Suzuki Jimny přijíždí po 20 letech v novém: je to parádní retro na rámu

aktualizováno 
Suzuki v předpremiéře ukázalo první obrázky nové generace teréňáku Jimny, který je nejmenším a nejdostupnějším off-roadem na trhu. V Japonsku se začne prodávat už letos, Evropa se ho dočká s mírným zpožděním.

Suzuki Jimny | foto: Suzuki

Suzuki Jimny bylo unikátním autem už v době, kdy v sedmdesátých letech začalo dobývat svět, a je jím i nyní. Navzdory rozvoji kategorie SUV nikdy neslevilo z důrazu na schopnosti při jízdě mimo asfalt. První obrázky nové generace potvrzují, že pod novým kabátem zůstává vše v principu při starém: motor podélně uložený v žebřinovém rámu roztáčí kola zadní tuhé nápravy a z převodovky vede hnací hřídel k předním kolům. 4x4 lze sepnout „napevno“ a k tomu případně zvolit redukční převodovku.

Suzuki Jimny
Suzuki Jimny

Na módní vlnu SUV proto Suzuki s modelem Jimny nenaskakuje, jinak je ale novinka sladěná s módními trendy až až. Hranatá karoserie je sympatické retro, které odkazuje na Evropanům dobře známý samurai, tedy jimny o dvě generace zpět. Ostře řezané rysy kontrastují s jemnými detaily, to celé půjde dozdobit některým z nových odstínů laku – vedle tradiční zelené a šedé bude v nabídce třeba křiklavě žlutá nebo béžová. Novinkou budou dvoubarevné kombinace s černou střechou, v extrémní variantě i s černou kapotou motoru a rámem čelního skla.

Kuriozitou je nahrazení dosavadní ručně vysouvané antény v rámu čelního skla krátkým gumovým „prutem“ v zadním rohu karoserie.

Uvnitř je to ta samá písnička jako zvenku: retro kruhové přístroje zasazené do čtvercového orámování, dlouhá řadicí páka trčící z podlahy, madlo před spolujezdcem nebo kruhové krajní výdechy ventilace, to jsou opět jasné odkazy na samurai. K tomu se ale přidává samostatně stojící multimediální systém s dotykovým displejem z nového ignisu nebo novinka v podobě panelu automatické klimatizace ze swiftu. Nic takového předchozí jimny samozřejmě nenabízel.

Výčet dostupné výbavy je na malý off-road s cenou pod půl milionu působivý. Vedle výše zmíněného má nový jimny nabídnout také LED světlomety, bezklíčové odemykání a startování nebo elektricky sklopná zrcátka. V nejvyšší výbavě se objeví také kombinace kamery a laserového radaru, která obstará funkci automatického nouzového brzdění s detekcí chodců. Zda bude v nabídce i adaptivní tempomat, není ze zatím dostupných japonských materiálů zřejmé, teoreticky to ale možné je.

V Japonsku budou jako již tradičně k dispozici dvě verze tohoto modelu. Varianta označená jednoduše Jimny má zkrácený přední nárazník, postrádá rozšiřující lemy blatníků a nástavce prahů. To vše proto, aby splnila požadavky na maximální rozměry daňově zvýhodněných vozů kategorie kei. Vzhled automobilové bonsaje podtrhují absurdní 16palcová kola s uzoučkými pneumatikami. O pohon této verze se postará tříválcový motor 0,66 l, který díky přeplňování dává výkon okolo 65 koní.

Fotogalerie

Provedení Jimny Sierra se bude v modifikované podobě prodávat i v Evropě. Má dospělejší tvary, 15palcová kola a především větší motor. Pro japonský trh je potvrzen atmosférický čtyřválec o objemu 1,5 litru. Zda se tento motor dostane i k evropským zákazníkům, nebo Suzuki u nás vsadí na downsizing (dosud v jimny nabízelo atmosférickou třínáctistovku), zatím není jasné.

V rozporu s dřívější praxí se bude nový jimny vyrábět výhradně s pohonem 4x4. Na výběr bude pětistupňová manuální nebo čtyřstupňová automatická převodovka. Bližší podrobnosti automobilka zveřejní 5. července.

Jak šel čas

Historie Suzuki Jimny sahá do roku 1968, kdy malá společnost Hope Motor představila off-road ON360 s motorem o objemu 0,36 l. 

Suzuki rozpoznalo potenciál tohoto modelu, zakoupilo na něj práva na konstrukci a přidalo vlastní motor. Tak vzniklo Suzuki LJ, obchodním označením Jimny. 

Pro druhou generaci z roku 1981, s typicky hranatou karoserií, se v Evropě vžilo označení Samurai, pod kterým se tento model po většinu času na starém kontinentu prodával. V roce 1998 pak nastoupil jimny v podobě, která se v těchto týdnech loučí.

Suzuki Samurai

Suzuki Samurai

Suzuki Jimny

Suzuki Jimny

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

Najdete na iDNES.cz