Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

  12:00aktualizováno  21:34
Tel Aviv (od zpravodaje iDNES.cz) - Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce nahradí model Rapid a má konkurovat modelům VW Golf, Opel Astra, nebo Ford Focus ve vůbec nejnabitější třídě aut. Scalu představila česká značka v izraelském Tel Avivu, který je technologickou metropolí.

Netradiční volba lokality má dva významy. Škoda tím poukazuje na spolupráci s lokálními start-upy, které patří ke špičce ve vývoji technologií. Jen pár dní před premiérou ohlásila partnerství s firmou Chakratec pracující na technologii nabíjení elektromobilů. Škoda je také momentálně v Izraeli na 4. místě mezi nejprodávanějšími automobilovými značkami a zároveň nejúspěšnější evropskou značkou.

Scala znamená pro Škodu velký krok, zdůraznil šéf automobilky Bernhard Maier: „Novým modelem Škoda Scala otevíráme novou kapitolu kompaktních vozů.“ Rapid byl skládačkou z dílů starších škodovek a v hierarchii modelů značky patřil mezi Fabii a Octavii, ale spíš blíže k Fabii. 

Scala stojí kompletně na modulární platformě MQB skupiny Volkswagen, kterou využívá řada moderních modelů německého koncernu. Ze škodovek je to většina aktuálních nabídek od Octavie přes Kodiak a Karoq k Superbu. Ovšem pro Scalu vybrali její variantu pro malé automobily MQB A0.

Škoda Scala
Škoda Scala

To znamená, že Scala dostává nejmodernější techniku ​​a nebude se schovávat na pomezí tříd. Škoda s tímto autem vstupuje do nejnabitějšího a nejdůležitějšího segmentu v Evropě vůbec. Říká se mu Golf-třída a stále jde o nejprodávanější kategorii aut. Kromě VW Golf sem patří také Opel Astra, Renault Mégane, Peugeot 308, Hyundai i30, Kia Ceed nebo Seat Leon.

Scala je také symbolem posunu designu značky k větší emotivnosti. Auto sice ještě nenavrhoval Oliver Stefani, který se role šéfdesignéra značky ujal loni v září, Scala však i tak výrazně přetváří původní přímočarý a čistý „Kabaňovský“ styl. 

Je líbivější, více zaoblená a stále s perfektně vyváženými proporcemi. K tomu ovšem přidává agresivitu a více ozdobných prvků. „Není jen praktická a dostupná pro všechny, jak už si lidé zvykli na naše vozy, ale navíc má velmi dynamický, sportovní a velmi emotivní vzhled,“ shrnuje Olive Stefani.

Škoda Scala
Škoda Scala

Scala bude prvním evropským modelem automobilky s nápisem Škoda na pátých dveřích místo tradičních log, to už je Stefaniho práce. Slovo Scala znamená v latině a italštině schody nebo žebřík, což podle automobilky odkazuje na pokrok vpřed v kategorii kompaktních vozů. 

Názor experta

Petr Siebert, nezávislý designér dopravních prostředků, pedagog

První dojmy jsou pozitivní, vlastně se opravdu příliš neliší od konceptu Vision RS. Líbí se mi přední lampy i napojená maska. Uvědomil jsem si, že výrazem předek připomíná modernizovanou Fabii. Zadní partie je opravdu podařená. Charakterizují ji parádní zadní světla a prodloužené zadní sklo. Bok je bez kudrlinek, jak je charakteristické pro značku, a blatníky jsou vystouplé tak akorát.

Vnitřek na první dojem opět působí dobře. Přehledná a tvarově kultivovaná palubní deska si říká o prémiové materiály. Trochu mi vadí tvarové řešení „kapličky“ na ovládání klimatizace. Jsem zvědavý na přímé dojmy a jaký dojem udělá Scala v nejlevnější výbavě.

Podle informací iDNES.cz si tento název, který příliš nepasuje do tradiční nomenklatury modelů značky, prosadilo vedení Škody. Jméno Scala používala do nedávna značka Renault pro levné velké sedany v Indii, v Egyptě nebo v Jižní Americe (Mexiko, Kolumbie). Škoda se tedy na převzetí tohoto jména musela s francouzskou automobilkou dohodnout.

Nová škoda dorazí v jediné karosářské verzi: protáhlém hatchbacku. Na předních sedadlech je dost místa i do šířky. Scala překvapí prostorností interiéru pro zadní pasažéry, kufr se základním objemem 467 litrů je také nadprůměrně velký.

Škoda slibuje ve 4,36 metru dlouhém voze využívání technologií, které byly dosud určeny pro vozy ve vyšších třídách. Parádní je přístrojovka, která je  atraktivně tvarovaná horizontálními linkami. Prim na ní hraje velký tablet. Displej bude vždy dotykový, ovšem v různých velikostech podle množství funkcí. 

Vrcholové provedení infotainmentu bude mít trvalé připojení k internetu, které mimo jiné pomáhá aktualizovat mapu, navigovat a streamovat hudbu. Tento systém lze ovládat přes dotykovou obrazovku, gesty nebo hlasem. A displej může také v kapličce pod volantem nahradit klasické ručičkové budíky. 

„Škoda Scala tak chce oslovit i mladší zákazníky, kteří jsou stále online, je pro ně důležitý design a kladou důraz na velkorysý prostor typický pro značku,“ komentuje Hermann Prax ze Škody Auto.

Vozidlo bude mít integrovanou kartu eSIM, která vytváří vysokorychlostní připojení LTE, v nabídce příplatků bude adaptivní tempomat, přední i zadní světlomety kompletně složené z LED diod, vyhřívaná sedadla i vzadu (vyhřívané mohou být i čelní sklo nebo volant) nebo elektricky ovládané víko kufru a možnost příplatku za tlumiče s dvoustupňově měnitelnou tuhostí. 

K dispozici je pět motorů, jejichž výkonový rozsah se pohybuje od 66 kW (90 koní) do 110 kW (150 koní), tři benzinové litrové tříválce, čtyřválec 1,5 litru, turbodiesel 1,6 a provedení na zemní plyn. Všechny motory mají turbo a kromě slabšího provedení litru dostanou manuální šestikvalt nebo sedmistupňový automat.

„Ceník nového modelu automobilka oficiálně oznámí v průběhu ledna 2019, ve stejný okamžik také spustí konfigurátor a dealeři budou sbírat předobjednávky. Sériová výroba odstartuje v hlavním mladoboleslavském závodě automobilky v průběhu února. Autosalonovou premiéru bude mít Scala v březnu na autosalonu v Ženevě. Uvedení na trh je naplánované na duben, první vozy budou u zákazníků v květnu,“ vypočítává pro iDNES.cz Vítek Pelc z tiskového oddělení Škody. Náš tip na startovací cenu je 340 tisíc korun.

Líbí se vám nová Škoda Scala?

celkem hlasů: 9691
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 13. prosince 2018. Anketa je uzavřena.

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

EXKLUZIVNĚ: První jízda italského drsňáka v Česku. Nová značka DR má své X

Jméno má jak heslo na wi-fi, to je asi jediný náznak, kam sahají jeho kořeny. Frajerský offroadový drsňák drží žánr spaghetti westernů: tváří se americky, ale postavili ho v Itálii. Z čínské...

Domino efekt: krize autoprůmyslu dopadá na dodavatele. Zavírají, propouštějí

Premium

V době, kdy se automobily celkově prodávají méně, nejsou kapacity pro vyšší výrobu potřebné. Menší poptávka po nových vozech tím drasticky dopadá na evropské dodavatele automobilových dílů....

Putinovi ukázali elektrickou ladu a tajný prototyp, pojmenovali ho po tanku

Ruský prezident Vladimir Putin navštívil automobilku AvtoVAZ v Togliati, kde se vyrábějí vozy značky Lada. Ukázali mu chystané novinky a prototypy. Ruský diktátor také pohovořil s pracovníky státního...

První jízda: Nová panda je roztomilá vypravěčka. S elektrem dorazí i benziňák

Exkluzivně

Minulý týden Fiat úzkému kruhu vybraných novinářů poprvé předvedl první z nové rodiny svých globálních modelů. Grande Panda vychází z techniky koncernu Stellantis a slibuje spoustu muziky za rozumné...

Návrat střeleného kombi. Nádherného italského jedináčka postavili po 50 letech

Unikátní shooting brake Peugeot 504 Break Riviera od Pininfariny z roku 1971 se do výroby nakonec nedostal, a zmizel neznámo kam. Díky Britům ale vznikla velmi přesná replika, kterou je možné vidět...

8. února 2025

Seat hrozí propouštěním kvůli clům na elektro z Číny, zabrzdí Cupru Tavascan

„Pracovní místa ve španělské automobilce Seat budou v ohrožení, pokud Evropská unie do konce příštího měsíce nesníží cla na dovoz elektromobilů z Číny,“ prohlásil šéf Seatu Wayne Griffiths. Seat,...

8. února 2025

V Paříži otevřeli automobilové lahůdkářství. Výstava Rétromobile uctívá bohyni

V Paříži odstartoval další ročník jednoho z nejvýznamnějších světových veletrhů klasických automobilů Rétromobile. Až do neděle 9. února se koná na výstavišti Expo Porte de Versailles, ale auta...

7. února 2025

Zemětřesení ve vedení Porsche. Kandidáty do vedení hledají i ve Škodě

Dozorčí rada Porsche se odhodlala k ráznému kroku. Zahájila jednání o ukončení smluv finančního ředitele Lutze Meschkeho a manažera prodeje Detleva von Platena, kteří patřili k velkým zastáncům...

7. února 2025

Uvařeno, ochutnáno: Jak si v testu vedlo Nowaco Filé s bylinkovým máslem?
Uvařeno, ochutnáno: Jak si v testu vedlo Nowaco Filé s bylinkovým máslem?

Filé s bylinkovým máslem od Nowaca přináší lahodný zážitek bez námahy. Stačí pár minut ve vroucí vodě a na talíři máte šťavnaté a dokonale ochucené...

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Byl to s tebou strašně krásnej kus života, Třeštík poděkoval Decastelo

Tomáš Třeštík (46) a Eva Decastelo (46) se rozešli. Fotograf na sociálních sítích poděkoval moderátorce a herečce za...

V příštích měsících uvidíme pády i velkých stavebních firem, říká expert

Premium „Kdekdo se ještě donedávna pouštěl do podnikání s pozemky, protože ten byznys vypadal tak, že ho může dělat každý a že...

Pár telefonátů a cla o měsíc odložena. Trump se dohodl s Mexikem a Kanadou

Americká cla na mexické a kanadské zboží se o měsíc odkládají. Oznámili to po telefonickém rozhovoru mexická...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...