ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Volkswagen

Automobilka Volkswagen koupí v Číně od Tesly kredity za zelená auta

  • 38
Společný podnik automobilek Volkswagen a FAW koupí v Číně od americké Tesly kredity za zelená auta, obdobu evropských emisních povolenek, aby splnil tamní ekologické standardy. Informovala o tom agentura Reuters, která se odvolává na tři zdroje.

Jde o první takový obchod mezi těmito společnostmi v Číně. Akcie Volkswagenu si od začátku roku připsaly kolem 60 procent a podpořila je právě řada oznámení ohledně strategie v oblasti elektromobilů.

Na čínském trhu je ale německý koncern stále závislý na tradičních autech se spalovacím motorem. Čína je největším automobilovým trhem světa a loni se tam prodalo přes 25 milionů aut.

Čína má systém kreditů, jimiž automobilky pobízí k zelenější budoucnosti. Výrobci aut se o ni mohou zasloužit například zvýšením palivové účinnosti anebo tím, že vyrobí více elektrických aut. Dostávají pak zelené kredity, kterými mohou vyvážit záporné kredity udělené kvůli výrobě vozů, které více znečišťují životní prostředí. Zelené kredity si mohou též koupit, což většinou činí firmy se stejným většinovým podílníkem.

Společný podnik FAW-Volkswagen loni prodal 2,16 milionu aut. Tato automobilka a další společný podnik Volkswagenu s firmou SAIC Motor patřily v roce 2019 k těm výrobcům aut, kteří generovali nejvíce negativních kreditů, ukazují data čínského ministerstva průmyslu a informačních technologií. 

Sedany a sportovně-užitková auta (SUV), jež Volkswagen v Číně ve společných podnicích vyrábí, jsou populárnější než jejich elektrická auta, například model ID.4 CROZZ či model ID.4 X.

Zatím není jasné, kolik zelených kreditů FAW-Volkswagen od Tesly koupí. Za jeden podle zdrojů Reuters nabízí 3 tisíce jüanů (přes 10 tisíc korun), což je vyšší cena než v předchozích letech. Dohoda fakticky znamená, že Volkswagen přispívá svému konkurentovi. Volkswagen je největším zahraničním výrobcem aut v Číně.

V polovině března Volkswagen mimo jiné sdělil, že letos hodlá více než zdvojnásobit odbyt elektromobilů a že do roku 2030 plánuje mít v Evropě šest továren na výrobu baterií. V Číně se chystá letos představit pět elektrických modelů z rodiny ID.

Obchodování s emisními odpustky dnes tvoří významnou disciplinu automobilek po celém světě.  Prodejem emisních kreditů v USA vylepšuje své hospodaření dlouhé roky proslavená elektroautomobilka Tesla, v jejím ztrátovém účetnictví je to velmi významná položka. S jiným čínským partnerem, automobilkou SAIC se zase Volkswagen dohodl na případné výpomoci v Evropě. Firmy předloni podepsaly takzvanou sdružovací dohodu, která sníží průměrné emise německé společnosti a uvede ji do souladu s evropskou legislativou. Více k tématu čtěte zde.

Koncern Volkswagen, do kterého patří také značka Škoda, loni nesplnil emisní cíle EU, hrozí mu za to pokuta přes 2,5 miliardy (čtěte zde).

,