Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Odboráři Škody: Fabia, Scala a Kamiq skončí v letech 2026–27. Co dál, se neví

  16:37
„V roce 2026, respektive 2027, se musíme připravit na odstavení závodu MB II (Fabia, Scala, Kamiq) kvůli přechodu na e-mobilitu,“ uvádí v aktuálním vydání magazínu Škodovácký odborář předseda podnikové rady Jaroslav Povšík. A uvádí, že kvůli tomu se výroba na lince pak zastaví na 16 měsíců.

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Jaroslav Povšík o tom mluvil koncem června na zasedání evropské a světové rady koncernu VW v Braunschweigu.

Vedení Škody už dlouho varuje, že chystaná emisní norma Euro 7 zařízne levnější modely se spalovacím pohonem. V případě mladoboleslavské automobilky se to týká právě Fabie, Scaly a Kamiqu.

Pokud se zdaří odsunout Euro 7, nebude Škoda propouštět a Fabia přežije déle

Povšík kromě konkrétních let ukončení jejich výroby ještě uvádí: „Dnes už se ví, že tuto lokalitu odstavíme na 16 měsíců,“ s odvoláním na to, že o tom má informace od představenstva.

Značka ovšem sdělila, že prozatím nic rozhodnuto není. „V současné době se projednávají všechny potenciální scénáře v rámci pokračujícího přechodu na elektromobilitu včetně termínů náběhů výroby nových elektrických modelů. Žádné finální rozhodnutí zatím nepadlo,“ uvádí pro iDNES.cz mluvčí značky Pavel Jína.

Další plánovací kolo, ve kterém se bude rozhodovat o budoucnosti značky, má být podle informací iDNES.cz v průběhu léta. Vzhledem k tomu, že se stále čeká na to, jak dopadne boj o Euro 7, se nedá nic předpovídat ani definitivně rozhodnout nyní.

Linka, kde se trio modelů vyrábí, se má podle Povšíka zastavit na šestnáct měsíců, aby se přestavila na výrobu elektromobilů. V tomto případě nejde jen o přenastavení robotů a menší úpravy jako při přechodu na výrobu jiného spalovacího modelu. Vzhledem k tomu, že jsou elektromobily těžší, musí se mimo jiné upravit manipulační technika – zvedáky a platformy nesoucí auto v průběhu výroby. U bateriových aut je též vysokonapěťová část pohonu, která u spalovacích aut chybí, to je potřeba ošetřit především z pohledu bezpečnosti práce.

„Ještě hledáme ty správně přidělené modely, pokud budou,“ uvádí Povšík k tomu, jaká elektroauta se budou namísto Fabie se Scalou vyrábět.

Euro 7 zařízne Kamiq i Fabii. Odhady, jak auta zdraží, se liší o sto tisíc

„Má s tím někdo zkušenosti? Co po tuto dobu budeme dělat se zaměstnanci?“ ptal se Povšík na zasedání koncernu na extrémně dlouhou přestávku ve výrobě. „Opět nastalo ticho a pak reakce, že o tom musíme přemýšlet. Nebudeme to jen my, bude to na více lokalitách,“ dodává Povšík.

Předák škodováckých odborářů na zasedání hlavně otevřel téma o kterém se spekuluje: „Útok přišel zejména přes personál a směnné modely s požadavkem na okamžité zahájení (devátý měsíc) eliminace všech agenturních zaměstnanců a všech smluv na dobu určitou. Můžeme mluvit o porci 3500 zaměstnanců, bez kterých nejsme schopní vyrábět našich plánovaných 900 tisíc a více vozů za rok (podle situace),“ uvádí Povšík. „Dokonce nad námi visí hrozba zredukování až na dvousměnný režim výroby na jednotlivých produktech.“

15. února 2022

Pokud se zdaří odsunout Euro 7, nebude Škoda propouštět a Fabia přežije déle

Povšík tento problém bere velmi vážně, na jednání koncernu v Braunschweigu s ním byla též členka představenstva za oblast Lidé a kultura Maren Gräfová a člen představenstva za prodej a marketing Martin Jahn, který byl pověřen zastupováním předsedy představenstva Škody Klause Zellmera, s nímž byli ve spojení online.

„Právě rozhovory s předsedkyní Podnikové rady Volkswagen Danielou Cavallo a členy koncernového představenstva Gunnarem Kilianem, ale také s Thomasem Schäferem, Arno Antlitzem a Thomasem von Schmallem byly klíčové,“ dodává Povšík. Thomas Schäfer je bývalý šéf Škody, dnes vede značku Volkswagen a zároveň je členem představenstva celého koncernu Volkswagen se zodpovědností za „objemové značky“ skupiny, kromě VW, Škody také Seat a Cupru.

Euro 7 se nedá stihnout, auta zdraží, vysvětluje šéf VW dohlížející na Škodu

„Je jasné, že existuje základní hodnota – přežít musí koncern Volkswagen, pak přežijeme i my. Aby přežil Volkswagen, tak musí mít lokality, které mu pomohou vydělat na nové projekty e-mobility, projekt Cariad, konektivitu a geopolitické získání nových zákazníků včetně udržení těch stávajících,“ uvedl Povšík.

„Bohužel byly i momenty, kdy se představenstvo Volkswagenu odmlčelo a nemělo odpovědi na naše otázky, například ohledně závodu Sarajevo, závodu ve Vrchlabí či závodů Scanie, kde končí autobusová větev u Tratonu. Kupodivu velký boom mají nákladní vozy,“ píše odborářský předák v magazínu Škodovácký odborář.

Jahn: Při přijetí normy Euro 7 bude muset Škoda Auto propustit tisíce lidí

„Pro Škoda Auto je nejvyšší prioritou, společně s naším sociálním partnerem Odbory KOVO, dlouhodobé zajištění pracovních míst i odpovídající výše mezd našich zaměstnanců,“ cituje z oficiálního stanoviska značky Pavel Jína. „Společnost Škoda Auto se kromě zachování stávajících kapacit ve všech našich výrobních lokalitách a jejich kontinuálnímu rozvoji usilovně soustředí také na nové strategické projekty, jakým je například možná výstavba gigafactory v České republice, která by přinesla tisíce nových pracovních míst v celém automobilovém průmyslu.“

Mluvčí značky ubezpečuje, že „všechny další kroky a opatření budeme projednávat v těsné a partnerské spolupráci s naším sociálním partnerem – Odbory KOVO“.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobilita srazila vaz šéfovi obří autopůjčovny. Jeho vize ztroskotala

(zleva) První náměstkyně primátora New Yorku Sheena Wrightová, starosta New...

Západní svět začíná přecházet z klasických spalovacích motorů na auta s elektrickým pohonem. Změna...

Autoprůmysl v Česku slibuje, že kvůli elektromobilům propouštět nebude

Škoda zahájila výrobu baterií pro elektromobily v Mladé Boleslavi.

VIDEO Firmy Robert Bosch, Brisk a skupina JTEKT, které vyrábějí komponenty do aut, neplánují v...

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Škoda Auto zvedla zisk 2,5krát, vydělala přes 33 miliard korun

ilustrační snímek

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek, tedy na 1,32...

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

Renault Twingo je postavený na novém elektrickém základě, ale jeho karoserie...

VIDEO Víte, jak vznikl Airbus? Dnes jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
RECEPČNÍ

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 30 550 - 30 550 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...