, stáhnout zpátky do Evropy. A to z toho důvodu, abychom nebyli vydíratelní nebo příliš závislí na importu z regionů, které mohou být nestabilní nebo by se takovými mohly stát.“

Petzl naráží mimo jiné i na Čínu, jejíž uzavření v důsledku pandemie znamenalo mimo jiné právě fatální nedostatek čipů. Řada zemí EU už proto přesouvá výrobu čipů do Evropy. Podle agentury Reuters má například dalekosáhlé plány Německo. V Sasku by ve spolupráci s tchajwanským výrobcem TSMC mohla vzniknout přímo továrna na čipy, hovoří se už otevřeně o Drážďanech.

„Tohle je samozřejmě zajímavé. Na druhou stranu si uvědomte, že i my v Česku máme excelentního, špičkového výrobce, firmu Onsemi, která čipy vyrábí a má potenciál investovat do nových kapacit. A právě to by měl stát velmi intenzivně podpořit,“ myslí si Zdeněk Petzl.

V Rožnově vyrábí firma Onsemi polovodičové čipy, které už dnes masově dodává výrobcům mobilních telefonů nebo renomovaným automobilkám. Přitom šéf výroby této společnosti Aleš Cáb už několikrát zopakoval, že by jeho firma chtěla investovat do nových čipových technologií až několik miliard korun. Poptávka je podle něj rekordní.

Vláda by proto podle Petzla měla rozvoj čipové výroby v Česku výrazněji podpořit. „Dělá to Amerika, Čína, ale i jiné země. Uvědomte si, že v Česku jsou dnes investiční pobídky maximálně na úrovni deseti procent. Jinde ve světě, zejména v Asii dosahují až ke čtyřiceti procentům.“

Česko v podpoře zaostává

„Takže pak logicky investice půjdou jinam než k nám,“ uvádí Zdeněk Petzl s tím, že v případě výroby čipů rozhodně nejde o montovny, ale o sofistikovanou novou výrobu s významnou přidanou hodnotou. Česko v tomto ohledu zaostává a mělo by se soustředit právě na rozvoj těchto technologií.

Ideální by dokonce podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu bylo celoevropské řešení. Aby si jednotlivé členské státy EU nedělaly líbivou národní politiku, ale hledaly řešení pro celý jednotný trh Evropské unie.

„Skutečně by to bylo nejlepší. Aby šlo o celoevropské řešení a nenechávalo se to na národních státech. Protože pak by logicky státy s menšími finančními schopnosti, jako je Česká republika, proti Německu neměly šanci. Navíc je nutné si uvědomit, že Česko je ve složité finanční situaci. Proto je třeba hledat východisko. A to je pro automobilový průmysl velké téma,“ míní Petzl, podle kterého v tomto ohledu nejde jen o čipy, ale také o komponenty nutné pro rozvoj elektromobilů.

Výroba elektromobilů v českých automobilkách přitom podle něj extrémně narůstá. „Dnes jsme na nějakých dvanácti procentech z celkového objemu výroby. Podíly rostou a budou muset růst minimálně proto, jak jsou nastaveny regulační cíle. Ale současně vidíme i stoupající zájem na domácím trhu, přestože ze strany státu zatím žádná výrazná podpora není, a to až na jízdu po dálnici nebo parkování v Praze.“

Nejen čipy, ale i baterie

I tak se zájem ze strany českých zákazníků o elektromobily postupně zvyšuje. A to navzdory tomu, že většímu rozvoji elektrických vozidel v Česku brání řada překážek. Tou nejvýraznější je nedostatečná kapacita dobíjecí infrastruktury, která je extrémně zaostalá, a to například oproti Norsku, Nizozemsku nebo i Německu.

V tomto ohledu udělala významné kroky v elektromobilitě také Čína, která už od začátku tisíciletí do tohoto sektoru napumpovala obrovské množství státních investic a cenově dnes válcuje západní výrobce. Elektromobil vyrobený v Číně je proto výrazně levnější než elektrický vůz od západních automobilek. Čína nezahálela ani v doprovodných technologiích. Kromě čipů je úspěšná také ve výrobě i vývoji nových baterií.

Vedle obřích výroben čipů by se podle Zdeňka Petzla měla Evropa zaměřit právě na výrobu a vývoj baterií, a to zejména v souvislosti s tím, že od roku 2035 se na území EU budou vyrábět už pouze elektromobily a nezávislost na asijských trzích by v rozvoji tohoto segmentu automobilového trhu mohla sehrávat klíčovou konkurenční roli.

Likvidační emisní norma

V závěru Rozstřelu pak výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu hovořil o nejpalčivějším problému českých výrobců – emisní normě Euro 7. Ta má do roku 2025 omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Navíc nejen z výfuků, ale i z brzd a pneumatik.

Podle Zdeňka Petzla může být její aplikace do praxe doslova zničující a hrozí významné propouštění. „Pokud chcete měřit vše, co tato norma požaduje, potřebujete novou technologii, a ta v tuto chvíli v některých požadovaných komponentech ještě není vůbec připravená.“

Čeští výrobci proto žádají, aby platnost normy byla posunuta alespoň o čtyři roky. „Podle nás například na rok 2029. Je zásadní chybou, že do přípravy této normy nebyli výrobci automobilů vůbec zapojeni. Evropský parlament byl v této normě velmi ambiciózní, řekl bych, že byl až odtržený od reality. V tuto chvíli se stal zpravodajem český europoslanec Alexandr Vondra a já doufám, že současné diskuse půjdou správným směrem,“ uzavírá Zdeněk Petzl.

Kolik bude stát za 10 let evropský elektrický lidový vůz, který si bude chtít koupit průměrně vydělávající česká rodina? Stihnou české automobilky přechod na výrobu elektromobilů? A nezaplaví nás v budoucnu levná čínská elektrická auta? I na to odpovídal výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu v Rozstřelu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

Na první plavbě do evropského přístavu v Bremehavenu přivezl BYD Explorer No. 1...

VIDEO K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

V Praze začalo jezdit sto elektrických volkswagenů autopůjčovny GreenGo.

VIDEO Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Elektromobily by mohly v Norsku vytlačit z vrcholu diesely už do dvou let

To, že si mezi čtvrtou odpolední a desátou večerní nedobijete elektromobil u...

V Norsku, které je průkopníkem v odklonu od automobilů se spalovacími motory, se mohou...

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...