Pátek 12. srpna 2022, svátek má Klára
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 12. srpna 2022 Klára

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

  15:00aktualizováno  5. května 11:15
Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu nového vozu, dealeři mohou začít se shromažďováním objednávek.

Se světovou premiérou, kterou automobilka uspořádala na internetu, vstupuje nová fabia na český trh. „Všichni autorizovaní partneři značky Škoda začali přijímat objednávky,“ oznámil Pavel Jína, mluvčí českého zastoupení značky. „Uvedení na trh je plánováno na konci léta, první vozy budou k vidění na českých silnicích na podzim.“

Pětidveřový hatchback startuje na částce 329 900 Kč. To je oproti základní ceně končící generace výrazný nárůst, který je zapříčiněný obohacením výbavy se zaměřením na bezpečnost, některé prvky, které jsou nyní ve standardní konfiguraci, jsou nově povinné či nezbytné pro dobré hodnocení nezávislými autoritami (EuroNCAP posuzující bezpečnost).

Škoda Fabia čtvrté generace

Čtyřmetrové hatchbacky, které se v Česku prodávaly ještě před dvěma roky od nějakého čtvrt milionu korun, musí podle různých norem nabírat novou a drahou emisní i bezpečnostní techniku. Škoda na českém trhu stejně jako u dalších modelů uvedených v předchozích letech vypustila nejzákladnější výbavový stupeň a ceník otevírá s výbavovým provedením Ambition. Při dorovnání výbavy aktuální fabie na úroveň nové generace vyjde čerstvé provedení dokonce výhodněji. „Nedošlo tak ke zdražení vozu, nýbrž doplnění základní výbavy, která je v součtu dokonce o něco výhodnější než u předchůdce,“ shrnuje Pavel Jína.

Dražší fabia je levnější

Komentář

Nová fabia hned s představením odhalila cenu, 330 tisíc vypadá hodně, jenže podívejte se na konkurenci. Tak už to dnes je. Čtyřmetrové hatchbacky, které se v Česku prodávaly ještě před dvěma roky od nějakého čtvrt milionu korun, musí podle různých norem nabírat novou a drahou emisní i bezpečnostní techniku. To platí bez výjimky pro všechna auta. Jenže do cenovky Superbu za milion zvýšení nákladů skryjete jednodušeji a zákazníky zabolí míň než u auta za čtvrtinu. Pro ilustraci: V autech je teď například o 500 eur dražší výfuk, protože zdražila platina, která je potřeba pro výrobu katalyzátoru čisticího emise.

A samy automobilky hrozí, že zdražování není konec. Jen den před uvedení Fabie to naplno řekl Luca de Meo, který po letech v koncernu VW převzal loni vedení Renaultu.

„Ať už jde o Clio za 15 000 eur, nebo o Mercedes-Benz třídy S za 120 000 eur, vždy potřebujete filtr pevných částic obsahující platinu, rhodium a jiné drahé prvky. Jistě, filtr ve třídě S bude trochu větší, ale v procentuálním vyjádření vůči ceně vozu je výrazně levnější a zákazníci Mercedesu si navíc toto navýšení ceny mohou dovolit,“ řekl a varuje, že ceny malých aut mohou vzrůst až na dvojnásobek.

Takže nová fabia už nemá cenovku "už od..." pod 300 tisíc, zato je mnohem líp vybavená. 

A ještě jeden pohled: v roce 1999 stála fabia se srovnatelně výkonným motorem jako ta nejnovější základní 315 tisíc korun, podle inflační kalkulačky by to dnes byl půlmilion. Na doplnění: průměrná mzda tehdy v roce 1999 v ČR činila zhruba 12 797 korun. 

Cena nové Fabie začíná o 35 000 Kč výše než srovnatelný model třetí generace, navíc má ale v základu výbavové prvky zhruba za 40 000 korun. Konkurenční Renault Clio stojí v základu 315 000 korun, Toyota Yaris 352 500 Kč. Druhý nejprodávanější vůz ve třídě malých aut, Dacia Sandero, začíná na 239 900 Kč.

Automobilka také poukazuje na to, že základní provedení s nejchudší výbavou zákazníci stejně nekupují, a to ani na českém trhu.

Základní výbava tak nově obsáhne prvky, které zákazníci přiobjednávali nejčastěji, například LED hlavní světlomety, mlhovky, bluetooth, asistent udržování jízdního pruhu, asistent rozpoznání únavy, omezovač rychlosti, dálkové centrální zamykání, manuální klimatizaci, elektrické ovládání předních oken i vyhřívaných zrcátek, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, tónovaná skla či infotainment s digitálním radiopříjmem a 4 reproduktory.

Typickým zákazníkem pro model Fabia je člověk ve věku kolem 50 let, který žije v domácnosti s jedním až dvěma dětmi a vlastní více vozů. „S modelem Fabia chceme samozřejmě oslovit i skupinu mladších zákazníků,“ uvedl mluvčí Škoda Auto Martin Preusker.

