Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

  12:00aktualizováno  21:34
Tel Aviv (od zpravodaje iDNES.cz) - Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce nahradí model Rapid a má konkurovat modelům VW Golf, Opel Astra, nebo Ford Focus ve vůbec nejnabitější třídě aut. Scalu představila česká značka v izraelském Tel Avivu, který je technologickou metropolí.

Netradiční volba lokality má dva významy. Škoda tím poukazuje na spolupráci s lokálními start-upy, které patří ke špičce ve vývoji technologií. Jen pár dní před premiérou ohlásila partnerství s firmou Chakratec pracující na technologii nabíjení elektromobilů. Škoda je také momentálně v Izraeli na 4. místě mezi nejprodávanějšími automobilovými značkami a zároveň nejúspěšnější evropskou značkou.

Scala znamená pro Škodu velký krok, zdůraznil šéf automobilky Bernhard Maier: „Novým modelem Škoda Scala otevíráme novou kapitolu kompaktních vozů.“ Rapid byl skládačkou z dílů starších škodovek a v hierarchii modelů značky patřil mezi Fabii a Octavii, ale spíš blíže k Fabii. 

Scala stojí kompletně na modulární platformě MQB skupiny Volkswagen, kterou využívá řada moderních modelů německého koncernu. Ze škodovek je to většina aktuálních nabídek od Octavie přes Kodiak a Karoq k Superbu. Ovšem pro Scalu vybrali její variantu pro malé automobily MQB A0.

Škoda Scala
Škoda Scala

To znamená, že Scala dostává nejmodernější techniku ​​a nebude se schovávat na pomezí tříd. Škoda s tímto autem vstupuje do nejnabitějšího a nejdůležitějšího segmentu v Evropě vůbec. Říká se mu Golf-třída a stále jde o nejprodávanější kategorii aut. Kromě VW Golf sem patří také Opel Astra, Renault Mégane, Peugeot 308, Hyundai i30, Kia Ceed nebo Seat Leon.

Scala je také symbolem posunu designu značky k větší emotivnosti. Auto sice ještě nenavrhoval Oliver Stefani, který se role šéfdesignéra značky ujal loni v září, Scala však i tak výrazně přetváří původní přímočarý a čistý „Kabaňovský“ styl. 

Je líbivější, více zaoblená a stále s perfektně vyváženými proporcemi. K tomu ovšem přidává agresivitu a více ozdobných prvků. „Není jen praktická a dostupná pro všechny, jak už si lidé zvykli na naše vozy, ale navíc má velmi dynamický, sportovní a velmi emotivní vzhled,“ shrnuje Olive Stefani.

Škoda Scala
Škoda Scala

Scala bude prvním evropským modelem automobilky s nápisem Škoda na pátých dveřích místo tradičních log, to už je Stefaniho práce. Slovo Scala znamená v latině a italštině schody nebo žebřík, což podle automobilky odkazuje na pokrok vpřed v kategorii kompaktních vozů. 

Názor experta

Petr Siebert, nezávislý designér dopravních prostředků, pedagog

První dojmy jsou pozitivní, vlastně se opravdu příliš neliší od konceptu Vision RS. Líbí se mi přední lampy i napojená maska. Uvědomil jsem si, že výrazem předek připomíná modernizovanou Fabii. Zadní partie je opravdu podařená. Charakterizují ji parádní zadní světla a prodloužené zadní sklo. Bok je bez kudrlinek, jak je charakteristické pro značku, a blatníky jsou vystouplé tak akorát.

Vnitřek na první dojem opět působí dobře. Přehledná a tvarově kultivovaná palubní deska si říká o prémiové materiály. Trochu mi vadí tvarové řešení „kapličky“ na ovládání klimatizace. Jsem zvědavý na přímé dojmy a jaký dojem udělá Scala v nejlevnější výbavě.

Podle informací iDNES.cz si tento název, který příliš nepasuje do tradiční nomenklatury modelů značky, prosadilo vedení Škody. Jméno Scala používala do nedávna značka Renault pro levné velké sedany v Indii, v Egyptě nebo v Jižní Americe (Mexiko, Kolumbie). Škoda se tedy na převzetí tohoto jména musela s francouzskou automobilkou dohodnout.

Nová škoda dorazí v jediné karosářské verzi: protáhlém hatchbacku. Na předních sedadlech je dost místa i do šířky. Scala překvapí prostorností interiéru pro zadní pasažéry, kufr se základním objemem 467 litrů je také nadprůměrně velký.

Škoda slibuje ve 4,36 metru dlouhém voze využívání technologií, které byly dosud určeny pro vozy ve vyšších třídách. Parádní je přístrojovka, která je  atraktivně tvarovaná horizontálními linkami. Prim na ní hraje velký tablet. Displej bude vždy dotykový, ovšem v různých velikostech podle množství funkcí. 

Vrcholové provedení infotainmentu bude mít trvalé připojení k internetu, které mimo jiné pomáhá aktualizovat mapu, navigovat a streamovat hudbu. Tento systém lze ovládat přes dotykovou obrazovku, gesty nebo hlasem. A displej může také v kapličce pod volantem nahradit klasické ručičkové budíky. 

„Škoda Scala tak chce oslovit i mladší zákazníky, kteří jsou stále online, je pro ně důležitý design a kladou důraz na velkorysý prostor typický pro značku,“ komentuje Hermann Prax ze Škody Auto.

Fotogalerie

Vozidlo bude mít integrovanou kartu eSIM, která vytváří vysokorychlostní připojení LTE, v nabídce příplatků bude adaptivní tempomat, přední i zadní světlomety kompletně složené z LED diod, vyhřívaná sedadla i vzadu (vyhřívané mohou být i čelní sklo nebo volant) nebo elektricky ovládané víko kufru a možnost příplatku za tlumiče s dvoustupňově měnitelnou tuhostí. 

K dispozici je pět motorů, jejichž výkonový rozsah se pohybuje od 66 kW (90 koní) do 110 kW (150 koní), tři benzinové litrové tříválce, čtyřválec 1,5 litru, turbodiesel 1,6 a provedení na zemní plyn. Všechny motory mají turbo a kromě slabšího provedení litru dostanou manuální šestikvalt nebo sedmistupňový automat.

„Ceník nového modelu automobilka oficiálně oznámí v průběhu ledna 2019, ve stejný okamžik také spustí konfigurátor a dealeři budou sbírat předobjednávky. Sériová výroba odstartuje v hlavním mladoboleslavském závodě automobilky v průběhu února. Autosalonovou premiéru bude mít Scala v březnu na autosalonu v Ženevě. Uvedení na trh je naplánované na duben, první vozy budou u zákazníků v květnu,“ vypočítává pro iDNES.cz Vítek Pelc z tiskového oddělení Škody. Náš tip na startovací cenu je 340 tisíc korun.

Líbí se vám nová Škoda Scala?

celkem hlasů: 9691

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 13. prosince 2018. Anketa je uzavřena.

ANO 7551
NIC MOC, ČEKAL JSEM VÍC 1489
NE 651

Nejčtenější

Sicilský švec Ciccio obouvá nejlepší závodníky světa už šedesát let

Ciccio Liberto: švec, který více než půl století obouvá ty nejlepší závodníky

Jeho archiv je plný nohou. Má je obkreslené na papíře a podle nich šije na míru boty. Sicilián Francesco „Ciccio“...

Rady zkušeného karavanisty. Řízení připomíná náklaďák, přespání plánujte

Karavany

Na cestování s obytným autem se lidem líbí zejména pocit svobody a to, že i cesta je cíl. Jenže myslet si, že člověk...

Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

Ferrari

Mohli jsme se chlubit svým novým horchem, balit dívky na sporťák SS a podivovat se nad geniální jednoduchostí vozítka...

Jak se jezdí v Řecku. Projeli jsme se autem za největšími památkami

Oktagonová pevnost v Methoni

Prázdninové destinace, jakými jsou Chorvatsko nebo Itálie, berou Češi každoročně útokem. Neméně zajímavé je i donedávna...

Dámy na prskoletech: Vespa je láska i životní styl

Vespařky

Může mít člověk pěkný vztah k vose? Ano, pokud ji bude oslovovat italsky, přidá dvě kola, elegantní design a pohodlný...

Další z rubriky

Účet manažerů VW za Dieselgate. Soud se dopočítal škody dva biliony korun

Martin Winterkorn už vyčerpal svůj čas u Volkswagenu. O žádných podvodech s...

Škody v celkové výši 78 miliard eur (dvou bilionů korun) způsobili podle německých vyšetřovatelů někteří manažeři...

Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

Ferrari

Mohli jsme se chlubit svým novým horchem, balit dívky na sporťák SS a podivovat se nad geniální jednoduchostí vozítka...

Tesla má vlastní čip pro autonomní řízení. Umožní jí sdílené taxi

Tesla model 3.

Elon Musk oficiálně ukázal čip, který inženýři firmy Tesla speciálně navrhli tak, aby dokázal v automobilech této...

Najdete na iDNES.cz