Úterý 18. května 2021, svátek má Nataša
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 18. května 2021 Nataša

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

  15:00aktualizováno  5. května 11:15
Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu nového vozu, dealeři mohou začít se shromažďováním objednávek.

Se světovou premiérou, kterou automobilka uspořádala na internetu, vstupuje nová fabia na český trh. „Všichni autorizovaní partneři značky Škoda začali přijímat objednávky,“ oznámil Pavel Jína, mluvčí českého zastoupení značky. „Uvedení na trh je plánováno na konci léta, první vozy budou k vidění na českých silnicích na podzim.“

Pětidveřový hatchback startuje na částce 329 900 Kč. To je oproti základní ceně končící generace výrazný nárůst, který je zapříčiněný obohacením výbavy se zaměřením na bezpečnost, některé prvky, které jsou nyní ve standardní konfiguraci, jsou nově povinné či nezbytné pro dobré hodnocení nezávislými autoritami (EuroNCAP posuzující bezpečnost).

Škoda Fabia čtvrté generace

Čtyřmetrové hatchbacky, které se v Česku prodávaly ještě před dvěma roky od nějakého čtvrt milionu korun, musí podle různých norem nabírat novou a drahou emisní i bezpečnostní techniku. Škoda na českém trhu stejně jako u dalších modelů uvedených v předchozích letech vypustila nejzákladnější výbavový stupeň a ceník otevírá s výbavovým provedením Ambition. Při dorovnání výbavy aktuální fabie na úroveň nové generace vyjde čerstvé provedení dokonce výhodněji. „Nedošlo tak ke zdražení vozu, nýbrž doplnění základní výbavy, která je v součtu dokonce o něco výhodnější než u předchůdce,“ shrnuje Pavel Jína.

Dražší fabia je levnější

Komentář

Nová fabia hned s představením odhalila cenu, 330 tisíc vypadá hodně, jenže podívejte se na konkurenci. Tak už to dnes je. Čtyřmetrové hatchbacky, které se v Česku prodávaly ještě před dvěma roky od nějakého čtvrt milionu korun, musí podle různých norem nabírat novou a drahou emisní i bezpečnostní techniku. To platí bez výjimky pro všechna auta. Jenže do cenovky Superbu za milion zvýšení nákladů skryjete jednodušeji a zákazníky zabolí míň než u auta za čtvrtinu. Pro ilustraci: V autech je teď například o 500 eur dražší výfuk, protože zdražila platina, která je potřeba pro výrobu katalyzátoru čisticího emise.

A samy automobilky hrozí, že zdražování není konec. Jen den před uvedení Fabie to naplno řekl Luca de Meo, který po letech v koncernu VW převzal loni vedení Renaultu.

„Ať už jde o Clio za 15 000 eur, nebo o Mercedes-Benz třídy S za 120 000 eur, vždy potřebujete filtr pevných částic obsahující platinu, rhodium a jiné drahé prvky. Jistě, filtr ve třídě S bude trochu větší, ale v procentuálním vyjádření vůči ceně vozu je výrazně levnější a zákazníci Mercedesu si navíc toto navýšení ceny mohou dovolit,“ řekl a varuje, že ceny malých aut mohou vzrůst až na dvojnásobek.

Takže nová fabia už nemá cenovku "už od..." pod 300 tisíc, zato je mnohem líp vybavená. 

A ještě jeden pohled: v roce 1999 stála fabia se srovnatelně výkonným motorem jako ta nejnovější základní 315 tisíc korun, podle inflační kalkulačky by to dnes byl půlmilion. Na doplnění: průměrná mzda tehdy v roce 1999 v ČR činila zhruba 12 797 korun. 

Cena nové Fabie začíná o 35 000 Kč výše než srovnatelný model třetí generace, navíc má ale v základu výbavové prvky zhruba za 40 000 korun. Konkurenční Renault Clio stojí v základu 315 000 korun, Toyota Yaris 352 500 Kč. Druhý nejprodávanější vůz ve třídě malých aut, Dacia Sandero, začíná na 239 900 Kč.

Automobilka také poukazuje na to, že základní provedení s nejchudší výbavou zákazníci stejně nekupují, a to ani na českém trhu.

