Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češi vyvíjejí druhé oči pro nákladní vozy budoucnosti

Odborníci ze společnosti Valeo a Vysokého učení technického v Brně vyvíjejí laserový senzor pro autonomní nákladní automobily. Ten by měl umožnit jejich bezpečnou a plynulou jízdu v dopravní zácpě, automatický rozjezd vozu, přejezd mezi jízdními pruhy či odbočení.

Testování laseru na autech | foto: Valeo

Projekt finančně podpořila Technologická agentura ČR téměř devatenácti miliony korun z programu Doprava 2020+. „Do roku 2023 bychom mohli mít senzor již plně otestovaný,“ říká deníku Metro Leoš Dvořák, šéf vývojového centra Valeo v Praze.

Co vás přivedlo na myšlenku vyvinout zcela nový laserový senzor pro autonomní náklaďáky?
Na současném trhu není k dispozici žádný sériově vyráběný 3D LiDAR vhodný pro aplikaci na nákladních vozech. Rotační senzory jsou nákladné a mechanicky nejsou dostatečně odolné pro využití na vozidlech. Hybridní LiDARy jsou zase citlivé na vibrace a teplotní změny. Jejich zástavba do nákladních automobilů je složitá.

Žádný univerzální senzor, který je předmětem vašeho výzkumu, tedy zatím na trhu neexistuje?
V současnosti neexistuje podobné dostupné řešení pro nákladní ani pro osobní automobily. Nejsou tedy k dispozici ani algoritmy umožňující fúzi dat z takového laserového senzoru s daty z ostatních senzorů ve voze, ani funkce pokročilých asistenčních systémů na této fúzi založené.

V čem je tedy vámi navrhovaná technologie inovativní?
Jedná se o zábleskový LiDAR, který poskytne prostorovou 3D informaci o objektech v okolí vozidla. Celá scéna je desetkrát za sekundu osvětlena okem neviditelným zábleskem a odražené paprsky jsou poté speciální optikou nasměrovány na fotocitlivý čip. 

Ten na základě rozdílu času mezi zábleskem a jeho zachyceným odrazem od okolních objektů vytvoří prostorovou síť bodů. Seskupení takto získaných bodů se nazývá pointcloud a je základní informací poskytovanou naším senzorem. Paprsek je každé čtyři desetiny úhlového stupně a tvoří ve výsledku tvar podobný vějíři.

A co se pak děje s touto informací dál?
Získaný pointcloud bude v dalším kroku pomocí sofistikovaných algoritmů, matematických modelů a systému umělé inteligence v reálném čase převeden na fyzické objekty jako auta, chodce nebo cyklisty. Tyto účastníky silničního provozu již můžeme umístit do digitální mapy okolí vozidla, čímž budeme mít k dispozici informaci, kde nám hrozí nějaký střet nebo je-li v okolí vozidla volný prostor. 

Náš senzor umožní dosažení vysoké míry autonomie při řízení automobilu. Bezpečnosti jízdy pak dosáhneme spojením dat ze zábleskového laserového senzoru s dalšími standardními senzory umístěnými ve vozidle.

Váš výzkum této problematiky má ale širší záběr…
To máte pravdu. Součástí projektu je i výzkum a vývoj nástrojů pro multi-senzorickou fúzi aplikovatelnou v oblasti autonomní jízdy nákladních vozů. Cílem je umožnit sledování statických a pohyblivých objektů v okolí vozu pomocí algoritmů vyvíjených pro optimální odhad stavu v aktuálním čase. Hlavním výstupem této fúze bude informace o poloze, rozměrech a směru pohybu objektů detekovaných jednotlivými senzory.

Řešíte i komplexní propojení nového laserové senzoru s funkcemi asistenčních systémů ve vozidle?
Ano, to je nedílná součást výzkumného projektu. Ten tak přinese i výsledky v podobě sady funkcí asistenčních systémů, zahrnující například funkci autonomní jízdy v dopravní zácpě či automatického rozjezdu, která je základním stavebním kamenem autonomní jízdy. Řídicí systém sám určí, zda je automatizovaný rozjezd nákladního automobilu bezpečný. 

Zaměřujeme se ale i na funkce umožňující sledování mrtvých úhlů zpětných zrcátek, funkce pro bezpečné přejetí z pruhu do pruhu či automatického brzdění a korekce dráhy při náhlém výskytu překážky v místě, kde se nákladní vůz chystá odbočit.

Testování laseru na autech

Kdy předpokládáte, že laserový senzor bude připravený k využívání?
Testování senzoru proběhne v příštím roce, kdy náš výzkumný projekt v jeho závěru také končí. Zároveň budou probíhat testy jeho instalace na nákladním voze. A to jednak testy podle předem připravených scénářů prováděné na polygonu a jednak testy při najíždění tisíců kilometrů v reálném provozu. Po dokonalém otestování pak může být produkt uveden na trh.     

Autor: , Metro.cz
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...