Neděle 13. června 2021, svátek má Antonín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 13. června 2021 Antonín

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

  12:00aktualizováno  21:34
Tel Aviv (od zpravodaje iDNES.cz) - Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce nahradí model Rapid a má konkurovat modelům VW Golf, Opel Astra, nebo Ford Focus ve vůbec nejnabitější třídě aut. Scalu představila česká značka v izraelském Tel Avivu, který je technologickou metropolí.

Netradiční volba lokality má dva významy. Škoda tím poukazuje na spolupráci s lokálními start-upy, které patří ke špičce ve vývoji technologií. Jen pár dní před premiérou ohlásila partnerství s firmou Chakratec pracující na technologii nabíjení elektromobilů. Škoda je také momentálně v Izraeli na 4. místě mezi nejprodávanějšími automobilovými značkami a zároveň nejúspěšnější evropskou značkou.

Scala znamená pro Škodu velký krok, zdůraznil šéf automobilky Bernhard Maier: „Novým modelem Škoda Scala otevíráme novou kapitolu kompaktních vozů.“ Rapid byl skládačkou z dílů starších škodovek a v hierarchii modelů značky patřil mezi Fabii a Octavii, ale spíš blíže k Fabii. 

Scala stojí kompletně na modulární platformě MQB skupiny Volkswagen, kterou využívá řada moderních modelů německého koncernu. Ze škodovek je to většina aktuálních nabídek od Octavie přes Kodiak a Karoq k Superbu. Ovšem pro Scalu vybrali její variantu pro malé automobily MQB A0.

Škoda Scala
Škoda Scala

To znamená, že Scala dostává nejmodernější techniku ​​a nebude se schovávat na pomezí tříd. Škoda s tímto autem vstupuje do nejnabitějšího a nejdůležitějšího segmentu v Evropě vůbec. Říká se mu Golf-třída a stále jde o nejprodávanější kategorii aut. Kromě VW Golf sem patří také Opel Astra, Renault Mégane, Peugeot 308, Hyundai i30, Kia Ceed nebo Seat Leon.

Scala je také symbolem posunu designu značky k větší emotivnosti. Auto sice ještě nenavrhoval Oliver Stefani, který se role šéfdesignéra značky ujal loni v září, Scala však i tak výrazně přetváří původní přímočarý a čistý „Kabaňovský“ styl. 

Je líbivější, více zaoblená a stále s perfektně vyváženými proporcemi. K tomu ovšem přidává agresivitu a více ozdobných prvků. „Není jen praktická a dostupná pro všechny, jak už si lidé zvykli na naše vozy, ale navíc má velmi dynamický, sportovní a velmi emotivní vzhled,“ shrnuje Olive Stefani.

Škoda Scala
Škoda Scala

Scala bude prvním evropským modelem automobilky s nápisem Škoda na pátých dveřích místo tradičních log, to už je Stefaniho práce. Slovo Scala znamená v latině a italštině schody nebo žebřík, což podle automobilky odkazuje na pokrok vpřed v kategorii kompaktních vozů. 

Názor experta

Petr Siebert, nezávislý designér dopravních prostředků, pedagog

První dojmy jsou pozitivní, vlastně se opravdu příliš neliší od konceptu Vision RS. Líbí se mi přední lampy i napojená maska. Uvědomil jsem si, že výrazem předek připomíná modernizovanou Fabii. Zadní partie je opravdu podařená. Charakterizují ji parádní zadní světla a prodloužené zadní sklo. Bok je bez kudrlinek, jak je charakteristické pro značku, a blatníky jsou vystouplé tak akorát.

Vnitřek na první dojem opět působí dobře. Přehledná a tvarově kultivovaná palubní deska si říká o prémiové materiály. Trochu mi vadí tvarové řešení „kapličky“ na ovládání klimatizace. Jsem zvědavý na přímé dojmy a jaký dojem udělá Scala v nejlevnější výbavě.

Podle informací iDNES.cz si tento název, který příliš nepasuje do tradiční nomenklatury modelů značky, prosadilo vedení Škody. Jméno Scala používala do nedávna značka Renault pro levné velké sedany v Indii, v Egyptě nebo v Jižní Americe (Mexiko, Kolumbie). Škoda se tedy na převzetí tohoto jména musela s francouzskou automobilkou dohodnout.

Nová škoda dorazí v jediné karosářské verzi: protáhlém hatchbacku. Na předních sedadlech je dost místa i do šířky. Scala překvapí prostorností interiéru pro zadní pasažéry, kufr se základním objemem 467 litrů je také nadprůměrně velký.

Škoda slibuje ve 4,36 metru dlouhém voze využívání technologií, které byly dosud určeny pro vozy ve vyšších třídách. Parádní je přístrojovka, která je  atraktivně tvarovaná horizontálními linkami. Prim na ní hraje velký tablet. Displej bude vždy dotykový, ovšem v různých velikostech podle množství funkcí. 

Vrcholové provedení infotainmentu bude mít trvalé připojení k internetu, které mimo jiné pomáhá aktualizovat mapu, navigovat a streamovat hudbu. Tento systém lze ovládat přes dotykovou obrazovku, gesty nebo hlasem. A displej může také v kapličce pod volantem nahradit klasické ručičkové budíky. 