Základní výbava tak nově obsáhne prvky, které zákazníci přiobjednávali nejčastěji, například LED hlavní světlomety, mlhovky, bluetooth, asistent udržování jízdního pruhu, asistent rozpoznání únavy, omezovač rychlosti, dálkové centrální zamykání, manuální klimatizaci, elektrické ovládání předních oken i vyhřívaných zrcátek, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, tónovaná skla či infotainment s digitálním radiopříjmem a 4 reproduktory.

Typickým zákazníkem pro model Fabia je člověk ve věku kolem 50 let, který žije v domácnosti s jedním až dvěma dětmi a vlastní více vozů. „S modelem Fabia chceme samozřejmě oslovit i skupinu mladších zákazníků,“ uvedl mluvčí Škoda Auto Martin Preusker.

Nová fabia poprvé nabízí Asistovanou jízdu 2.0, která poskytuje automatickou podporu podélného a příčného vedení vozu ve spolupráci s adaptivním tempomatem, dále automatické parkování a asistenta pro manévrování. Pomocí zabudované karty eSIM je vůz vždy on-line, což umožňuje příjem internetového rádia nebo přístup k mobilním on-line službám Škoda Connect nebo k novým aplikacím infotainmentu. Díky bezdrátové technologii SmartLink lze připojit chytré telefony.

Světová premiéra nové Škody Fabie

Světová premiéra nové Škody Fabie

Mnohem větší

„Nová generace představuje ve všech směrech mnohem dospělejší auto. Vyrostla v prostoru pro posádku i pro zavazadla, chlubí se zlepšením jízdních vlastností, zároveň je úspornější a patří mezi elitu třídy v bezpečnosti,“ libuje si Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení Škody. Redakce iDNES.cz se už s prototypem nové fabie svezla (čtěte zde).

Fabia v nové generaci značně narostla a délkou 4 108 mm poprvé překonává hranici čtyř metrů, rozvor má dokonce delší než před čtvrtstoletím první generace octavie. Objem zavazadlového prostoru, který byl doteď silnou stránkou fabie, se ještě zvětšil o dalších 50 l na 380 l.

Škoda Fabia čtvrté generace

Nová generace, která poprvé využívá modulární platformu MQB-A0 koncernu Volkswagen použitou už na modelech Scala nebo Kamiq, dostává výhradně benzinové motory, které v tříválcových provedeních nabídnou od 59 kW (80 k) do 81 kW (110 k) v kombinaci s manuální, nebo automatickou převodovkou. Nejvýkonnější provedení s motorem 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) bude možné objednávat od podzimu. Škoda už potvrdila, že dorazí také kombíkové provedení, zájemci na něj ovšem budou muset počkat do roku 2023. Souběžně s novou generací hatchbacku tedy zůstává v prodeji dosavadní kombi třetí generace označené Tour.

„Je to velký posun oproti konkurenci,“ těší se na novou fabii Martin Dundálek, majitel brněnského autorizovaného partnera Škodovky Auto-Spektrum-ACC. „Je mnohem prostornější, má mnoho nových technologií v oblasti bezpečnosti i infotainmentu. Vypadá velice robustně a moderně,“ komentuje pro iDNES.cz a dodává, že se po nové fabii zákazníci v předstihu poptávali.

Fabia je po Octavii druhou nejdéle vyráběnou a druhou nejprodávanější modelovou řadou značky. Oblíbený model je tak jedním z nejprodávanějších ve své třídě. Největším trhem je pro něj Německo, následuje Česká republika a Velká Británie. „Fabia má růstový potenciál v celém světě. Je to těžký segment – potřebuje objem produkce, nízké výrobní náklady a profit. A my ve Škodě víme, jak na to,“ shrnuje šéf automobilky Thomas Schäfer.

Škoda v současnosti vyrábí deset modelových řad a loni dodala zákazníkům přes milion vozů.

Online premiéra

Škoda představila svou letošní nejdůležitější novinku netradiční formou videoprezentace bez živého publika. 

Odhalení vozu bylo přenášeno z virtuálního pavilonu. „Velkolepou kulisu vytváří Centrum současného umění DOX v Praze, které bylo pro tuto akci rozsáhle virtualizováno,“ popisuje mluvčí značky Christian Heubner.

„Formát digitální prezentace umožňuje divákům procházet se jako na skutečné výstavě, neboť se ve virtuálním pavilonu mohou volně pohybovat a prohlížet si exponáty.“ Novou generaci modelu Fabia, která se představuje 22 let po premiéře prvního vydání, představil šéf Škody Thomas Schäfer, člen představenstva za oblast prodeje a marketingu Martin Jahn a také šéfdesignér značky Oliver Stefani.

