Nové Suzuki Swift sází na unikátní hybridní pohon. Už jsme s ním jeli

  11:00aktualizováno  11:00
Japonský specialista na malé vozy a SUV přichází s novým provedením městského modelu Swift. Novinka se drží osvědčeného designového receptu a přidává zajímavou techniku.

Suzuki Swift | foto: Suzuki

Během 34 let se design a technologie změnily k nepoznání, ale některé parametry jsou dnes skoro stejné jako tehdy. Swift tak stále měří zhruba tři a tři čtvrtě metru, váží okolo osmi metráků a o pohon se stará atmosférický čtyřválec, nebo přeplňovaný tříválec.

Suzuki Swift

Dlouhá historie

Sama automobilka klade počátek historie modelu Swift do roku 2004, kdy se představil první model s výrazným designem, jehož základní linie se drží dodnes. Za tu dobu vzniklo ve dvou generacích na 5,4 milionu kusů, ale těm předchází dvě další generace, které se v Evropě prodávaly také jako Suzuki Swift.

Historie jména Swift tedy sahá až na počátek osmdesátých let. Malý hatchback začal svůj život jako projekt General Motors, ale americká automobilka jej v nedokončené podobě přenechala Japoncům výměnou za 5 % akcií. Tento Swift se prodával v různých částech světa pod mnoha značkami, mimo jiné jako Chevrolet, Holden či Isuzu. Jinak má však nejnovější Swift s tím původním z roku 1983 společného překvapivě hodně.

Suzuki Swift Sport

Suzuki Swift Sport

Podruhé průkopníkem

Ano, tři válce a turbo se nabízely už pro první Swift (v dalších generacích Suzuki tento koncept opustilo). Tehdy takový motor z litrového objemu měl 59 kW a 118 Nm, dnešní konstrukce dává k dispozici 82 kW a 170 Nm.

Je to totiž motor vybavený nejen přímým vstřikováním, ale i vodou chlazenými výfukovými svody a intercoolerem. Pro zkrácení cesty výfukových plynů a zrychlení odezvy je turbo IHI s plnicím tlakem 1,0 bar namontováno přímo k hlavě motoru.

Ve vrcholném provedení je tento motor navíc doplněn o kompaktní hybridní pohon. U něj je ke spalovacímu motoru připojen malý elektromotor, který do čtyř tisíc otáček pomáhá s akcelerací a zároveň při zpomalování dobíjí malý, 0,37kWh lithiový akumulátor.

Vše je sestaveno s typickou japonskou úsporností – tento hybrid neumí jezdit čistě na elektřinu, ale díky skromnému pojetí je jen o 10 kg těžší než konvenční provedení.

Swift tak s turbomotorem pojmenovaným BoosterJet netrpí na turboefekt a navzdory nižšímu výkonu dosahuje dynamiky srovnatelné s předchozí generací v provedení Swift Sport. V tomto směru vedle přeplňování pomáhá také značná úspora hmotnosti, a to ve srovnatelných verzích 120 kg.

Mírnou nevýhodu představuje použití pouze pětistupňové manuální převodovky. Motor s širokým pásem maxima točivého momentu si sice s velkými přeskoky poradí, ale souhra s „šestikvaltem“ by pomohla dostat z tříválce víc.

Suzuki Swift
Suzuki Swift

Výčet nedostatků se přitom omezuje pouze na tyto subjektivní detaily v duchu „co by kdyby“. Swift by si určitě zasloužil ostřejší geometrii přední nápravy, která by zesílila odezvu řízení, a větší zdvihy kol pro ještě nenucenější průjezdy po rozbitých silnicích. Pak by suzuki bylo geniálně jezdícím malým autem, které by těžko našlo přemožitele. Ve skutečnosti je „jen“ nadprůměrně dobře ovladatelným supermini.

Nízká hmotnost (u hybridního tříválce stále jen 875 kg) svědčí nejen dynamice, ale i ovladatelnosti. Řízení s proměnlivým převodem sice působí poněkud odtažitě, ale má ostré reakce. V zatáčkách podporuje rychlé změny směru, ve městě zase ulehčuje manévrování. A mezigenerační rozšíření karoserie o 4 cm zlepšilo stabilitu v přímém směru i při průjezdu zatáčkou.

Z prcka normálním autem do města

Úspora hmotnosti je stejně jako zvětšení vnitřního prostoru zásluhou nové platformy Heartect. Konstrukce, která se představila už v modelech Baleno a Ignis, umožnila Suzuki zkrátit karoserii (z 3,85 na 3,84 metru) a přitom nabídnout více místa pro posádku i zavazadla. Nová generace tedy odstranila hlavní nedostatky předchůdce: v zadní řadě sedadel přibylo místa do všech stran a kufr vyrostl z trpasličích 211 litrů o čtvrtinu na dobře použitelných 265 litrů.

Interiér prošel přerodem z lehce ornamentálních asijských tvarů na moderní sportovní styl. Především tady se nezapře, že Suzuki u svých nejnovějších modelů využívá služeb designérského centra v italském Turíně. Dotykový displej multimediálního systému (standard s výjimkou základní výbavy) vystupuje z palubní desky a je natočený k řidiči. Na řidiče míří také dva mohutné tubusy, v nichž je zakomponován přístrojový štít, zatímco horizontální ozdobná lišta v palubní desce dodává všem těmto prvkům přesah na stranu spolujezdce.

Suzuki Swift
Suzuki Swift

Podobně zajímavá jako samotný design je i výbava nového Swiftu. Už v základu za 259 900 korun dostanete nejen klimatizaci, elektrické stahování předních oken a dálkově ovládané centrální zamykání, ale také kůží potažený volant či rádio s USB a Bluetooth. O 21 tisíc dražší úroveň Premium pak přidává multimediální systém s digitálním tunerem, parkovací kameru, vyhřívání předních sedadel, mlhovky a litá kola. Suzuki tedy tradiční nemožnost konfigurovat přesnou specifikaci vozu kompenzuje výhodným příplatkem za balík výbavy navíc.

Fotogalerie

Testované vrcholné provedení je pak vyhrazeno jen speciálním druhům pohonu – atmosférickou dvanáctistovku nabízí jen s převodovkou CVT nebo jako hybrid s pohonem všech kol, turbolitr pak jako hybrid s manuálem nebo běžné provedení se šestistupňovým automatem. V případě testovaného hybridního tříválce cena dosahuje na pohled vysokých 392 900 korun, ale standardem jsou LED světlomety, adaptivní tempomat, hlídání jízdních pruhů nebo navigace, tedy prvky, za které u konkurence zpravidla musíte dále připlácet a leckdy nejsou v nabídce vůbec.

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Zakladatelka rodu SUV potvrzuje, že Toyota hybrid umí. RAV4 se povedla

Toyota RAV4

Toyota RAV4 zakládala kategorii SUV před pětadvaceti lety. Teď přijíždí nová pátá generace. Je hranatější, prostornější...

Elektrický Jaguar nabízí famózní svezení, slabinou je domácí nabíjení

Vzduchový podvozek Jaguaru i-Pace skvěle vyžehlí i hodně hrbolatou cestu.

První elektrický jaguar překvapivě není sportovní sedan, ale luxusní SUV. Výrobce se tak pustil do vod, kde zatím zcela...

První svezení s Teslou Model 3: hi-tech prémiovka v laciném provedení

Tesla Model 3

Jeden z nejpopulárnějších a nejdiskutovanějších elektromobilů současnosti, Tesla Model 3, se dostal Prahy. První jízdní...

Najdete na iDNES.cz