„Škoda Scala tak chce oslovit i mladší zákazníky, kteří jsou stále online, je pro ně důležitý design a kladou důraz na velkorysý prostor typický pro značku,“ komentuje Hermann Prax ze Škody Auto.

Fotogalerie

Vozidlo bude mít integrovanou kartu eSIM, která vytváří vysokorychlostní připojení LTE, v nabídce příplatků bude adaptivní tempomat, přední i zadní světlomety kompletně složené z LED diod, vyhřívaná sedadla i vzadu (vyhřívané mohou být i čelní sklo nebo volant) nebo elektricky ovládané víko kufru a možnost příplatku za tlumiče s dvoustupňově měnitelnou tuhostí. 

K dispozici je pět motorů, jejichž výkonový rozsah se pohybuje od 66 kW (90 koní) do 110 kW (150 koní), tři benzinové litrové tříválce, čtyřválec 1,5 litru, turbodiesel 1,6 a provedení na zemní plyn. Všechny motory mají turbo a kromě slabšího provedení litru dostanou manuální šestikvalt nebo sedmistupňový automat.

„Ceník nového modelu automobilka oficiálně oznámí v průběhu ledna 2019, ve stejný okamžik také spustí konfigurátor a dealeři budou sbírat předobjednávky. Sériová výroba odstartuje v hlavním mladoboleslavském závodě automobilky v průběhu února. Autosalonovou premiéru bude mít Scala v březnu na autosalonu v Ženevě. Uvedení na trh je naplánované na duben, první vozy budou u zákazníků v květnu,“ vypočítává pro iDNES.cz Vítek Pelc z tiskového oddělení Škody. Náš tip na startovací cenu je 340 tisíc korun.

Líbí se vám nová Škoda Scala?

celkem hlasů: 9691

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 13. prosince 2018. Anketa je uzavřena.

ANO 7551
NIC MOC, ČEKAL JSEM VÍC 1489
NE 651
  • Nejčtenější

Supervila na kolech má garáž i centrální vysavač, pracuje se na heliportu

Stojí i patnáct milionů korun, uvnitř je garáž třeba na vaše porsche a samozřejmě můžete připřáhnout přívěs s jachtou....

Mnichov žalují kvůli cyklopruhům. Jsou prázdné, ucpávají ulice, vadí autoklubu

Michael Haberland z autoklubu Mobil in Deutschland žaluje bavorskou metropoli kvůli novým cyklopruhům. Podle jeho...

Nemáte na hogo-fogo karavan? Český kutil si poradí, už jen vychytává mouchy

Premium Máte pocit, že na pořízení obytňáku na vysněnou nezávislou dovolenou potřebujete milion nebo aspoň statisíce korun?...

GLOSA: Ostudné české silnice nezvládne ani rolls. Prorazil jsem u něj gumu

Středočeské okresky už nepřipomínají silnice ani s hodně velkou dávkou tolerance. Jsou místa, kde si jen vybíráte menší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nenápadný šéf Škody a jeho perné krizové roky i radosti s moc dobrým superbem

Premium Reinhard Jung byl ze škodováckých šéfů v novodobé historii značky pod křídly Volkswagenu asi nejméně viditelný. Klidné...

O antikoncepci už není takový zájem. Párový sex upadá, míní gynekolog

Premium „Všichni strašili, že bude upadat mravnost a ženy budou mít z dlouhodobého užívání pilulek zhoubná onemocnění jater....

Upřímnost fotbalové antihvězdy. Souček o tetování, rasismu i vyjídání ledničky

Premium Říká o sobě, že je obyčejný kluk z Brodu. Přitom si ho už stihla zamilovat fotbalová Anglie a Česko na něj spoléhá: na...

Poslední snímky: Abrhám testoval vozíček, Šafránková se ho snažila rozesmát

Premium Jak dnes žijí Josef Abrhám (81) a Libuše Šafránková (67)? O pohádkovém podzimu života bohužel nemůže být řeč, časopis...

  • Další z rubriky

GLOSA: Ostudné české silnice nezvládne ani rolls. Prorazil jsem u něj gumu

Středočeské okresky už nepřipomínají silnice ani s hodně velkou dávkou tolerance. Jsou místa, kde si jen vybíráte menší...

Nemáte na hogo-fogo karavan? Český kutil si poradí, už jen vychytává mouchy

Premium Máte pocit, že na pořízení obytňáku na vysněnou nezávislou dovolenou potřebujete milion nebo aspoň statisíce korun?...

Sledujte červenou šipku. Na slavném závodě plivou veteránské perly plameny

Premium S každým dalším rokem, kdy se vracím do Itálie na závod Mille Miglia, jsem stále fascinovanější. A to nejen skvostnými...

VIDEO: Kamioňák neodložil mobil ani před kamerou policie

V pondělí 7. června se policisté Krajského ředitelství policie Královéhradeckého kraje zapojili do akce, která byla...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s nejvyšším IQ

Premium Oficiálně se považuje za nejchytřejšího Čecha. Jako robot ale nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním...

Datově neomezený tarif nebyl nikdy tak levný. Co na to konkurence?

Datově neomezené tarify mají v nabídce všichni tuzemští mobilní operátoři, avšak ve srovnání s běžnými tarify s...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Mladí by chtěli do penze v 60 letech. Mají jasno, jaký důchod jim postačí

Generace narozená po roce 1971 bude podle současných pravidel odcházet do penze v 65 letech. A to jak ženy, tak i muži....