Komořanský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek) | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Tunely na obchvatu Prahy čeká oprava, rychlostní limit se zatím nezvýší

  • 31
Od června do listopadu se řidiči musí připravit na rekonstrukci dvou tunelů na Pražském okruhu – Lochkovského a Komořanského (Cholupického). Rozsáhlá rekonstrukce ale zatím navýšení rychlosti na 100 km/h neumožní.

Oba tunely byly v rámci jižní části Pražského okruhu zprovozněny 20. září 2010, oprava tak přichází po necelých 11 letech. Zakázku v hodnotě téměř 177 milionů korun budou pro Ředitelství silnic a dálnic realizovat sdružení společností Eltodo a Subterra. Začátek je naplánován na červen letošního roku a vzhledem k velkému dopravnímu vytížení obou tunelů budou práce probíhat pouze o víkendech, vždy od pátku 22:00 do pondělí 4:00, až do listopadu.

Během této doby ale nedojde k úplnému uzavření této části Pražského okruhu. Na celou akci bude využito celkem 20 víkendových uzávěr, přičemž každý víkend bude uzavřena pouze jedna tunelová trouba a doprava bude vedena v druhé tunelové troubě obousměrně. Dopravní opatření nijak neomezí mimoúrovňové křížení. Plánované dokončení rekonstrukce obou tunelů je stanoveno na listopad letošního roku.

„V rámci zakázky budou kompletně vyměněny požární uzávěry záchranných cest včetně obnovy bezpečnostního značení,“ uvedla Žaneta Dlouhá ze společnosti Eltodo. „Obnoveny budou také protismykové vlastnosti vozovky využitím tryskání ocelovými broky, kompletně se nahradí celkem 42 tunelových proudových ventilátorů a 290 kusů svítidel nouzového únikového osvětlení. Výměna systému radiového volání v tunelu zajistí pokrytí novou frekvencí 700 MHz dle současných požadavků integrovaného záchranného systému. Úpravou projde také systém detekce nebezpečných nákladů a měření úsekové rychlosti za účelem zvýšení bezpečnosti v tunelu. V neposlední řadě zajistíme mechanickou opravu všech SOS hlásek, které slouží řidičům k hlášení mimořádných událostí v tunelu.“

Řada provedených opatření při rekonstrukci by měla přispět k plánovanému zvýšení nejvyšší povolené rychlosti z dnešních 80 na 100 km/h. S tím se počítá až v další etapě, kdy má být provedena výměna osvětlení a úprava dopravního značení. Konkrétní termín ale zatím nebyl určen. Stokilometrovou rychlostí se aktuálně může v Česku jezdit pouze v jediném tunelu, a tím je tunel Valík na dálnici D5.