Toyota PM Concept - revoluce pohybu

  16:25aktualizováno  16:25
Malé UFO na čtyřech kolech proniklo na stánek Toyoty na tokijském autosalonu a strhává na sebe pozornost návštěvníků. Automobilka však s podivuhodným přibližovadlem pojmenovaným PM nechce jen vizuálně šokovat. Zdá se, že právě takhle by mohla proběhnout revoluce na poli pohybu člověka.

Automobil v tomto případě není objektem pomocí kterého se přesunujeme z bodu A do bodu B, nýbrž jakýmsi oblekem, který nám usnadňuje pohyb a napomáhá při komunikaci s okolním světem.

V případě Toyoty PM jde o opravdové splynutí člověka a stroje. Nejdůležitějším prvkem, díky kterému je toto "vajíčko na kolech" převratné, je možnost neustálé komunikace s řidiči ostatních "vajiček".

Člověk si "PéeMko" "oblékne" a to se automaticky přizpůsobí jeho požadavkům a tělesným proporcím. Před rozjezdem nastaví ideální polohu sedačky, upraví teplotu v kabině a odhadne náladu řidiče. O jeho duševním rozpoložení pak pomocí světelných signálů z LED diod zpravuje okolní účastníky silničního provozu.

Nemá-li řidič nic na práci, stačí dvakrát zmáčknout příslušný knoflík a může si popovídat s dalším PM-řidičem, případně uspořádat malý PM-mítink. Další možností je "společný výlet" více PM. Jedno vozidlo převezme úlohu vůdce a ostatní se za něj poslušně seřadí do jakéhosi vláčku. Ostatní řidiči pak přenechají řízení na autopilotovi a mohou se věnovat jiné zábavě. Počítač autopilota neustále vyhodnocuje údaje o jízdě, přidává, brzdí a udržuje bezpečnou vzdálenost od vozidla před ním. Pouze první - vedoucí - PMko ví kam celý "vláček" jede.

Všechny informace o vozidle a o pozicích dalších PM-kamarádů se promítají na virtuální dosplej. Řidič vozítko ovládá pomocí dvou joystiků. Veškerá komunikace mezi jednotlivými mechanickými prvky je svěřena drive-by-wire technologii - po drátech.
 
Nutno zdůraznit, že ani po mechanické stránce není studie Toyoty bez zajímavostí. Nejvýraznějším rysem je polohovatelnost kabiny řidiče v závislosti na rychlosti a režimu provozu. Pro nízké rychlosti a lehkou manévrovatelnost ve městech, spojenou s dobrým výhledem na dopravní situaci, se PM vzpřímí a zkrátí. Naopak, pro jízdu vyššími rychlostmi kabina "ulehne" k zemi a "UFO-Toyota" těží z nízko posazeného těžiště a rozvoru, který je pomalu větší, než délka vozidla. Třetí je pak jakási mezipoloha pro "střední" rychlosti. PM uvítají i "milovnící" parkování - s poloměrem otáčení 1,2 metru je totiž schopný se otočit téměř na místě. Dodejme ještě že o pohon se starají dva elektromotory na stejnosměrný proud.

Bláznivou studií PM však Toyota nekončí a slibuje, že v roce 2005 přinese druhou generaci studie PM (měla by se jmenovat "i-unit"), která bude ještě větší "UFO".

Automobil v tomto případě není objektem, pomocí kterého se přesunujeme z bodu A do bodu B, nýbrž jakýmsi oblekem, který nám usnadňuje pohyb a napomáhá při komunikaci s okolním světem.

Toyota PM - Zdá se, že právě takhle by mohla proběhnout revoluce na poli pohybu člověka.

Řidič vůzítko ovládá pomocí dvou joystiků. Veškerá komunikace mezi jednotlivými mechanickými prvky je svěřena drive-by-wire technologii.

Nejvýraznějším rysem je polohovatelnost kabiny řidiče v závislosti na rychlosti a režimu provozu.

Všechny informace o vozidle a o pozicích dalších PM-kamarádů se promítají na virtuální dosplej.

Nemá-li řidič nic na práci, stačí dvakrát zmáčknout příslušný knoflík a může si popovídat s dalším PM-řidičem, případně uspořádat malý PM-mítink. Další možností je společný výlet.

Člověk si PM "oblékne" a to se automaticky přizpůsobí jeho požadavkům a tělesným proporcím. Před rozjezdem nastaví ideální polohu sedačky, upraví teplotu v kabině a odhadne náladu řidiče.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Nenechte se rozptylovat hudbou, hlasitost a rychlé tempo jsou nebezpečné

Ilustrační snímek

Řidiči, kteří si pouští oblíbené hity za volantem, by měli zpozornět. Ne všechny písně jsou bezpečné. Britská studie...

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal nizozemský úřad pro...

Najdete na iDNES.cz