Zároveň jsou však auta s velkým objemem motoru nebezpečná – loni zavinila o třetinu víc smrtelných nehod oproti roku 2010. Proč se tak rádi projíždíme městy v těžkých vozech s vysokou spotřebou a emisemi? Hlavním argumentem je větší pocit bezpečí: spousta plechu okolo dává pocit jistoty, že při srážce je posádka chráněna lépe než v běžném voze.
Mám velký bourák. Kryjte se!
Šestiválcový turbodiesel sametově přede, královna silnic – obří SUV Audi Q7 – se pomalu blíží k přechodu pro chodce na pražském sídlišti Bohnice. Zprava zpoza popelnice vykračuje přes cestu sedmiletý prvňák Bořek. Na svůj věk drobný klučina měří 120 centimetrů, kapota našeho silničního "obra" je 106 centimetrů nad silnicí. Naše audina je typickým a jedním z nejoblíbenějších zástupců třídy velkých SUV.
Co je a co není "teréňák"?
|
Z pohledu řidičky kouká Bořkovi jen hlava, při vstupu do cesty je však úplně zakrytá obřím zpětným zrcátkem. Naštěstí je to jen simulace reality a Bořek při testu neutrpěl žádnou újmu. "Opravdu jsem viděla jenom hlavičku, a to jsem na něj byla připravená. Kdybych nečekala, že tam dítě vběhne, bylo by to mnohem horší. Prostě kombinace tlustého sloupku, velkého zrcátka a malého dítěte je vražedná," říká překvapená řidička Kateřina.
Ta si právě vyzkoušela situaci, v které se na silnicích ocitá stále víc lidí – vozy SUV (lidově "teréňáky", byť mají ke skutečným terénním offroadům daleko) jsou stále populárnější. Jejich prodeje za posledních sedm let vzrostly dvacetinásobně, velké oblibě se těší u žen.
V poslední době se auta typu SUV objevila také u několika sledovaných nehod – zpěvačky Dary Rolins, producentky Deany Jakubiskové či lobbisty Romana Janouška. Ve všech případech auto přejelo či porazilo člověka, dva zraněním podlehli. Prvňák Bořek si musí cestu přes přechod v pražských Bohnicích několikrát zopakovat. Kateřina totiž přesedá do druhého testovacího vozu – "nízké" limuzíny Audi A6 – a Bořek jde zase "ze školy".
Svěřuje se, že jednou by rád udělal kariéru jako fotomodel, a tak snáší neustálé opakování stejných úkonů profesionálně, nezareptá ani slovem. Tentokrát si Kateřina nemá důvod stěžovat: á šestka s kapotou ve výšce 82 centimetrů nabízí mnohem lepší výhled. Rozdíl je zásadní – z Bořka je vidět už půlka trupu včetně reflexně zbarvené aktovky, do které rodiče obvykle investují, ale kterou měl při prvním pokusu zbytečně – vidět nebyla.
Argument, že z vyšších aut je lepší rozhled, se v tomto případě nepotvrdil. Testovací šoférka Kateřina – zkušená redaktorka přílohy Auto – by velké SUV do města nedoporučila. "Třeba parkování mi přijde hrozné. Špatně se odhadují okraje – i přesto, že mám signalizaci zepředu i zezadu, stejně se pořád musím rozhlížet, a tak parkuju pomalu," stěžovala si.
Móda amerických matek
Mnohem lépe se jí jezdilo s "osobní" A6. "Je obratnější, mám pocit, že po Praze se s ní můžu lépe pohybovat. Motor s autem cvičí svižněji, sedmička je těžkopádnější," hodnotila Kateřina. Není divu: Q7 je o půl tuny (540 kg) těžší a odveze jen o 125 kilo nákladu víc. Takže 415 kilo vozíte po městě zbytečně. K duelu jsme právě tato dvě auta nevybrali náhodou – jsou totiž v mnoha ohledech srovnatelná.
O výběru velkého auta bylo rozhodnuto téměř okamžitě. Audi Q7 je jedním z nejprodávanějších velkých SUV na českém trhu (nemáme tedy nic proti značce Audi). A jeho "nízká" alternativa? Pokud bude rodina uvažovat o koupi luxusního SUV, těžko je v úvahách vymění za fabii nebo octavii. Ale limuzína střední třídy Audi A6 se těmto úvahám velmi blíží.
Se stejnými motory jako Q7 – šestiválcovými turbodiesely 3.0 TI o výkonu 171 kW – jsou na tom cenově téměř stejně: Q7 stojí 1,36 milionu, A6 1,2 milionu; podobná je i výbava, míra luxusu, dokonce i design. Základní rozdíl tedy zůstává v robustnosti a v tom, že v případě Q7 vozíte po městě čtyři sta kilo navíc.
