Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stačí jen točit volantem...

  12:13aktualizováno  12:27
Do bruselského parku Cinquantenaire se sjela "chytrá auta". Na první pohled jsou trochu zklamáním, protože vypadají jako běžné vozy, kterých jezdí po silnicích desítky milionů. Ale supermoderní zařízení, která jsou uvnitř, z nich dělají vozidla budoucnosti, která vyznávají maximální bezpečí, čistotu a úspornost.
Auto, které jezdí bez řidiče

Auto, které jezdí bez řidiče - Volkswagen vyzkoušel model Touareg, který nepotřebuje řidiče. Vůz řídí elektronický systém. | foto: Volkswagen

Auto budoucnosti: Jednoválec se sekretářkou

Kde bude svět automobilů na konci první dekády 21. století? Budeme ještě vůbec jezdit auty?  ...VÍCE

Fantazie skoro nestačí na to, co všechna tato auta umí. Tak například jeden z předváděných vozů se sám rozjíždí a zastavuje, jakmile před sednou "ucítí" překážku.

Jde o zařízení určené do dopravní zácpy. "Stačí jen tady na volantu spustit program a sundat nohu z brzdy," vysvětluje jeden z předváděčů Jörg. Pocit je to divný: nebrzdit, ač se auto řítí na vůz ve předu a pak opravdu vozidlo samo zastavuje v dokonalé vzdálenosti. Jediné, co řidič musí dělat, je točit volantem.

Vývoj a hlavně rozšíření takzvaných "inteligentních vozidel" získal bezprecedentní podporu Evropské komise, podle které by si jich výrobci měli více hledět. "Mohou nám pomoci vyřešit hlavní problémy na silnicích: bezpečnost, znečištění a energetickou náročnost," uvedla komisařka pro informační společnost a média Viviane Redingová, která se projela parkem na palubě počítačem ovládaného ekologického vozítka.

Trasu sice stačilo jen naťukat do počítače, nad překážkami na cestě bděl laser a radar, ale pro jistotu vedle vozítka ještě kráčel technik s kapesním počítačem.
Inteligentní technologie mohou podle analýz komise přinést bezpečnostní revoluci na silnici. Některé například umí zabránit zadním nárazům, jiné dokáží udržet auto ve svém pruhu, uhlídat si odstup v koloně nebo se připravit na náraz a pak si samy zavolat pomoc.

Čtěte také:
Mercedes brzdí
za řidiče
...VÍCE
Pokud by se staly běžnou součástí výbavy, pak by podle komise mohl počet obětí dopravních nehod do roku 2010 klesnout na polovinu i vyzrát na dopravní zácpy, a tím omezit škodlivé zplodiny a snížit spotřebu paliv. EU by tedy ročně ušetřila 22 miliard eur, plus další dvě až čtyři miliardy ze zmenšení zácp, které nehody provázejí.

Komisařka proto včera apelovala na výrobce, aby zatím vymoženosti boháčů učinili dostupnější i pro méně movité a staly se tak běžným vybavením aut. Hlavní brzdu v rozšíření chytrých vynálezů, na jejichž vývoj EU ročně přispívá 50 miliony eur, vidí Redingová nejen v byrokratických překážkách, ale i v ostré konkurenci v automobilové branži: inteligentní systémy jsou drahé, chybí poptávka spotřebitelů i obecné povědomí o možných přínosech.

Často ani ti, kteří si mohou vysoce sofistikovaná zařízení dovolit, ho do svých vozů neobjednají. Podle průzkumu Eurotest polovina z 2800 dotázaných řidičů neměla ani ponětí o prvcích aktivní a pasivní bezpečnosti v možné výbavě vozidel, včetně již běžného systému ABS.

"Lidé si spíš nejdřív objednají kožené sedačky a až pak možná uvažují o bezpečnosti," říká Thorsten Sohnke, který předváděl technologii, která dokáže předpovědět náraz a preventivně pasažérům utáhnout bezpečnostní pás.
Ale sami experti připouštějí, že plná automatika nebude zřejmě možná. Tak třeba se uvažuje o automatických brzdách pro případ nárazu. Co když ale rychlým zabrzděním bez uvědomění celkové dopravní situace, do vozu narazí v zadu jedoucí auto. "Technika nikdy plně nenahradí zodpovědnost lidí za řízení," poznamenal Sohnke.

***

VW Touareg Stanley: Řidič už je zbytečný!

Autoři:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...