- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Pokud máte dobré kamarády, můžete mít v garáži na veteránských značkách „stavebnici“ poskládanou z kovových jeklů s motorem ze žigulíku a v dokladech napsáno třeba Porsche 356. A to je zásadní rozdíl i při případném prodeji.
Což samozřejmě kupující nepozná a koupí to jako Porsche 356....panebože to jsou bludy.
Autor se rádoby snaží o objektivní pohled, přitom zcela jasně propaguje návrh zhrzených dvou poslanců.
Návrh jako takový je paskvil, úplně ignoruje odbornost a erudici, technici STK nejsou nijak schopni posuzovat historickou původnost, úředník na kraji zase není nijak kompetentní v udělování oprávnění jednotlivým klubům, což jsou často jen formální či rodinné spolky. Tady je pochopitelně autorita FIVA nezbytná, a tu ač se to poslancům nelíbí nese FKHV.
Kdyby návrh prošel tak bude současná situace naopak výrazně horší - kluby budou virtuálně vznikat jako houby po dešti, nad jejich odborností nikdo bdít nebude, "jánabráchismus" se stane normou - zatímco prověřených krajských testačních komisařů bylo nějakým způsobem omezené množství, klubů bude prakticky neomezeně a kdo získá od úředníka povolení tak bude pánem, takže zatímco dle autora dnes nosil veteránista průkazky k oštemplování někomu ke kávě, nově si je u orazítkuje u kávy sám doma. STK pak bude plnit jen roli užitečného blbce, protože jen formálně prověří že auto existuje, technicky nic není schopna ověřit protože nemá z čeho.
Zkrátka velice špatný návrh
Proč zase musí někdo šťourat do něčeho, co léta funguje???!!! Jediné, s čím bych souhlasil, je prodloužení testace na 5 let, protože s veterány se běžně nejezdí, tak i opotřebení je minimální a drtivá většina veteránistů se o svoje stroje stará, jak nejlépe může. Nicméně, beru to tak, že ti lidé z klubů, kteří se staraji o testace, také musejí z něčeho žít, tak ten poplatek za prodloužení je jakási podpora jejich činnosti, kterou dělají pro nás.
Jenže ono to nefunguje Jednotlivé krajské kluby jedou podle vlastních pravidel a hodně z nich funguje na úrovni kamárdšoftu, který bohužel přerostl od malých podvůdků k velkým levárnám.....
Osobně jsem zažil, že během atestace jednoho auto bylo velkoryse přehlídnuto, že je použitý novější typ motoru (asi jen o 15 let) aby vzápětí u dalšího auta proběhla trapná buzerace kvůli akumulátoru (který nelze originánlí sehnat).
Jsem laik. Nepozoruji ale, že by se to na silnici zrovna hemžilo zelenými značkami... S čím bych souhlasil, že jakékoliv doklady má vždy vydávat určený úřední "orgán", proti kterému se i můžete hájit u správního soudu, a ne zájmová organizace.
Jiná věc ovšem je, že tento celkem žabomyší spor řeší zrovna poslanci Hlavního Oligarchy, který toho sám má k řešení a nápravě o mnoho řádů víc...
Pokud ti poslanci Hlavního Oligarchy neřeší zájmy Hlavního Oligarchy (což tentokrát patrně ne, nerad bych se mýlil), tak mi jejich příslušnost k sektě dočasně nevadí.
Jednodušší je nechat si dělat testaci na historickou původnost vozidla,to se zapíše do TP a jezdit na původní reg.značku. Na STK sice jezdit musí,ale nemusí na kontrolu emisí,což u starších aut bývá problém.
Což lze ale pouze u vozů s aktivní registrací v běžném registru.
Takový dlouhý článek, přitom stačilo napsat, že místo ke kámošovi z FKHV se bude chodit na kafe s knížečkama pro razítko na za kámošem z STK.
Žádného kámoše na STK nemám a přesto mí veteráni procházejí každé dva roky bez problémů. Zelené značky nemám a nechci.
Nejsem zapálený veteránista. Nejsem zapálený fanatik automobilismu.
