Martin Winterkorn je bývalý šéf koncernu Volkswagen, za jehož působení vypukla aféra Dieselgate.

Martin Winterkorn je bývalý šéf koncernu Volkswagen, za jehož působení vypukla aféra Dieselgate. | foto: Reuters

Účet manažerů VW za Dieselgate. Soud se dopočítal škody dva biliony korun

  • 21
Škody v celkové výši 78 miliard eur (dvou bilionů korun) způsobili podle německých vyšetřovatelů někteří manažeři koncernu Volkswagen svým podílem na emisním skandálu. Údaj obsahuje obžaloba z konce minulého týdne, která směřuje i proti bývalému šéfovi německého koncernu Martinu Winterkornovi.

Winterkorn a čtveřice dalších manažerů čelí podle deníku Süddeutsche Zeitung a stanic NDR a WDR obžalobě z těžkého podvodu a z porušení zákona o nekalé soutěži. Někteří se navíc budou muset zodpovídat ze zpronevěry, krácení daní nebo falšování dokumentů. Za těžký případ podvodu hrozí v Německu šest měsíců až deset let odnětí svobody.

„Obžalovaní jednali ve snaze zajistit firmě co nejvyšší prodejní čísla s co nejvyšším ziskem,“ uvedlo státní zastupitelství k pětici koncernových manažerů. Podle prokuratury s tímto cílem společnost prodala kolem devíti milionů dieselových aut značek VW, Škoda, Audi a Seat s nelegálně upraveným softwarem, díky němuž vozy při emisních testech produkovaly výrazně méně škodlivin než ve skutečném provozu.

Právě tím, že se na manipulacích podílela, nebo o nich přinejmenším neinformovala úřady a veřejnost, pětice podle obžaloby způsobila obrovské škody. V případě dvou obžalovaných, kteří byli do podvodů zapojeni od začátku, je státní zastupitelství vyčíslilo dokonce na zhruba 78 miliard eur. K této sumě prokuratura došla na základě úvahy, že hodnota manipulovaných aut prodaných v Evropě klesla na šedesát procent a vozů prodaných v USA dokonce na nulu.

U všech pěti obžalovaných státní zástupci vycházeli z počtu zmanipulovaných aut, která se prodala za dobu jejich zapojení do podvodů nebo jejich povědomí o nich. Relativně nejlépe z tohoto srovnání vychází jednasedmdesátiletý Winterkorn, který se podle obžaloby o manipulacích dozvěděl 25. května 2014 a nese tak přímou zodpovědnost „jen“ za 65 000 vozů s podvodným softwarem.

Německá média ovšem poznamenávají, že kalkulace vyšetřovatelů je přinejmenším diskutabilní. Není totiž úplně jasné, jak přesně došli například k poklesu hodnoty o čtyřicet procent. Volkswagen vždy takový pohled na své počínání a možné škody odmítal i s tvrzením, že zákazníci daná auta dodnes používají.

Kvůli emisnímu skandálu už loni německá prokuratura Volkswagenu vyměřila pokutu ve výši jedné miliardy eur (téměř 26 miliard korun). Volkswagen tehdy uvedl, že pokutu přijímá a přiznává se tak ke své zodpovědnosti. Celkem už v souvislosti se skandálem koncern zaplatil kolem 29 miliard eur (743 miliard korun).

,