Sobota 26. září 2020, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 26. září 2020 Andrea

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

  12:00aktualizováno  21:34
Tel Aviv (od zpravodaje iDNES.cz) - Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce nahradí model Rapid a má konkurovat modelům VW Golf, Opel Astra, nebo Ford Focus ve vůbec nejnabitější třídě aut. Scalu představila česká značka v izraelském Tel Avivu, který je technologickou metropolí.

Netradiční volba lokality má dva významy. Škoda tím poukazuje na spolupráci s lokálními start-upy, které patří ke špičce ve vývoji technologií. Jen pár dní před premiérou ohlásila partnerství s firmou Chakratec pracující na technologii nabíjení elektromobilů. Škoda je také momentálně v Izraeli na 4. místě mezi nejprodávanějšími automobilovými značkami a zároveň nejúspěšnější evropskou značkou.

Scala znamená pro Škodu velký krok, zdůraznil šéf automobilky Bernhard Maier: „Novým modelem Škoda Scala otevíráme novou kapitolu kompaktních vozů.“ Rapid byl skládačkou z dílů starších škodovek a v hierarchii modelů značky patřil mezi Fabii a Octavii, ale spíš blíže k Fabii. 

Scala stojí kompletně na modulární platformě MQB skupiny Volkswagen, kterou využívá řada moderních modelů německého koncernu. Ze škodovek je to většina aktuálních nabídek od Octavie přes Kodiak a Karoq k Superbu. Ovšem pro Scalu vybrali její variantu pro malé automobily MQB A0.

Škoda Scala
Škoda Scala

To znamená, že Scala dostává nejmodernější techniku ​​a nebude se schovávat na pomezí tříd. Škoda s tímto autem vstupuje do nejnabitějšího a nejdůležitějšího segmentu v Evropě vůbec. Říká se mu Golf-třída a stále jde o nejprodávanější kategorii aut. Kromě VW Golf sem patří také Opel Astra, Renault Mégane, Peugeot 308, Hyundai i30, Kia Ceed nebo Seat Leon.

Scala je také symbolem posunu designu značky k větší emotivnosti. Auto sice ještě nenavrhoval Oliver Stefani, který se role šéfdesignéra značky ujal loni v září, Scala však i tak výrazně přetváří původní přímočarý a čistý „Kabaňovský“ styl. 

Je líbivější, více zaoblená a stále s perfektně vyváženými proporcemi. K tomu ovšem přidává agresivitu a více ozdobných prvků. „Není jen praktická a dostupná pro všechny, jak už si lidé zvykli na naše vozy, ale navíc má velmi dynamický, sportovní a velmi emotivní vzhled,“ shrnuje Olive Stefani.

Škoda Scala
Škoda Scala

Scala bude prvním evropským modelem automobilky s nápisem Škoda na pátých dveřích místo tradičních log, to už je Stefaniho práce. Slovo Scala znamená v latině a italštině schody nebo žebřík, což podle automobilky odkazuje na pokrok vpřed v kategorii kompaktních vozů. 

Názor experta

Petr Siebert, nezávislý designér dopravních prostředků, pedagog

První dojmy jsou pozitivní, vlastně se opravdu příliš neliší od konceptu Vision RS. Líbí se mi přední lampy i napojená maska. Uvědomil jsem si, že výrazem předek připomíná modernizovanou Fabii. Zadní partie je opravdu podařená. Charakterizují ji parádní zadní světla a prodloužené zadní sklo. Bok je bez kudrlinek, jak je charakteristické pro značku, a blatníky jsou vystouplé tak akorát.

Vnitřek na první dojem opět působí dobře. Přehledná a tvarově kultivovaná palubní deska si říká o prémiové materiály. Trochu mi vadí tvarové řešení „kapličky“ na ovládání klimatizace. Jsem zvědavý na přímé dojmy a jaký dojem udělá Scala v nejlevnější výbavě.

Podle informací iDNES.cz si tento název, který příliš nepasuje do tradiční nomenklatury modelů značky, prosadilo vedení Škody. Jméno Scala používala do nedávna značka Renault pro levné velké sedany v Indii, v Egyptě nebo v Jižní Americe (Mexiko, Kolumbie). Škoda se tedy na převzetí tohoto jména musela s francouzskou automobilkou dohodnout.

Nová škoda dorazí v jediné karosářské verzi: protáhlém hatchbacku. Na předních sedadlech je dost místa i do šířky. Scala překvapí prostorností interiéru pro zadní pasažéry, kufr se základním objemem 467 litrů je také nadprůměrně velký.

Škoda slibuje ve 4,36 metru dlouhém voze využívání technologií, které byly dosud určeny pro vozy ve vyšších třídách. Parádní je přístrojovka, která je  atraktivně tvarovaná horizontálními linkami. Prim na ní hraje velký tablet. Displej bude vždy dotykový, ovšem v různých velikostech podle množství funkcí. 

Vrcholové provedení infotainmentu bude mít trvalé připojení k internetu, které mimo jiné pomáhá aktualizovat mapu, navigovat a streamovat hudbu. Tento systém lze ovládat přes dotykovou obrazovku, gesty nebo hlasem. A displej může také v kapličce pod volantem nahradit klasické ručičkové budíky. 

„Škoda Scala tak chce oslovit i mladší zákazníky, kteří jsou stále online, je pro ně důležitý design a kladou důraz na velkorysý prostor typický pro značku,“ komentuje Hermann Prax ze Škody Auto.

Fotogalerie

Vozidlo bude mít integrovanou kartu eSIM, která vytváří vysokorychlostní připojení LTE, v nabídce příplatků bude adaptivní tempomat, přední i zadní světlomety kompletně složené z LED diod, vyhřívaná sedadla i vzadu (vyhřívané mohou být i čelní sklo nebo volant) nebo elektricky ovládané víko kufru a možnost příplatku za tlumiče s dvoustupňově měnitelnou tuhostí. 

K dispozici je pět motorů, jejichž výkonový rozsah se pohybuje od 66 kW (90 koní) do 110 kW (150 koní), tři benzinové litrové tříválce, čtyřválec 1,5 litru, turbodiesel 1,6 a provedení na zemní plyn. Všechny motory mají turbo a kromě slabšího provedení litru dostanou manuální šestikvalt nebo sedmistupňový automat.

„Ceník nového modelu automobilka oficiálně oznámí v průběhu ledna 2019, ve stejný okamžik také spustí konfigurátor a dealeři budou sbírat předobjednávky. Sériová výroba odstartuje v hlavním mladoboleslavském závodě automobilky v průběhu února. Autosalonovou premiéru bude mít Scala v březnu na autosalonu v Ženevě. Uvedení na trh je naplánované na duben, první vozy budou u zákazníků v květnu,“ vypočítává pro iDNES.cz Vítek Pelc z tiskového oddělení Škody. Náš tip na startovací cenu je 340 tisíc korun.

Líbí se vám nová Škoda Scala?

celkem hlasů: 9691

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 13. prosince 2018. Anketa je uzavřena.

ANO 7551
NIC MOC, ČEKAL JSEM VÍC 1489
NE 651
  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Emisní šílenství udělalo z malého suzuki investiční bombu

V Bruselu o fyzikálních zákonech hlasují, teď zas ověřují ekonomická pravidla pokusem. V nejnovější lekci zjišťovali v...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

Britští energetici chtějí dálkově vypínat nabíjení elektroaut

Ve Velké Británii se diskutuje o nové pravomoci pro energetické společnosti dálkově vypínat elektromobily, které si...

Jak se kupuje rolls. Peníze nehrají roli, speciality se ladí klidně měsíce

Je vždy usměvavý, perfektně vystupující charismatický profesionál. Prodává ta nej auta na světě. Alespoň z pohledu ceny...

Svezení Golfem GTI první generace je radost až na kost

Je to úžasný zážitek. Kdo aspoň trochu při řízení vnímá jejich chování, je nadšený. Projeli jsme pratátu všech GTI,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...