Tina Turner milovala auta. Kromě jaguárů měla i monstrózní terénní lambo

  • 0
Dvanáct cen Grammy a minimálně tolik aut, takový byl ve zkratce život fenomenální rokenrolové hvězdy Tiny Turner. Auta celý život milovala, i v nejhorších okamžicích si užívala jízdu ve svých jaguárech a v 90. letech auta propagovala i v reklamách. „Řízení bylo mou tajnou vášní,“ svěřila se dokonce ve své knize.

„Může to znít bláznivě, ale jedním z mých nejmilejších úniků, mou skrytou vášní, bylo řízení mého jaguáru,“ napsala Tina ve své autobiografii My Love Story, vydané v roce 2018. „Milovala jsem řízení proto, že to bylo něco, co jsem mohla dělat úplně sama, chvíle za volantem byly jedny z mála, kdy jsem mohla cítit volně a svobodně,“ pokračovala.

Zpěvačka se svými jaguáry

Její vášeň pro rychlá auta se probudila v roce 1970, kdy dostala bílou XJ6 od Sammyho Davise jr. jako dárek za společnou show v Las Vegas. Později na to vzpomínala takto: „Mnozí umělci vyjadřují své poděkování květinami, ale Sammy měl obrovské srdce a dělal všechno ve velkém stylu. Zatáhl stranou mou asistentku Rhondu a pošeptal jí, že by mě chtěl překvapit autem. Myslím, že navrhoval mercedes, ale Rhonda, díkybohu za to, mu řekla, že se mi líbí britská auta. Ani jsem nenadála a jako mávnutím kouzelného proutku se před mým hotelem zjevil nádherný bílý jaguár,“ napsala v pamětech.

Už o tři roky později se její sbírka rozrostla, když jí tehdejší manžel (a producent) Ike Turner daroval stříbrný E-Type (v USA označovaný jako XKE). Podle nedávné ankety „nejkrásnější auto světové historie“ – tak o něm mluvil i Enzo Ferrari – neslo speciální poznávací značku 1 TINA.

Nejslavnější jaguar měl premiéru před 60 lety, přijel na ni po svých

„Nikdy nezapomenu na tu chvíli, kdy jsem se posadila za volant a vyrazila od brány dealerství značky. Bylo už pozdě a trochu mlhavo, když jsem toho stříbrného elegantního jaguára vezla po Wilshire Boulevard (jedna z hlavních ulic, spojujících Los Angeles s Beverly Hills, pozn. red.). Měla jsem pocit, že na cestě není nikdo jiný, jenom já. Okna stažená dole, vypadala jsem a cítila se úžasně,“ vzpomínala. „Pořád slyším zvuk jeho motoru, mohutné vrooooom, připravené odvézt mě kamkoliv jen budu chtít. Věděla jsem, že nikdy nevyužiju jeho rychlost na maximum, ale i tak mě zaplavoval adrenalin, jak se to stává těm, kteří auta skutečně milují,“ rozplývala se.

A není divu, místo běžného šestiválce měl její kousek pod kapotou dnes už kultovní V12, skvělý a lehký hliníkový motor, který z obsahu 5,3 litru dokázal vyprodukovat 270 koní. To z e-typu dělalo supersport, ovšem s poloviční cenou oproti ferrari.

Nemám nic než své jaguary

Jaguar E-type

Jenže v roce 1978 o své „jagy“ málem přišla. Během rozvodu s Ikem totiž pozbyla všechen majetek a zbyly jí jenom dluhy, až na právě ona dvě auta. „K mé velké úlevě soudce rozhodl v můj prospěch. A tak jsem odkráčela ze soudní síně jen se svým jménem (i to umělecké Tina Turner jí manžel chtěl sebrat s tím, že je jeho dílem; její rodné jméno bylo Anna Mae Bullock, pozn. red.). A ano, se dvěma jaguary, ty jsem totiž dostala jako osobní dary. Bylo to opravdu legrační – neměla jsem peníze na jídlo, na nájem ani další nezbytnosti, neměla jsem ponětí, jak zaplatím účty – ale měla jsem své dva Jagy,“ popisovala.

