Střídáte v zácpách pruhy? Jen je zhoršujete

aktualizováno 
Řada řidičů doufá, že si změnou jízdního pruhu pomůže a ušetří čas. Dopravní odborníci zažitému zvyku ale odporují. Riziko za to prý nestojí.

Hustota dopravy roste, rychlost klesá a velké množství šoférů začíná střídat pruhy. V naději, že se do cíle dostanou dříve, se snaží využít i ty nejmenší mezery ve váznoucím dopravním toku. Typický obrázek evropských silnic teď rozporují experti rakouského autoklubu ÖAMTC. Dopravní psycholožka Marion Seidenbergerová dokonce tvrdí: „Riziko a nervové vypětí při podobných manévrech možný zisk nevyváží. Zbytečně se jen zvyšuje nebezpečí nehody, která zácpu jen zhorší.“

A nemusí dojít jen k havárii. „Neustále přeskakování z jednoho pruhu do druhého nutí řidiče za vámi k brzdění, což následně vede k jakémusi dominovému efektu,“ vysvětluje Seidenbergová. Výsledkem je to, že při vysoké hustotě dopravy dokážou „přejížděči“ provoz v jednom z pruhů zcela zastavit. Řidiči za nimi totiž brzdí prudčeji, plynulý provoz by v takovém případě totiž vyžadoval výrazně větší vzájemnou vzdálenost, než kterou je většina šoférů ochotna akceptovat. Pokud nedodrží ani bezpečný rozestup, může dojít i ke klasickým ťukancům. Podle expertky rakouského autoklubu je nejlepší ve vlastním jízdním pruhu vytrvat a zbytečného přejíždění se zcela vyvarovat.

Problémy se mohou zhoršovat i tím, že podobné přejíždění nelibě nesou řidiči, kteří si kolonu „poctivě“ vystáli. Pasivní agresivitou se snaží „drzé“ kolegy vytrestat tím, že jim nenechávají dostatek místa ke změně pruhů. Nedodržují tak bezpečnou vzdálenost mezi vozy. Profesionální šoféři přitom ve stání v koloně radí hlídat si odstup od vozu před vámi tak, abyste před svou přídí vždy viděli asfalt. Jen v takovém případě totiž můžete v nouzi vždy provést rychlý úhybný manévr.

„I když zrovna stojíte v zácpě, neměli byste nikdy zapomínat na to, že jste řidiči. Vzájemný respekt je základním kamenem bezpečnosti na silnicích. Agresivní chování za ušetřený čas nestojí,“ radí Marion Seidenbergerová.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy mohou být v budoucnu...

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal nizozemský úřad pro...

Najdete na iDNES.cz