A ještě jedna důležitá věc, která nás během testu udivila: obrovský rozdíl ve spotřebě nafty! S oběma auty jsme projížděli stejné cesty po pražských sídlištích, takříkajíc "v závěsu". Výsledek? Papírové předpoklady, že SUV se stejným motorem jako limuzína bude "žrát" víc, se vrchovatě naplnily – vlastně spíše přeplnily. Šestiválec Q7 spotřeboval ve městě 14,7 litru nafty, stejný agregát A6 jen osm litrů. Rozdíl byl tedy téměř sedm litrů na sto kilometrů.
I když majitelé luxusního auta spotřebu obvykle neřeší, ovzduší ve městě trpí – těch emisí a sazí, které zbytečně vyletěly do vzduchu! A ještě jeden test jsme provedli: naložili jsme do obou vozů víkendovou bagáž včetně kočárku. V pětimístném uspořádání (Q7 umí být i sedmimístná) naložíte do větší audiny 775 litrů zavazadel, do A6 ve verzi sedan jen o 220 litrů méně.
"Kufr u šestky je menší, ale kočárek a spousta věcí se mi vešla do obou, ani menší vstupní otvor mě nijak neomezil," bilancovala testovací řidička. A6 se navíc vyrábí i ve výrazně praktičtější verzi kombi. Mimochodem, obě auta se coby ojetá objevují stále častěji i na českých sídlištích.
Prodávají se hodně – ceny už totiž klesly pod půl milionu. Zánovní byla i naše dvojice "audin", které nám pro test zapůjčila síť autocenter AAA Auto.
V testu jsme se zaměřili jen na kategorii velkých SUV. Jejich kompaktní nebo malé varianty jsou na tom mnohem lépe. Vynechali jsme i skutečné "teréňáky", offroady, které jsou určené přímo do terénu.
Zdánlivou výhodou velkých SUV je pohon čtyř kol. Dnes však paradoxně není moc důležitý. Auta se mimo silnice vydávají jen výjimečně, o čemž svědčí i fakt, že na nich většinou uvidíte velká kola se silničními pneumatikami.
"Čtyřkolku" tak řidiči využijí jen při vyjíždění zasněženého kopce z garáže nebo ze "závěje" u chodníku. Pro tohle však není nutné hned kupovat velké SUV, náhon 4×4 nabízí i dost osobních aut – koneckonců měla jej i naše "nízká" audina.
Stejné je to s vyšším posezem za volantem – ten najdete třeba i v malém Fordu Fusion a dalších. Test potvrdil nejen to, že se s velkými SUV špatně manipuluje a že z nich je horší výhled. Vadí i to, když stojí v ulicích – není přes ně vidět, což ztěžuje orientaci řidičů i chodců.
Módu SUV začaly americké manželky zhruba před dvaceti lety, když se jim zalíbil vyšší posez v manželově offroadu a měly pocit, že dobře ochrání své děti. Jenže argument, že velká SUV jsou bezpečnou ochranou pro malé dítě, neobstojí. Vyvrací ho jednoduchý pohled do tabulky výsledků nárazových testů nezávislé organizace EuroNCAP.
Kdo vyvázne živý
Když zůstaneme u našich dvou vozů, limuzína Audi A6 získala v roce 2004 za bezpečnost posádky plných pět hvězdiček, čtyři pak za ochranu dítěte v sedačce. Robustnější Q7 o dva roky později odjela jen se čtyřmi hvězdičkami pro posádku a dítě na tom bylo stejně jako v A6.
Větší problém pak je, že velká auta jsou mnohem nebezpečnější svému okolí. Malé vozy mohou rozdrtit, jak to předvedl crashtest německého autoklubu ADAC. Při čelním nárazu nechal "bouchnout" právě Audi Q7 do malého Fiatu 500 – v audině by se nikomu nestalo nic, posádka fiatu by zahynula. ADAC chtěl upozornit, že velká SUV zbytečně zlikvidují osádku malého vozu, přitom by prý stačilo, kdyby Q7 neměla tak tuhé přední nosníky. Anebo si její majitel koupil "normálnější" vůz – a přežily by osádky obě.
