Toyota PM Concept - revoluce pohybu

  16:25aktualizováno  16:25
Malé UFO na čtyřech kolech proniklo na stánek Toyoty na tokijském autosalonu a strhává na sebe pozornost návštěvníků. Automobilka však s podivuhodným přibližovadlem pojmenovaným PM nechce jen vizuálně šokovat. Zdá se, že právě takhle by mohla proběhnout revoluce na poli pohybu člověka.

Automobil v tomto případě není objektem pomocí kterého se přesunujeme z bodu A do bodu B, nýbrž jakýmsi oblekem, který nám usnadňuje pohyb a napomáhá při komunikaci s okolním světem.

V případě Toyoty PM jde o opravdové splynutí člověka a stroje. Nejdůležitějším prvkem, díky kterému je toto "vajíčko na kolech" převratné, je možnost neustálé komunikace s řidiči ostatních "vajiček".

Člověk si "PéeMko" "oblékne" a to se automaticky přizpůsobí jeho požadavkům a tělesným proporcím. Před rozjezdem nastaví ideální polohu sedačky, upraví teplotu v kabině a odhadne náladu řidiče. O jeho duševním rozpoložení pak pomocí světelných signálů z LED diod zpravuje okolní účastníky silničního provozu.

Nemá-li řidič nic na práci, stačí dvakrát zmáčknout příslušný knoflík a může si popovídat s dalším PM-řidičem, případně uspořádat malý PM-mítink. Další možností je "společný výlet" více PM. Jedno vozidlo převezme úlohu vůdce a ostatní se za něj poslušně seřadí do jakéhosi vláčku. Ostatní řidiči pak přenechají řízení na autopilotovi a mohou se věnovat jiné zábavě. Počítač autopilota neustále vyhodnocuje údaje o jízdě, přidává, brzdí a udržuje bezpečnou vzdálenost od vozidla před ním. Pouze první - vedoucí - PMko ví kam celý "vláček" jede.

Všechny informace o vozidle a o pozicích dalších PM-kamarádů se promítají na virtuální dosplej. Řidič vozítko ovládá pomocí dvou joystiků. Veškerá komunikace mezi jednotlivými mechanickými prvky je svěřena drive-by-wire technologii - po drátech.
 
Nutno zdůraznit, že ani po mechanické stránce není studie Toyoty bez zajímavostí. Nejvýraznějším rysem je polohovatelnost kabiny řidiče v závislosti na rychlosti a režimu provozu. Pro nízké rychlosti a lehkou manévrovatelnost ve městech, spojenou s dobrým výhledem na dopravní situaci, se PM vzpřímí a zkrátí. Naopak, pro jízdu vyššími rychlostmi kabina "ulehne" k zemi a "UFO-Toyota" těží z nízko posazeného těžiště a rozvoru, který je pomalu větší, než délka vozidla. Třetí je pak jakási mezipoloha pro "střední" rychlosti. PM uvítají i "milovnící" parkování - s poloměrem otáčení 1,2 metru je totiž schopný se otočit téměř na místě. Dodejme ještě že o pohon se starají dva elektromotory na stejnosměrný proud.

Bláznivou studií PM však Toyota nekončí a slibuje, že v roce 2005 přinese druhou generaci studie PM (měla by se jmenovat "i-unit"), která bude ještě větší "UFO".

Automobil v tomto případě není objektem, pomocí kterého se přesunujeme z bodu A do bodu B, nýbrž jakýmsi oblekem, který nám usnadňuje pohyb a napomáhá při komunikaci s okolním světem.

Toyota PM - Zdá se, že právě takhle by mohla proběhnout revoluce na poli pohybu člověka.

Řidič vůzítko ovládá pomocí dvou joystiků. Veškerá komunikace mezi jednotlivými mechanickými prvky je svěřena drive-by-wire technologii.

Nejvýraznějším rysem je polohovatelnost kabiny řidiče v závislosti na rychlosti a režimu provozu.

Všechny informace o vozidle a o pozicích dalších PM-kamarádů se promítají na virtuální dosplej.

Nemá-li řidič nic na práci, stačí dvakrát zmáčknout příslušný knoflík a může si popovídat s dalším PM-řidičem, případně uspořádat malý PM-mítink. Další možností je společný výlet.

Člověk si PM "oblékne" a to se automaticky přizpůsobí jeho požadavkům a tělesným proporcím. Před rozjezdem nastaví ideální polohu sedačky, upraví teplotu v kabině a odhadne náladu řidiče.

Autoři:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky

Bez změny emisních poplatků se vraků nezbavíme, hájí návrh jeho tvůrce

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se emisní poplatky platí za auta starší...

Světová premiéra. Ostravská elektrobugina je Merkur pro pokročilé

Na první pohled by mohla konkurovat zavedeným výrobcům terénních čtyřkolek. Tato bugina poháněná elektřinou však bude...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Audi míří k zásuvce: s hybridy dorazí elektromobily na nových základech

Elektromobily mohou mít docela jinou architekturu: baterky v podlaze, elektromotory přímo dole v nápravě mezi koly......

ZE ŽIVOTA: Můj muž neví, jestli chce být u porodu
ZE ŽIVOTA: Můj muž neví, jestli chce být u porodu

Ahoj, jsem ve 31 tt a pochopitelně přemýšlím nad porodem. Jsem prvorodička, takže mám z toho všeho strach a chlap mi moc nepomáhá. Chce být u porodu, ale zároveň je pro něj asi důležitější být v práci, protože kdykoli se bavíme o tom, zdali si bude moci vzít volno nebo zařídit, že bude okolo termínu v práci někde kolem a ne v zahraničí, je to pro něj problém.

Najdete na iDNES.cz