Návštěvníci virtuální prezentace měli mít dojem, že se nacházejí na reálné akci. „Centrum současného umění se nachází v pražských Holešovicích. Jde o architektonicky působivé, ultramoderní prostory bývalé továrny,“ dodává Christian Heubner.

4,5 milionu

Kompaktní model Fabia patří k nejoblíbenějším a zároveň klíčovým modelům automobilky Škoda. Představen byl v září 1999 a dosud bylo těchto vozů vyrobeno přes 4,5 milionu kusů. 

Fabia je pojmenována podle první manželky byzantského císaře Herakleia.

Nejprodávanější škodovkou a zároveň dlouhodobě nejprodávanějším automobilem na českém trhu je model Octavia. Fabia je na druhém místě, loni se v ČR prodalo 15 969 fabií, což znamená meziroční pokles o 21 procent.

Dlouho se spekulovalo o tom, že čtvrtá generace modelu Fabia bude již nabízena pouze jako hatchback a nynější varianta kombi skončí. Řada automobilek totiž verze kombi v segmentu malých vozů nahradila žádanějšími crossovery, které kombinují výhody SUV, jimiž jsou vyšší světlá výška nebo zvýšená pozice sedadel, s agilitou kompaktního vozu. Škoda již má pro evropský trh v nabídce městský crossover Kamiq a tři další modely kategorie SUV – Karoq, Kodiaq a nejnověji čistě elektrické SUV Enyaq iV. Škoda už potvrdila, že výroba kombi bude i v nové generaci zachována, na trhu se ale zřejmě objeví až v roce 2023. O fabii kombi čtěte více zde

Tři generace

Životopis Škody Fabie

Fabia patří ke stálicím v nabídce mladoboleslavské automobilky. Celkem jich Škoda vyrobila více než 4,6 milionu, nejvíce připadá na první generaci, kterých sjelo z výrobních linek téměř 1,8 milionu.

První Fabia se představila na podzim roku 1999. Rok na to přibyla k hatchbacku praktická varianta kombi, která měla zavazadlový prostor o objemu 426 litrů, na jaře následujícího roku byla představena verze sedan, která se však na trhu příliš neprosadila a později skončila bez náhrady. Milovníkům sportovnější jízdy byl od roku 2003 nabízen model RS, pod jehož kapotou byl netypicky turbodieselový motor o objemu 1,9 litru a výkonu 96 kW. V rámci první generace vozu se také po čtyři roky vyráběla užitková verze Fabia Praktik.

Fabia byla prvním vozem postaveným na nově vyvinuté koncernové platformě A04, sdílené společně s automobily VW Polo, Seat Ibiza a Audi A2. Oproti předchozím modelům automobilky měla mít Fabia delší životnost, ohled se bral také na životní prostředí, výrobce tak například používal vodou ředitelné laky. Z výroby měla Fabia pozinkované plechy a ošetřené dutiny, což mělo zabránit korozi. Škoda zákazníkům nabídla také nový standard výbav, umožnilo to tvorbu řady výbavových stupňů a mimořádných výbav.

Na první generaci modelu Fabia nabízí Škoda Auto stále více než 40 procent původních originálních náhradních dílů, zejména jde o díly nezbytně nutné k zajištění mobility vozu. „U takových dílů se snažíme o dostupnost minimálně po dobu 15 let od ukončení produkce,“ uvedl mluvčí značky Martin Preusker. Výroba první generace Fabie skončila v březnu 2008.

Autorem designu přes 3,9 metru dlouhého pětidveřového hatchbacku vyvážených tvarů byl Brazilec Raul Pires, který pracoval v týmu pod vedením belgického designera Dirka van Braeckela. Výroba Fabie odstartovala v prosinci 1999 a nový model se svojí předchůdkyní Felicií poté ještě rok a půl sjížděl z výrobních pásů souběžně. 

V době zahájení prodeje byla nejlevnější variantou fabie verze s litrovým motorem za čtvrtmilion. Provedení s motorem (1,4 litru 50 kW), který by výkonově byl srovnatelný s dnešní novou základní fabií startovalo na ceně 314 900 korun. Pro srovnání, průměrná mzda tehdy v ČR činila zhruba 12 500 korun. Později přibyla levnější varianta s motorem o objemu 1,0 litru a výkonu 37 kW za cenu 250 000 korun. Bohatě vybavené fabie s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 85 kW nebo 1,9 TDI pak přišly téměř na půl milionu korun.

