Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Víc než Fiat: Služebák pro Cosa Nostru

  20:04
Historie Fiatu se točí kolem malých aut, velké modely z Turína naopak díru do světa neudělaly. Fiat se ale odradit nenechává a po nafouklé Cromě posílá do boje tentokrát extratěžkou váhu. Čtyřtunový obr, nějaký čas již používaný italskou armádou, se v civilní verzi představil na autosalonu v Bologni. Už samotným jménem - Oltre Fiat - chce automobilka naznačit, že tenhle Ital má do průměru daleko.

Oltre Fiat znamená italsky "víc než Fiat" a sněhobílý, takřka pětimetrový mamut, to splňuje doslova a do písmene. Má namířeno do kategorie, které neohroženě vládne americký Hummer; ten ale vedle "vícefiatu" vypadá tak trochu jako střízlík.

v Turíně postavili auto, kterému by to slušelo na misi v Afghánistánu, na zasněžené Sibiři nebo na Měsíci, v ulicích měst ovšem aby měly ostatní auta strach, že je zašlápne jako obtížný hmyz.

Vyšlechtěný speciál pro boje na silnicích vychází z vojenského Iveca Light Multirole Vehicle, ne které italští vojíce volají LMV.

Oltre Fiat je dlouhý 487 centimetrů, do výšky narostl přes dva metry (205 cm), na šířku zabírá 220 centimetrů. Půl metru světlé výšky a vzdálenost mezi nápravami 3,23 metru napovídají, že auto je jednodušší podlézt, než obejít.

Megafiat se řadí spíše mezi náklaďáky, za čtyřmístnou kabinou je ještě otevřená korba, která pojme nespecifikované množství nákupů či zbraní.

Designéři si při přešívání vojenské uniformy na "civil" vystačili s pilou a pravítkem. Auto dostalo sněhobílý sametový lak, doplněný o azurově modré detaily.

Efektní dvacetišestipalcová kola obouvají pneumatiky 315/40 XL. Zkratka XL nenaznačuje velikost plášťů, ale podtrhuje jejich nosnost (extra load), musejí totiž uvézt čtyřtunového drobečka jakkoliv rozbitým terénem.

Uvnitř najde posádka výrazně tvarovaná sedadla potažená kůží. Prostředkem auta se táhne obří tunel, na který navazuje přístrojová deska, vyznávající, podobně jako karoserie, estetiku krabice od bot. Množství ovládacích prvků se zredukovalo na minimum, všechny jsou orientovány k řidiči.

Velký dojem udělá na diváka otáčkoměr cejchovaný do devíti tisíc otáček, po nastartování se ale navzdory velkému očekávání rozezvučí staccato třílitrového turbodieselu s výkonem 185 koní (136 kW, při 3700 otáčkách). Maximální kroutící moment, který commonrailový agregát řidiči nabídne, je 456 Nm.

Poměr výkon/hmotnost a popřená aerodynamika nedovolí "vícefiatu“ rozdovádět se na více než 130ti kilometrovou rychlost.

Mimo diskuzi jsou ovšem terénní schopnosti. Šestistupňový automat přenáší permanentně sílu na všechna čtyři kola, řidič může manuálně uzavřít kterýkoliv ze tří diferenciálů.

I přes vzhled zápasníka sumo je auto hodně obratné v terénu a poradí si s bočním náklonem až 40%. Vyšplhá se také do 80% stoupání, překážkou není ani 85 centimetrů hluboká řeka (se šnorchly až metr a půl).

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...