Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Vodíkový duch ožívá ... a jezdí!

  18:04aktualizováno  18:04
Prototyp nového vozu na vodíkový pohon, který si mohla v tyto dny prohlédnout britská veřejnost, symbolizuje podle svých tvůrců soumrak tradičních automobilů. Téměř bezhlučné vozítko jezdí pouze na vodík a jediný odpad, který produkuje, je voda. Představuje tak ekologicky šetrnou alternativu běžným vozům.

Prototyp jménem BOC Gh2ost se jako doprovodné vozidlo zúčastní letošního Eco-Maratonu, který startuje 9. srpna.

O pohon tohoto netradičního vozítka se stará i (bohužel doposud) netradiční zdroj energie - palivové články.

Přestože  se "vodíkový duch" (ghost=angl. duch, přízrak) díky regulím eco-maratonu nemůže účastnit "ostrého" závodu (hlavní podmínkou účasti je pohon spalovacím motorem) pořadatelé jej přizvali k účasti mimo oficiální závod.

Na rozdíl od běžných  motorů je proces výroby elektrické energie palivovými články bezhlučný  a nezanechává za sebou emise. 

Základním požadavkem při konstruování vozidla byla minimalizace hmotnosti. Ultralehké vozidlo tak váží okolo 100 kilogramů i s  "pilotem".  Řízení proto inženýři svěřili dvěma ženám -  testovací jezdkyně i závodnice váží okolo 40 kilogramů. Vozidlo umí pelášit maximální rychlostí 25 km/h.

Po skončení "závodní kariéry"  budou milovníci techniky a zájemci o alternativní druhy

Palivový článek vymyslel roku 1839 Sir William Grove - britský soudce a vynálezce, který vyšel z předpokladu, že elektrolýza vody musí "fungovat i naopak". Doufal, že sloučenim vodíku a kyslíku správnou metodou získá elektrickou energii. Sir William sestrojil zařízení "míchající" vodík s kyslíkem, kterým vyrobil elektrickou energii - tím dal vzniknout prvnímu palivovému článku. 

energe moci gH2Osta spatřit v "Grampian Transport Museum" (museum dopravy).

Britské ministerstvo dopravy vývoj nových vozů vítá. Ještě tento rok chce zavést v Londýně tři autobusy na vodíkový pohon.

Co je to palivový článek?

Palivové články nevyužívají k výrobě energie hoření - tím jsou prakticky bezemisní (tzv. pollution free) tímto se svou ekologičností přibližují akumulátorům. Převádějí energii, ukrytou v atomech vodíku, přímo na elektrickou energii. K tomu "pomáhá" vodíku právě kyslík,  společně vytvoří elektrochemickou reakci, jejíž jediným vedlejším produktem je voda.

Největší výhoda palivových článků, v porovnání s klasickými akumulátory, spočívá v tom, že do palivového článku se "palivo" přivádí kontinuálně. Elektrické akumulátory mají na rozdíl od palivových článků problém s omezenou dobou činnosti. Jednoduše řečeno: palivový článek nelze "vybít". 

Další a pravděpodobně největší výhodou palivových článků je fakt, že vodík se nalézá prakticky všude a jeho zásoby jsou tudíž nevyčerpatelné.

Jak palivový článek funguje?

Vodík prochází polymerovými články, které ho za pomoci katalyzátoru konvertují na vodu a v tomto procesu uvolňují elektrický proud.

Vlastní palivový článek je tvořen elektrodami, které jsou odděleny elektrolytem. Základní princip transformace energie je u všech palivových článků stejný, různé typy se liší jen materiálem elektrod (např. platina) a rozdílným elektrolytem. 

Atomy vodíku jsou na anodě "rozdělovány" na protony a elektrony. Membrána elektrolytu umožní průchod uvolněného protonu ke katodě, zatímco volné elektrony procházejí odděleným obvodem a vytváří elektrický proud. Kyslík pak na katodové straně článku reaguje s protony a elektrony vodíku a vzniká tak voda a teplo. 

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky
Premium

Čistička vzduchu do auta filtruje dráždivý prach. Test potvrdil, že funguje

Palubní čističky vzduchu mohou zlepšit kvalitu ovzduší uvnitř auta. Koupit se dají od tisíce korun. Magazín Motor...

Koronavirus ovlivnil přes milion Evropanů vyrábějících auta

Dočasné uzavírky továren kvůli koronaviru se již dotkly více než 1,1 milionu Evropanů pracujících ve výrobě automobilů....

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Nová a sebevědomější Kia Sorento dostala platformu pro elektrifikaci

Nová Kia Sorento, středně velké korejské SUV, dostala novou platformu, která umožňuje elektrifikaci a slibuje tak nižší...

Najdete na iDNES.cz