Benzin do nafty
Aby k výše zmíněnému problému se zimní nenastartovatelností nedošlo, přidávali naši tátové do starých komůrkových dieselů s poctivými řadovými (rozuměj téměř nezničitelnými) čerpadly do každé nádrže nafty pár deci benzinu. Dnes to zní jako zvěrstvo a skutečně, kdybyste moderní diesel s choulostivými ultravysokotlakými vstřikovači, které počítají každý stupínek mazivosti nafty (distributoři paliv dělají totéž, avšak opačným směrem, protože mazivostní přísady jsou drahé; naštěstí nás před jejich hamižností chrání normy stanovující minimální obsah přísad) napojili naftou s příměsí benzinu, pravděpodobně by se nedožil ani příštího tankování.
Mráz z nafty ždímá parafin, proto pak diesely nestartujíZima umí kvůli zamrzající naftě potrápit hlavně řidiče dieselových aut. Všechny nafty prodávané v tomto období u benzinek by měly odolat mrazům do minus dvaceti. Pokud to nemáte daleko do hor, zkuste sehnat arktickou naftu, která odolá až mrazům až do minus 32 stupňů Celsia. Čtěte více |
Jenže v době, kdy se sirnatá nafta neaditivovala, takže v tehdejších třeskutých zimách tuhla jedna báseň, šlo o účinný prostředek, jak bod tuhnutí o cenných pár stupínků Celsia snížit. Jednoduché pružinové vstřikovače to snadno vydržely, čerpadlo rovněž. Tak na zdraví!