Suzuki Jimny přijíždí po 20 letech v novém: je to parádní retro na rámu

aktualizováno 
Suzuki v předpremiéře ukázalo první obrázky nové generace teréňáku Jimny, který je nejmenším a nejdostupnějším off-roadem na trhu. V Japonsku se začne prodávat už letos, Evropa se ho dočká s mírným zpožděním.

Suzuki Jimny | foto: Suzuki

Suzuki Jimny bylo unikátním autem už v době, kdy v sedmdesátých letech začalo dobývat svět, a je jím i nyní. Navzdory rozvoji kategorie SUV nikdy neslevilo z důrazu na schopnosti při jízdě mimo asfalt. První obrázky nové generace potvrzují, že pod novým kabátem zůstává vše v principu při starém: motor podélně uložený v žebřinovém rámu roztáčí kola zadní tuhé nápravy a z převodovky vede hnací hřídel k předním kolům. 4x4 lze sepnout „napevno“ a k tomu případně zvolit redukční převodovku.

Suzuki Jimny
Suzuki Jimny

Na módní vlnu SUV proto Suzuki s modelem Jimny nenaskakuje, jinak je ale novinka sladěná s módními trendy až až. Hranatá karoserie je sympatické retro, které odkazuje na Evropanům dobře známý samurai, tedy jimny o dvě generace zpět. Ostře řezané rysy kontrastují s jemnými detaily, to celé půjde dozdobit některým z nových odstínů laku – vedle tradiční zelené a šedé bude v nabídce třeba křiklavě žlutá nebo béžová. Novinkou budou dvoubarevné kombinace s černou střechou, v extrémní variantě i s černou kapotou motoru a rámem čelního skla.

Kuriozitou je nahrazení dosavadní ručně vysouvané antény v rámu čelního skla krátkým gumovým „prutem“ v zadním rohu karoserie.

Uvnitř je to ta samá písnička jako zvenku: retro kruhové přístroje zasazené do čtvercového orámování, dlouhá řadicí páka trčící z podlahy, madlo před spolujezdcem nebo kruhové krajní výdechy ventilace, to jsou opět jasné odkazy na samurai. K tomu se ale přidává samostatně stojící multimediální systém s dotykovým displejem z nového ignisu nebo novinka v podobě panelu automatické klimatizace ze swiftu. Nic takového předchozí jimny samozřejmě nenabízel.

Výčet dostupné výbavy je na malý off-road s cenou pod půl milionu působivý. Vedle výše zmíněného má nový jimny nabídnout také LED světlomety, bezklíčové odemykání a startování nebo elektricky sklopná zrcátka. V nejvyšší výbavě se objeví také kombinace kamery a laserového radaru, která obstará funkci automatického nouzového brzdění s detekcí chodců. Zda bude v nabídce i adaptivní tempomat, není ze zatím dostupných japonských materiálů zřejmé, teoreticky to ale možné je.

V Japonsku budou jako již tradičně k dispozici dvě verze tohoto modelu. Varianta označená jednoduše Jimny má zkrácený přední nárazník, postrádá rozšiřující lemy blatníků a nástavce prahů. To vše proto, aby splnila požadavky na maximální rozměry daňově zvýhodněných vozů kategorie kei. Vzhled automobilové bonsaje podtrhují absurdní 16palcová kola s uzoučkými pneumatikami. O pohon této verze se postará tříválcový motor 0,66 l, který díky přeplňování dává výkon okolo 65 koní.

Fotogalerie

Provedení Jimny Sierra se bude v modifikované podobě prodávat i v Evropě. Má dospělejší tvary, 15palcová kola a především větší motor. Pro japonský trh je potvrzen atmosférický čtyřválec o objemu 1,5 litru. Zda se tento motor dostane i k evropským zákazníkům, nebo Suzuki u nás vsadí na downsizing (dosud v jimny nabízelo atmosférickou třínáctistovku), zatím není jasné.

V rozporu s dřívější praxí se bude nový jimny vyrábět výhradně s pohonem 4x4. Na výběr bude pětistupňová manuální nebo čtyřstupňová automatická převodovka. Bližší podrobnosti automobilka zveřejní 5. července.

Jak šel čas

Historie Suzuki Jimny sahá do roku 1968, kdy malá společnost Hope Motor představila off-road ON360 s motorem o objemu 0,36 l. 

Suzuki rozpoznalo potenciál tohoto modelu, zakoupilo na něj práva na konstrukci a přidalo vlastní motor. Tak vzniklo Suzuki LJ, obchodním označením Jimny. 

Pro druhou generaci z roku 1981, s typicky hranatou karoserií, se v Evropě vžilo označení Samurai, pod kterým se tento model po většinu času na starém kontinentu prodával. V roce 1998 pak nastoupil jimny v podobě, která se v těchto týdnech loučí.

Suzuki Samurai

Suzuki Samurai

Suzuki Jimny

Suzuki Jimny

Autoři:
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Prodej elektroaut v Česku roste, příští rok má výrazně zrychlit

Prodej nových elektromobilů na českém trhu by se měl v příštím roce víc než ztrojnásobit – na tři až tři a půl tisíce...

BMW svolává dvacet let staré vozy kvůli airbagům. Odstavte auto, radí

BMW doporučuje australským majitelům řady 3 odstavit auto až na osmnáct měsíců. Problematické airbagy jsou podezřelé z...

Autofotka týdne: Noc v továrně Maserati jako smuteční oslava za ikonu

Kar znají všichni křížovkáři, znamená to smuteční oslavu. Italové jsou mistři světa patosu a velkých gest. Na počest...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz