Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

U Tábora se mýtné vybíralo neprávem

Stát vybíral na obchvatu Tábora mýto neoprávněně. Za deset dnů, kdy byla mýtná brána v provozu, vybral téměř 300 tisíc. K vracení peněz se ale ministerstvo dopravy nemá, případný problém bude řešit až v případě, že se někdo ozve.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Na pětikilometrovém úseku dálnice D3 u Tábora je po deseti dnech provozu mýtná brána vypnutá. Ministerstvo dopravy dospělo k názoru, že komunikace zatím nemá statut dálnice, a vybírání poplatků za průjezd zrušilo.

"Řidiči mi už hlásili, že se jim nezapočítávají kilometry na palubní jednotku, když jedou po dálnici u Tábora,“ potvrdil dispečer českobudějovického střediska přepravy nadměrných nákladů Hochtief Pavel Pulec. I když projetí kamionů táborským úsekem představovalo jen 25 korun, každou úsporu firma vítá.

Ministerstvo: chyba je asi u nás
"Podle vyhlášky nebylo výjimkou, že některý úsek dálnice byl zpoplatněný pro nákladní auta a osobní vozy nemusely mít dálniční známku. To byl i případ Tábora. Protože se ale ukázalo, že obchvat města v tomto úseku zatím nemá statut dálnice ani rychlostní komunikace, nechali jsme mýtné brány vypnout,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.  "Chyba je pravděpodobně na naší straně. Prozatím se nikdo neozval s tím, že by chtěl mýtné vrátit. Pokud se přihlásí, je posouzení na straně našich právníků," dodává Hanzelka.

Co jednou stát schvátí...
"Vrátit peníze by pro Kapsch technicky problém nebyl," říká nejmenovaný zdroj z firmy, která mýtný systém provozuje. "Problém by byl spíše právně administrativní." Nadneseně lze jeho slova přeložit: Co jednou stát schvátí, to už nikdy nenavrátí...

S výsledkem je spokojená i táborská radnice. Hned po zapojení mýtné brány šel z úřadu dopis na ministerstvo dopravy, že udělalo chybu. "Poukazovali jsme na to, že obchvat Tábora není zařazený do sítě dálnic a rychlostních komunikací, tudíž by se nemělo platit ani mýtné,“ řekl vedoucí odboru dopravy Erazim Troch.

"Za leden při průjezdu dálničním úsekem po obchvatu Tábora nás mýtné přišlo na několik tisíc. Nejdražší byl nákup palubních snímačů,“ řekla ředitelka táborských silničářů Radka Pavlíková. Palubní jednotky budou silničáři za půl až třičtvrtě roku potřebovat, až se dostaví další úsek a dálnice, který bude zpoplatněn. "Peníze jsme ale ale v danou chvíli mohli využít jinak," říká Pavlíková.

Právník Tomáš Beran,  z pojišťovny právní ochrany DAS vysvětluje: "Aby na konkrétní komunikaci vznikla povinnost platit mýtné, musí se jednat o komunikaci uvedenou ve speciálním seznamu a musí být označena příslušnou značkou. Seznam pozemních komunikací, které podléhají placení mýtného. je uveden v příloze vyhlášky 527/2006 Sb. Jestliže je v daném místě značka označující zpoplatnění, bylo by vybírání mýtného v pořádku."

Šéfka silničářů Pavlíková ovšem říká: "Na daném úseku je pouze značka, že jde o silnici první třídy, značka dálnice ani značka značící výběr mýta tam není ani nebyla."

Tři sta tisíc pro státní kasu
David Šimoník, mediální zástupce firmy Kapsch, která je provozovatelem mýtného systému, upřesňuje: "Mýtná brána byla zapnuta nejpozději do 11. ledna."

"Na pětikilometrovém úseku proběhlo v obou směrech k 13 395 transakcím a bylo vybráno dohromady 292 777 korun." Dopravci říkají, že se na úseku vybíralo mýtné jako na dálnici (průměrně 4,05 Kč/km), David Šimoník to potvrzuje.

"Při startu podobně velkých projektů mohou podobné malé nesrovnalosti nastat," říká Šimoník.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky se situace změní v momentě dostavby osmikilometrové trasy do Mezna. Pak se má začít vybírat mýtné a osobní vozy budou muset mít dálniční známku. Nejzazším termínem dokončení stavby je prosinec letošního roku.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...