Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Odboráři Škody: Fabia, Scala a Kamiq skončí v letech 2026–27. Co dál, se neví

  16:37
„V roce 2026, respektive 2027, se musíme připravit na odstavení závodu MB II (Fabia, Scala, Kamiq) kvůli přechodu na e-mobilitu,“ uvádí v aktuálním vydání magazínu Škodovácký odborář předseda podnikové rady Jaroslav Povšík. A uvádí, že kvůli tomu se výroba na lince pak zastaví na 16 měsíců.

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Jaroslav Povšík o tom mluvil koncem června na zasedání evropské a světové rady koncernu VW v Braunschweigu.

Vedení Škody už dlouho varuje, že chystaná emisní norma Euro 7 zařízne levnější modely se spalovacím pohonem. V případě mladoboleslavské automobilky se to týká právě Fabie, Scaly a Kamiqu.

Pokud se zdaří odsunout Euro 7, nebude Škoda propouštět a Fabia přežije déle

Povšík kromě konkrétních let ukončení jejich výroby ještě uvádí: „Dnes už se ví, že tuto lokalitu odstavíme na 16 měsíců,“ s odvoláním na to, že o tom má informace od představenstva.

Značka ovšem sdělila, že prozatím nic rozhodnuto není. „V současné době se projednávají všechny potenciální scénáře v rámci pokračujícího přechodu na elektromobilitu včetně termínů náběhů výroby nových elektrických modelů. Žádné finální rozhodnutí zatím nepadlo,“ uvádí pro iDNES.cz mluvčí značky Pavel Jína.

Další plánovací kolo, ve kterém se bude rozhodovat o budoucnosti značky, má být podle informací iDNES.cz v průběhu léta. Vzhledem k tomu, že se stále čeká na to, jak dopadne boj o Euro 7, se nedá nic předpovídat ani definitivně rozhodnout nyní.

Linka, kde se trio modelů vyrábí, se má podle Povšíka zastavit na šestnáct měsíců, aby se přestavila na výrobu elektromobilů. V tomto případě nejde jen o přenastavení robotů a menší úpravy jako při přechodu na výrobu jiného spalovacího modelu. Vzhledem k tomu, že jsou elektromobily těžší, musí se mimo jiné upravit manipulační technika – zvedáky a platformy nesoucí auto v průběhu výroby. U bateriových aut je též vysokonapěťová část pohonu, která u spalovacích aut chybí, to je potřeba ošetřit především z pohledu bezpečnosti práce.

„Ještě hledáme ty správně přidělené modely, pokud budou,“ uvádí Povšík k tomu, jaká elektroauta se budou namísto Fabie se Scalou vyrábět.

Euro 7 zařízne Kamiq i Fabii. Odhady, jak auta zdraží, se liší o sto tisíc

„Má s tím někdo zkušenosti? Co po tuto dobu budeme dělat se zaměstnanci?“ ptal se Povšík na zasedání koncernu na extrémně dlouhou přestávku ve výrobě. „Opět nastalo ticho a pak reakce, že o tom musíme přemýšlet. Nebudeme to jen my, bude to na více lokalitách,“ dodává Povšík.

Předák škodováckých odborářů na zasedání hlavně otevřel téma o kterém se spekuluje: „Útok přišel zejména přes personál a směnné modely s požadavkem na okamžité zahájení (devátý měsíc) eliminace všech agenturních zaměstnanců a všech smluv na dobu určitou. Můžeme mluvit o porci 3500 zaměstnanců, bez kterých nejsme schopní vyrábět našich plánovaných 900 tisíc a více vozů za rok (podle situace),“ uvádí Povšík. „Dokonce nad námi visí hrozba zredukování až na dvousměnný režim výroby na jednotlivých produktech.“

15. února 2022

Pokud se zdaří odsunout Euro 7, nebude Škoda propouštět a Fabia přežije déle

Povšík tento problém bere velmi vážně, na jednání koncernu v Braunschweigu s ním byla též členka představenstva za oblast Lidé a kultura Maren Gräfová a člen představenstva za prodej a marketing Martin Jahn, který byl pověřen zastupováním předsedy představenstva Škody Klause Zellmera, s nímž byli ve spojení online.

„Právě rozhovory s předsedkyní Podnikové rady Volkswagen Danielou Cavallo a členy koncernového představenstva Gunnarem Kilianem, ale také s Thomasem Schäferem, Arno Antlitzem a Thomasem von Schmallem byly klíčové,“ dodává Povšík. Thomas Schäfer je bývalý šéf Škody, dnes vede značku Volkswagen a zároveň je členem představenstva celého koncernu Volkswagen se zodpovědností za „objemové značky“ skupiny, kromě VW, Škody také Seat a Cupru.

Euro 7 se nedá stihnout, auta zdraží, vysvětluje šéf VW dohlížející na Škodu

„Je jasné, že existuje základní hodnota – přežít musí koncern Volkswagen, pak přežijeme i my. Aby přežil Volkswagen, tak musí mít lokality, které mu pomohou vydělat na nové projekty e-mobility, projekt Cariad, konektivitu a geopolitické získání nových zákazníků včetně udržení těch stávajících,“ uvedl Povšík.

„Bohužel byly i momenty, kdy se představenstvo Volkswagenu odmlčelo a nemělo odpovědi na naše otázky, například ohledně závodu Sarajevo, závodu ve Vrchlabí či závodů Scanie, kde končí autobusová větev u Tratonu. Kupodivu velký boom mají nákladní vozy,“ píše odborářský předák v magazínu Škodovácký odborář.

Jahn: Při přijetí normy Euro 7 bude muset Škoda Auto propustit tisíce lidí

„Pro Škoda Auto je nejvyšší prioritou, společně s naším sociálním partnerem Odbory KOVO, dlouhodobé zajištění pracovních míst i odpovídající výše mezd našich zaměstnanců,“ cituje z oficiálního stanoviska značky Pavel Jína. „Společnost Škoda Auto se kromě zachování stávajících kapacit ve všech našich výrobních lokalitách a jejich kontinuálnímu rozvoji usilovně soustředí také na nové strategické projekty, jakým je například možná výstavba gigafactory v České republice, která by přinesla tisíce nových pracovních míst v celém automobilovém průmyslu.“

Mluvčí značky ubezpečuje, že „všechny další kroky a opatření budeme projednávat v těsné a partnerské spolupráci s naším sociálním partnerem – Odbory KOVO“.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

VIDEO Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

Kia EV3

VIDEO EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

Již čtvrtá generace Buicku GL8 od zahájení výroby v roce 1999 vzniká ve...

VIDEO Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od začátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

VW ukončil námluvy s Renaultem. Patálie s levným elektromobilem pokračují

Renault 5 se stane v roce 2024 prvním vozem automobilky, který vyjede na nové...

VIDEO Volkswagen ukončil jednání s francouzským konkurentem Renault o společném vývoji levného...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Na největší festival expedičních aut v Evropě dorazila tatra i lamborghini

4. června 2024  15:54

Abenteuer und Allrad (Dobrodružství a pohon všech kol) je v Německu pojem – a vlastně nejenom tam....

Autozápisník: Lady Gaga má šaty z nárazníku. A znáte siamská autodvojčata?

4. června 2024,  aktualizováno  10:37

I v květnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Opět jsme prošli pelmel událostí a ty „nej“...

Utajená velmoc aut. V nizozemském autobyznysu se ročně protočí 50 miliard eur

4. června 2024

Premium Nizozemsko se na první pohled nejeví jako země automobilismu zaslíbená. Ale i když si na žádnou...

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...