Na druhou stranu – pokud po silnicích jezdí stále víc SUV, stoupá pravděpodobnost, že se s ním srazíte. A v tu chvíli je logicky výhoda sedět rovněž v "tanku". Takže si, když na to máte (když nemáte, koupíte si ojeté), pořídíte taky SUV, abyste byli v bezpečí. A za chvíli v nich budou jezdit všichni, ale ti nejbázlivější si pořídí ještě větší. Má to smysl? Nebylo by mnohem rozumnější vrátit se k normálním autům?
Jsem v bezpečí. A chodci?Návrhářka, lyžařka, zpěvačka, producentka – úspěšné ženy, které křižují zemi v "teréňácích". Uznávají, že si v nich musí dávat větší pozor. Přesto je hájí. Herečka a producentka Deana Jakubisková se od loňského podzimu bojí sednout za volant. "Je frustrující, že jsem neporušila žádný předpis, a přesto moje nehoda měla takový fatální následek," říká. Na pražské periferii tehdy srazila muže, který na místě zemřel. Řídila robustní SUV Mercedes. Teď čeká, zda kvůli tomu skončí před soudem. Hrozí jí šest let vězení. Své velké auto, ve kterém tehdy jela po městě sama, přesto neviní. "Jezdila jsem s ním i předtím ve městě a nemyslím si, že je z něj horší výhled. Manipuluje se s ním lépe. Sedím výše a mám lepší výhled," tvrdí navzdory tomu, že test MF DNES ukázal opak. Jakubisková připouští, že s velkým a těžkým autem je třeba jezdit opatrněji. Zdůrazňuje však, že před nehodou jela pomalu. "I kdybych jela desítkou, stejně bych podle znaleckého posudku toho muže srazila." Ale i kdyby srážku zavinil chodec, byl by pro něj následek tak fatální, kdyby šlo o běžné auto? Odborníci poukazují na to, že velká a silná auta ve městech stále častěji škodí. Se stejnou rychlostí, jakou jich přibývá, stoupá i počet tragických střetů, jež zaviní. Při nehodách způsobených řidiči "dvoulitrů" až "třílitrů" zemřelo loni podle policejních statistik 106 lidí, což je o třetinu víc než předloni. Právě v tomto segmentu silných aut se přitom rok od roku prodá více SUV. Nejzranitelnější jsou právě chodci, vedle tragických střetů jim ublíží i zdánlivě banální nehody. "Několikrát jsem se setkal s případy, kdy robustní zrcátka vysokých vozů vážně poranila hlavu člověku stojícímu na přechodu," říká dopravní psycholog Martin Kořán. Psychologové mohou odpovědět i na otázku, co stojí za rychle rostoucí oblibou těchto strojů – za posledních sedm let se jejich prodeje zdvacetinásobily. Nejčastějším vysvětlením je touha po pocitu bezpečí, které od silných strojů požadují hlavně ženy-řidičky. "Jsou to auta budící respekt, a řidičky proto kalkulují s tím, že pokud udělají nějakou jízdní chybu, tolik si nenatlučou," říká dopravní psycholožka Vlasta Rehnová. Hračka od manžela To lyžařka Šárka Záhrobská nebo módní návrhářka Beata Rajská kvitují SUV tam, kde mají sloužit v první řadě – třeba v zimě na horách. "Na Vysočině, kam často dojíždím, je můj touareg nedocenitelný," říká Rajská, která ve velkém autě převáží například šaty. Problémy ve městě však nezastírá. "To auto se snadno může stát zbraní. Zrcátka jsou natolik velká, že v určitých úhlech v nich nevidím chodce. Kvůli tomuto vozidlu jsem si pořizovala i brýle na dálku, chtěla jsem mít větší jistotu," říká. S tím, jak ceny SUV klesají, jsou tyto koráby silnic častěji k vidění i tam, kde to dříve nebylo obvyklé, třeba na parkovištích u paneláků. "Poukazují na sociální status majitelů. Každý si na hned uvědomí: tady jede někdo, kdo na to má," říká dopravní psycholog Martin Kořán. Problém však je, když se takové auto dostane jen z módního rozmaru do rukou svátečním nebo nezkušeným řidičům. Beata Rajská otevřeně přiznává, že kvůli takovým kolegyním na silnici dokáže být za volantem hodně vulgární. "Manželé to svým ženám pořizují jako hračku a ony si s ní neumějí hrát," říká. Proti SUV už zahájila boj i Evropská unie. Před několika lety úředníci zakázali, aby se na kostry aut napevno montovaly robustní přední rámy, dnes mohou být upevněny jen tak, aby se při nárazu uvolnily. A důležitá je i ekologie. Kvůli vysokým emisím například platí řidiči SUV dražší mýtné při vjezdu do centra Londýna. |