Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vědci přišli na to, jak obejít zabezpečení Volkswagenu. Nesmí to říct

  • 94
Birminghamská univerzita odloží zveřejnění studie o možnostech, jak nabourat systém chránící miliony vozů koncernu Volkswagen před odcizením. Univerzita tak reaguje na právní kroky německého koncernu a předběžný příkaz britského soudu.

Univerzitní vědci si vzali na mušku imobilizér, tedy zařízení, které zajišťuje, že vůz nepůjde nastartovat bez správného klíče. Podařilo se jim odhalit hned tři způsoby, jak počítačový čip imobilizéru překonat. Imobilizér je přitom povinnou součástí všech nových aut vyráběných v zemích Evropské unie.

Volkswagen argumentoval tím, že zveřejnění studie by usnadnilo krádeže aut a bylo by tak "vysoce škodlivé". Podle soudce Colina Birsse byly dotyčné imobilizéry namontovány do milionů koncernových vozů, včetně automobilů luxusních značek Porsche, Bentley a Lamborghini. 

Majitelé vozů značky Škoda, která je také součástí koncernu Volkswagen, se ovšem nemusí obávat, ani kdyby byla studie nakonec zveřejněna. "Škody se toto netýká," řekl serveru iDNES.cz Tomáš Kubík, mluvčí společnosti Škoda Auto. Systém, který používají imobilizéry vozů mladoboleslavské automobilky, je podle jeho slov založený na jiném principu, než který prolomili britští vědci.

Vědci výrobce varovali před zranitelností čipu už před půl rokem. Tvrzení, že je studie darem pro zloděje, odmítli jako silně přehnané. Zákaz zveřejnění studie je podle nich zásahem do akademických svobod.

Soudce Birss sice výzkumníky ujistil o svých sympatiích, nakonec se ale přiklonil na stranu koncernu. "Uznávám vysokou hodnotu svobody projevu, ale jsou tu i jiné hodnoty, bezpečnost milionů aut od Volkswagenu," řekl.

Univerzita uvedla, že je zklamána rozhodnutím, které neposiluje akademické svobody a veřejný zájem, ale bude je respektovat. Vědci původně hodlali zveřejnit své poznatky příští měsíc na bezpečnostní konferenci ve Washingtonu.

Zatím není jasné, zda se spor dočká pokračování u soudu. Univerzita se stejně jako koncern zdržela dalších vyjádření.

,