Ale veterána na "zelených" jsem v minulosti provozoval, a dostat ho na ta "Véčka" bylo mnohem složitější, než dát technikovi 500 do kapsy na STK. Takže STK se těší, budou opět více podmáznutelní než doposud.
Styl článku, který je silně nestranný. Kecy o šmelině, jak to všude takhle chodí by mě jako veteránistu nas.ali.
Četl jsem to celé a opravdu mám pocit, že tu jde o loby ANO, ne až tak o veterány...
A že stát nemá přehled? My ho snad máme jako občané? Transparentnost je dávno v trapu, ale z pozice silnějšího se jim to dobře určuje.
Nooo, když jsem si kupoval prvního veterána, řešil jsem zda mu nechat bílé značky nebo převést na zelené V. Navštívil jsem nejbližší veterán klub a po deseti minutách jsem byl natolik znechucen, že jsem nechal bílé a to i kdybych měl platit POV dle objemu motoru. Což po mně pojišťovna nechce, platím necelou pětistovku i se standardními RZ.
To, že data o veteránech budou pod dohledem státu, mne rozhodně neuklidňuje, spíš naopak. Státu není vůbec nic do toho, co mám za veterány, aby mě případně mohl vydírat na jakémkoliv výpalném, které si do budoucna vymyslí. Chápu rozhořčení, které tohle "zprůhlednění systému" vyvolalo u většiny veteránistů.
Nevím, proč by to u veteránů mělo být jiné, než u „neveteránů". Zejména pokud je v současném stavu možné dostat na veteránské značky cosi, co si někdo svařil na koleni v garáži z dílů z vrakoviště a s veteránem to nemá nic společného. A ona nemožnost získat veteránské značky na skutečného veterána jenom proto, že se nelíbíte někomu z té uzavřené komunity, taky není zrovna fér, stejně jako nesmysl, že když někomu veterána prodáte, tak ten musí jít zase žádat ten spolek a nové doklady a nemusí je získat, ačkoliv se na autě vůbec nic nezměnilo.
Pro inspiraci popíšu jak to funguje ve Švédsku. Běžné auto musí ma technickou každý rok a platí pojistku a silniční daň. Když je autu dvacet+, chodí na stk co dva roky. Když je mu třicet, jde na svou poslední stk a pokud projde, dál už jezdi na zodpovědnost majitele a na stk už nikdy nemusí. Přestává také platit silniční daň. Žádné veteránské značky ani spešl předpisy tady nejsou.
Nojo, ale Švédsko není tradiční oáza byrokracie a jánabráchismu.
No, žil jsem pár let v Irsku a tam se provoz veterána řeší takto: Chceš-li mít veterána, je nutné při registraci poskytnout pdoklady o tom, že máš na sebe registrované jiné auto, u nás by se řeklo na bílých. A to používáš k dennímu ježdění. V okamžiku kdy toto splňuješ, musíš být registrovaný v klubu veteránistů (po irsku jich je cca desítky), kde si vyřídíš klubovou členskou kartu. Ta se dá vyřídit online a potřebuješ k ní: TP veterána (V irsku vystaví TP v káždém dealership na základě vin, na každé stk, v každém oficiálním autobazaru... a stojí to 20 Eur), fotografie veterána, pokud je známá, tak historie ale není nutná. Na základě toho klub z 99% vystaví kartičku a s tím jdete na pojišťovnu kde stejně jako u nás platíte sranda povinné ručení. Na technickou musíte tuším jednou za 5 let a pokud vůbšec musíte a to je celé. Celá registrace veterána vas stoji cca 20eur pokud tp ztracený (pokud auto kradené hlasí se to podle vinka a tp Vám nevystaví), tuším 20 Eur stojí klubová registrace a pak povinné ručení. Pokud chcete dobovou SPZ akorát nahlasíte na úředě změnu a kdekoli v papírnictví nebo v místech tomu určených za 5 - 20 Eur (podle stylu - Stará Irská, USA styl, UK styl nebo klidně i nějaká japonská či co) a to je celé. Největší podmínka je vlastnit nebo lépeřečeno mít na sebe pojištěné jiné auto na denní ježdění což to může být kor pro začínajícího řidiče problém. Pojistky jsou šíleně vysoké.