Za zimní nehodu na letních gumách může pojišťovna zaplatit méně

  15:20aktualizováno  15:20
Husté sněžení ochromuje dopravu na mnoha místech republiky, přesto řidiči hazardují na letních gumách. I zatvrzelí odmítači zimáků musejí uznat, že ve dvaceticentimetrové vrstvě mrznoucího sněhu je s nimi jízda mnohem jistější. A když nabouráte na letních, může se stát, že vám pojišťovna zaplatí míň.

Ilustrační foto | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Podle dopravních policistů jsou šoféři rok od roku svědomitější a na zimu přezouvají. MF DNES v pondělí sledovala, kolik řidičů se dopoledne vydá přes hraniční přechod v šumavském Strážném na letních pneumatikách. Měl je zhruba každý pátý, mnoho šoférů projíždělo se sjetým zimním obutím.

Po celonočním sněžení přitom na silnici ležela pěticentimetrová vrstva sněhu, případně rozježděná břečka. "Kdyby měli zimní pneumatiky, tak by se nedivili a nenadávali by na nás," komentoval u Kubovy Huti jeden z cestářů, když vytahoval z příkopu osobní automobil na letních gumách. Meteorologové předpovídají, že sněžit bude do poloviny týdne.

Likvidátoři mohou kontrolovat i gumy

Při klasických zimních nehodách likvidátoři pojišťoven posuzují především nárazy po nedobrzdění a smyku. "Nejčastěji se setkávají se zničenými předními a zadními částmi vozidel a nárazy do dveří," popisuje Václav Bálek, tiskový mluvčí pojišťovny Allianz. Průměrná škoda z posledních dnů je u Allianz pojišťovny kolem 40 tisíc korun.

Pokud budou za příčinu škody jednoznačně označeny letní pneumatiky, může pojišťovna krátit pojistné plnění. Likvidátoři různých pojišťoven však mají na posuzování zimních nehod na letních pneumatikách různé názory.

Zimáky fungují

Modrá značka funguje - čtěte VÍCE

U Allianz je důležitá příčina nehody. "Pokud by bylo v policejním protokolu o nehodě vysloveně řečeno, že za nehodu mohlo nevhodné obutí, pak by se to mohlo odrazit ve krácení pojistného plnění," vysvětluje Bálek. Z povinného ručení viníka samozřejmě pojišťovna poškozenému škodu zaplatí vždy, ale potom ji po něm může částečně požadovat zpět.

Stejný postup volí pojišťovna Kooperativa. "Pokud se zjistí, že letní pneumatiky jsou příčinou dopravní nehody, může se to projevit v pojistném plnění," říká Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa. "Havarované auto musí vidět likvidátor, a ten se samozřejmě na to, jaké má auto pneumatiky, také zaměřuje," vysvětluje. V ojedinělých případech se pak opravdu stává, že pojišťovna platí méně. "Obzvláště, pokud se nehoda na letních pneumatikách stala v úseku, na kterém zimní výbavu nařizuje značka."

Benevolentnější přístup má kupříkladu pojišťovna Slavia. "Naše oddělení likvidace to nezohledňuje," říká její tiskový mluvčí Aleš Povr. "Nedojde k žádnému krácení pojistného. A to ani v případě, že se nehoda stala na letních gumách na úseku s předepsanou zimní výbavou. Pokud má auto platnou technickou, není podle názoru likvidátorů Slavie důvod krátit pojistné."

Například Slavia i Kooperativa nabízejí slevy na pojistném těm řidičům, kteří se zaváží že budou jezdit v zimním období se zimními pneumatikami. "Samozřejmě, pokud zjistíme, že to majitel nedodržel, budeme žádat doplacení pojistného."

Obecně pojišťovny nabádají k používání zimních plášťů, protože snižují riziko nehody a tím i klesají náklady na vyplacené pojistné. "Kdyby byly zimní pneumatiky povinné, bylo by to jiné i pro pojišťovnu," dodává Bálek z Allianz.

"Z povinného ručení uplatňují škodu pouze dvě třetiny motoristů. Těm, kteří narazí do stromu a nebo si zničí auto po smyku do příkopu, pojišťovna zaplatí škodu z havarijního pojištění. Má-li jej ovšem majitel auta uzavřené. Jinak jde škoda na vrub jeho rodinného rozpočtu."

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

Najdete na iDNES.cz