Druhou generaci automobilka představila v březnu 2007 na ženevském autosalonu. Karoserie vozu byla až po sloupek předního skla shodná s malým MPV Roomster. Kritici označovali design této generace fabie za disproporční, neboť auto z určitých úhlů působilo příliš úzkým a vysokým dojmem. Zvětšila se však vnitřní prostornost a vylepšena byla i výbava auta. O dva roky později byla na trh uvedena verze Scout s ochrannými kryty na bocích karoserie. Druhé generace fabie se za sedm let vyrobilo na 1,7 milionu kusů.

Pod vzhledem třetí generace, která se začala vyrábět na podzim 2014, se podepsal tehdejší šéfdesignér značky Jozef Kabaň. Ten zvolil ostřejší hrany karoserie, které vozu dodaly sportovnější proporce. O čtyři roky později následoval facelift a pod kapotou se objevily výhradně zážehové tříválcové motory s litrovým objemem a výkonem od 60 do 110 koní. Této generace fabie se dosud prodalo přes milion vozů.

  • Nejčtenější

Čipů bude málo až do roku 2023. Velmoci zbrojí, která přes ně ovládne svět

Současný globální nedostatek čipů by mohl trvat až do roku 2023. Podle serveru CNBC se na tom shodují analytici, kteří...

Nabít elektroauto na sídlišti je očistec, i když najdete nabíječku

Elektromobil se nejpohodlněji nabíjí doma – v garážovém stání, garáži nebo u rodinného domku. Komplikovanější je...

Škoda startuje prodej nového elektromobilu. Enyaq vyráží k nejnedočkavějším

Hned dva čtenáři iDNES.cz nachytali novou Škodu Enyaq při cestě k dealerům, kde ve čtvrtek 13. května startuje naostro...

Vraky za tři tisíce jedou kolem republiky, podívejte se na start

Šest aut s pořizovací cenou do 3000 korun se v sobotu v pravé poledne vydalo z pražské Hostivaře na cestu kolem hranic...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: V Trnavě jako v Africe. Policie zastavila auto s vrakem na střeše

Výjev jako ze silnic zemí třetího světa se naskytl řidičům na obchvatu Trnavy. Policejní hlídka tam zastavila osobní...

Zapomenutý Čech třikrát přelstil gestapo. Francouzi mu dali válečný kříž

Premium Za války byl jedním z nejaktivnějších členů československého odboje ve Francii. Převáděl lidi přes hranici, z ilegality...

Nejsme Slované ani Germáni. Češi mají unikátní mix genetických profilů

Premium Čemu vlastně Slované věřili? Byli skutečně beránci? Či si libovali v krvavých rituálech a bojích jako Germáni? Čeho se...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

GLOSA: Registrační, či státní poznávací? Exkurz do českého právního bordýlku

Premium Registrační? Nebo státní poznávací? Víme vlastně, co vozíme na svých autech? Zhádali jsme se o tuhle „hloupost“ až do...

Nedostatek čipů brzdí i dodávky. Chybí třeba navigace

Nedostatek čipů ohrožuje automobilový průmysl a prodlužuje dodací lhůty na osobní automobily. Na delší čekání se musí...

Autobazary otevřely a nestíhají doplňovat zásoby, zákazníci je berou útokem

Největší středoevropská síť autobazarů AAA Auto v sobotu prodala 415 automobilů. Překonala tak svůj dosavadní rekord...

Ceny oprav aut kvůli složitější technice rostou, meziročně o deset procent

Náklady na opravy nových či starších automobilů rostou. Ceny oproti loňsku stouply přibližně o deset procent. Důvodem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...

Twitch se stává Pornhubem pro děti, zaplavily ho streamerky v bikinách

Streamovací služba Twitch má poměrně přísná pravidla pro zobrazování sexuálního obsahu, některé uživatelky v nich však...

„Rasistická“ rýže Uncle Ben´s končí. Dostala nové jméno i obal

Celosvětově známá značka rýže, dosud známá pod názvem Uncle Ben’s, oficiálně změnila jméno. Nyní se bude v regálech...

Princ Harry: Žil jsem jako v zoo. Podívejte, co to udělalo s mou matkou

Na streamovací službě Apple TV+ bude mít brzy premiéru dokument týkající se psychického zdraví, vytvořený princem...