Celkem se v Evropě v září prodalo 24 591 nejmenších a nejlevnějších tesel. Z elektromobilů na baterii se za Modelem 3 umístil Model Y také od Tesly a na třetím místě skončil vůz ID.3 od Volkswagenu. Letos americká elektromobilka prodala v Evropě už témeř sto tisíc „trojek“.
Díky úspěchu modelů S a Y vede Tesla na trhu elektromobily v Evropě s podílem 24 %, před koncerney Volkswagen s 22 %, Stellantis s 13 % a Hyundai-Kia s téměř 11 %. Tesla také registrovala více nových vozů než v Evropě zavedené značky jako je Fiat, Nissan nebo Seat.
„Silný výkon Modelu 3 se částečně dá vysvětlit intenzivním tlakem na prodej ze strany Tesly na konci čtvrtletí,“ uvedla JATO a dodala, že září bývá pro americkou automobilku tradičně silným měsícem na evropském trhu. „Září bylo historicky silným měsícem pro výsledky registrací amerického výrobce v Evropě, v průměru představovalo 68 % jeho dodávek za třetí čtvrtletí od roku 2018. Minulý měsíc představovaly registrace 74 % objemu za třetí čtvrtletí,“ uvádí analýza Jato Dynamics. Jaká je Tesla 3, čtěte v našem testu zde.
Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v září meziročně snížil o 23,1 procenta na 718 598 vozů. Jsou to nejnižší prodeje za září od roku 1995. Pokles byl z velké části způsoben nedostatečnou nabídkou vozidel v důsledku přetrvávajícího globálního nedostatku polovodičů, který způsobila pandemie covidu-19. Čtěte více.
Minulý měsíc bylo 46,5 % osobních automobilů registrovaných v Evropě z kategorie SUV, což je nejvyšší měsíční podíl na trhu v tomto segmentu. Felipe Munoz, analytik Jato Dynamics to okomentoval: „Pokud bude tento trend pokračovat, evropské silnice by mohly brzy vypadat podobně jako v USA, kde více než polovinu prodaných nových vozů tvoří SUV.“
Jato Dynamics ve své analýze vyzdvihuje pár zajímavých momentů, je ovšem třeba mít na paměti, že objemy výroby a prodejů jsou aktuální obrovskou krizí s dodávkami komponent velmi výrazně zkresleny. Nošovický Hyundai Tucson si se probojoval do desítky nejprodávanějších aut Evropy s nárůstem objemu o 40 % (14 088 prodaných aut). BMW řady 3 zaznamenalo 24 %. Tesla Model Y na 28. pozici předčila tradiční modely jako jsou Fiat Panda nebo Peugeot 3008.
Silný měsíční růst vykázaly také Kia Ceed, BMW řady 4, DS 7 Crossback, elektromobil Mazda MX-30, Volkswagen Arteon či též elektrické Porsche Taycan. Renault Arkana s téměř sedmi tisíci prodanými kusy stal se třetím nejregistrovanějším modelem značky, zatímco Citroën C4 a elektrická Škoda Enyaq (6 007 ks) se staly druhými nejprodávanějšími modely svých značek.
Pro Teslu potěšující čísla přicházejí v době, kdy čeká na konečné schválení své první velké evropské továrny zvané gigafactory v Grünheide poblíž Berlína. Generální ředitel Elon Musk doufá, že továrna zahájí výrobu ještě letos i přes pomalý schvalovací proces ze strany německých úřadů.
Ten se nově znovu zkomplikoval. Braniborské regionální ministerstvo životního prostředí minulý týden uvedlo, že online veřejné konzultace pro místní občany, aby vyjádřili námitky kvůli dopadům továrny na okolí, se budou opakovat. Zdůvodnilo to obavami, že proces nebyl v souladu s předpisy.
Prodej elektromobilů v EU prudce roste, mají už skoro pětinu trhu
Téměř každé páté auto, které se ve třetím čtvrtletí prodalo v zemích Evropské unie, byl elektromobil. A to buď vůz na baterii, anebo takzvaný plug-in hybrid. Dál klesal podíl aut se spalovacím motorem, uvádí Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V České republice je zájem spíše o plug-in hybridy.
Tržní podíl elektromobilů na baterii se zvýšil na 9,8 procenta, zatímco podíl plug-in hybridů vystoupil na 9,1 procenta. Dohromady tak mají 18,9 procenta trhu a v obou případech je to z meziročního pohledu nárůst tržního podílu skoro na dvojnásobek, uvedla ACEA. Ta zastupuje největší evropské výrobce osobních, užitkových i nákladních aut a autobusů.
Prodej aut na baterii vzrostl o 56,7 procenta na 212 582 vozů, prodej plug-in hybridů se pak zvýšil o 42,6 procenta na 197.300 vozidel. Je to pomalejší růst než loni, kdy se prodej téměř ztrojnásobil, i když to bylo z nízké srovnávací základny.
V České republice prodej elektromobilů na baterii ve čtvrtletí meziročně vzrostl o 17,8 procenta na 563 vozů, prodej plug-in hybridů se zvýšil o 111,6 procenta na 910 vozů.
Naproti tomu prodej aut se spalovacím motorem se ve třetím čtvrtletí v zemích EU dál snižoval. Prodej benzinových vozidel meziročně klesl o 35 procent na 855 476 vozů. Tato auta mají stále největší tržní podíl, který ale v letošním třetím čtvrtletí klesl na 39,5 procenta. Ještě před rokem činil 47,6 procenta.
Prodej naftových aut klesl o více než 50 procent na 381 473, zatímco jejich tržní podíl se snížil z 27,8 procenta před rokem na 17,6 procenta v letošním třetím čtvrtletí. Pro srovnání - před téměř deseti lety měla auta s naftovým motorem na trhu v EU podíl více než 50 procent.
Podle vedoucího partnera společnosti EY pro automobilový průmysl Petra Knapa dieselové motory ztrácejí pozici rychleji než se předpokládalo. „Hybridní agregáty se staly standardním pohonem a za třetí čtvrtletí plug-in hybridy rostou meziročně rychleji než bateriové elektrovozy. Plug-in hybridy tak jsou vůbec nejrychleji rostoucí kategorie pohonu,“ řekl Knap.
Výrobci aut musejí teď splňovat mnohem přísnější emisní limity než před lety. Automobilky i zákazníci navíc mohou nyní využívat nejrůznějších pobídek, s nimiž přišly vlády jednotlivých unijních zemí, aby prodej ekologičtějších aut podpořily. Mimo EU je to patrné zejména v Norsku.
Evropská komise (EK) navíc navrhla, aby se auta se spalovacím motorem nemohla po roce 2035 v EU vůbec prodávat. Brusel se tak snaží zefektivnit boj proti změnám klimatu.
Bilionová elektromobilkaTesla v číslech
|