Po dlouhé nemoci zemřela královna rokenrolu Tina Turner. Bylo jí 83 let

Díky nesmírnému talentu se však znovu vrátila na pódia a její sólová kariéra teprve nabrala na obrátkách. V roce 1988 si pořídila ještě unikátní „shooting brake“, dvoudveřové sportovní kombi, postavené z modelu Jaguar XJS britským úpravcem Lynx. Takových kousků vzniklo pouze 67, ten její byl jeden z mála, vybavených levostranným řízením a nesl výrobní číslo 34. Pod kapotou byl opět starý známý 5,3litrový dvanáctiválec.

Zběsilé terénní lambo

Zpěvačka se svými jaguáry

Její vášeň pro auta koncem 80. let minulého století gradovala a jejím vyvrcholením byla zřejmě objednávka „mastodontního“ terénního speciálu od Lamborghini. Kolos s názvem LM002 byl původně vyvinutý jako vojenská čtyřkolka se záměrem nabídnout jej americké armádě, z toho však brzy sešlo.

Vzniklo pouhých 300 kusů, dnes ceněných jako rarity, většinou jej nakupovali arabští šejkové pro dovádění v dunách. Pod kapotou byl dvanáctiválec známý z kultovního modelu Countach, o obsahu 5,2 litru, ovšem ve více než třítunovém autě byl nesmírně žíznivý (píše se o 30 až 40 litrech na 100 km).

Lamborghini LM002

To však nebyl problém Tiny Turner, její černá obluda byla totiž upravena a přestavěna, nehodlala totiž řídit auto s manuální převodovkou. A tak se V12 stěhovala z lamba ven, nahradil ji osmiválec od Mercedesu, spojený s automatem. Kromě toho dostalo lambo i „koncertní“ aparaturu o výkonu 1 500 wattů. Jeho současný osud je neznámý, zmizelo z očí veřejnosti v roce 2008, kdy bylo prodáno v aukci za 179 tisíc eur (4,3 milionu korun).

Reklama na plymouthy

Plymouth Laser 1994

V roce 1990 zpěvačka podepsala lukrativní smlouvu na propagaci Plymouthu Laser (auto z koncernu Chrysler, dvojče modelu Eagle Talon, sdílející techniku Mitsubishi Eclipse). To nebylo žádné superauto, pod atraktivní dvoudveřovou karoserií se skrývaly obyčejné čtyřválce, některé dopované turbodmychadlem, Tina o něm ovšem mluvila jako o „ohnivém sporťáku, plném překvapení“. Ve stejném roce propagovala také rodinný sedan Plymouth Acclaim, což bylo zase dvojče Chrysleru LeBaron a Dodge Esprit. V něm seděla na měkkoučkém zadním sedadle a rozplývala se nad pohodlím. „Tohle auto bylo stvořené pro komfort. A co dalšího ještě máme společného?“ ptala se svým melodickým hlasem v televizní reklamě.

Ani modelům, ani značce samotné to však úplně nepomohlo – zatímco zpěvaččina kariéra šla strmě nahoru, Plymouth Laser zmizel z nabídky už za čtyři roky; celá značka se poroučela pár let po něm.

Ani na mercedesy nezapomínala

Mercedes-benz třídy G

Kromě jaguárů si Tina Turner užívala také pohodlného svezení ve vozech německé prémiové značky. V roce 1985 si nechala z Německa dovézt terénní Mercedes-Benz G 280, přišel tehdy na nemalých 125 000 dolarů, dnešních 8,5 milionu korun. A stejné značce a modelu zůstala věrná i poté, co se opět vdala a přestěhovala do Švýcarska. Byla často vídána v různých „géčkových“ modelech. Jedno měly s jaguáry společné, pod kapotou vždy tiše vrněl mnohaválcový benzinový motor…