Nová fabia poprvé nabízí Asistovanou jízdu 2.0, která poskytuje automatickou podporu podélného a příčného vedení vozu ve spolupráci s adaptivním tempomatem, dále automatické parkování a asistenta pro manévrování. Pomocí zabudované karty eSIM je vůz vždy on-line, což umožňuje příjem internetového rádia nebo přístup k mobilním on-line službám Škoda Connect nebo k novým aplikacím infotainmentu. Díky bezdrátové technologii SmartLink lze připojit chytré telefony.

Světová premiéra nové Škody Fabie

Mnohem větší

„Nová generace představuje ve všech směrech mnohem dospělejší auto. Vyrostla v prostoru pro posádku i pro zavazadla, chlubí se zlepšením jízdních vlastností, zároveň je úspornější a patří mezi elitu třídy v bezpečnosti,“ libuje si Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení Škody. Redakce iDNES.cz se už s prototypem nové fabie svezla (čtěte zde).

Fabia v nové generaci značně narostla a délkou 4 108 mm poprvé překonává hranici čtyř metrů, rozvor má dokonce delší než před čtvrtstoletím první generace octavie. Objem zavazadlového prostoru, který byl doteď silnou stránkou fabie, se ještě zvětšil o dalších 50 l na 380 l.

Škoda Fabia čtvrté generace

Nová generace, která poprvé využívá modulární platformu MQB-A0 koncernu Volkswagen použitou už na modelech Scala nebo Kamiq, dostává výhradně benzinové motory, které v tříválcových provedeních nabídnou od 59 kW (80 k) do 81 kW (110 k) v kombinaci s manuální, nebo automatickou převodovkou. Nejvýkonnější provedení s motorem 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) bude možné objednávat od podzimu. Škoda už potvrdila, že dorazí také kombíkové provedení, zájemci na něj ovšem budou muset počkat do roku 2023. Souběžně s novou generací hatchbacku tedy zůstává v prodeji dosavadní kombi třetí generace označené Tour.

„Je to velký posun oproti konkurenci,“ těší se na novou fabii Martin Dundálek, majitel brněnského autorizovaného partnera Škodovky Auto-Spektrum-ACC. „Je mnohem prostornější, má mnoho nových technologií v oblasti bezpečnosti i infotainmentu. Vypadá velice robustně a moderně,“ komentuje pro iDNES.cz a dodává, že se po nové fabii zákazníci v předstihu poptávali.

Fabia je po Octavii druhou nejdéle vyráběnou a druhou nejprodávanější modelovou řadou značky. Oblíbený model je tak jedním z nejprodávanějších ve své třídě. Největším trhem je pro něj Německo, následuje Česká republika a Velká Británie. „Fabia má růstový potenciál v celém světě. Je to těžký segment – potřebuje objem produkce, nízké výrobní náklady a profit. A my ve Škodě víme, jak na to,“ shrnuje šéf automobilky Thomas Schäfer.

Škoda v současnosti vyrábí deset modelových řad a loni dodala zákazníkům přes milion vozů.

Online premiéra

Škoda představila svou letošní nejdůležitější novinku netradiční formou videoprezentace bez živého publika. 

Odhalení vozu bylo přenášeno z virtuálního pavilonu. „Velkolepou kulisu vytváří Centrum současného umění DOX v Praze, které bylo pro tuto akci rozsáhle virtualizováno,“ popisuje mluvčí značky Christian Heubner.

„Formát digitální prezentace umožňuje divákům procházet se jako na skutečné výstavě, neboť se ve virtuálním pavilonu mohou volně pohybovat a prohlížet si exponáty.“ Novou generaci modelu Fabia, která se představuje 22 let po premiéře prvního vydání, představil šéf Škody Thomas Schäfer, člen představenstva za oblast prodeje a marketingu Martin Jahn a také šéfdesignér značky Oliver Stefani.

Návštěvníci virtuální prezentace měli mít dojem, že se nacházejí na reálné akci. „Centrum současného umění se nachází v pražských Holešovicích. Jde o architektonicky působivé, ultramoderní prostory bývalé továrny,“ dodává Christian Heubner.

4,5 milionu

Kompaktní model Fabia patří k nejoblíbenějším a zároveň klíčovým modelům automobilky Škoda. Představen byl v září 1999 a dosud bylo těchto vozů vyrobeno přes 4,5 milionu kusů. 

Fabia je pojmenována podle první manželky byzantského císaře Herakleia.

Nejprodávanější škodovkou a zároveň dlouhodobě nejprodávanějším automobilem na českém trhu je model Octavia. Fabia je na druhém místě, loni se v ČR prodalo 15 969 fabií, což znamená meziroční pokles o 21 procent.

Dlouho se spekulovalo o tom, že čtvrtá generace modelu Fabia bude již nabízena pouze jako hatchback a nynější varianta kombi skončí. Řada automobilek totiž verze kombi v segmentu malých vozů nahradila žádanějšími crossovery, které kombinují výhody SUV, jimiž jsou vyšší světlá výška nebo zvýšená pozice sedadel, s agilitou kompaktního vozu. Škoda již má pro evropský trh v nabídce městský crossover Kamiq a tři další modely kategorie SUV – Karoq, Kodiaq a nejnověji čistě elektrické SUV Enyaq iV. Škoda už potvrdila, že výroba kombi bude i v nové generaci zachována, na trhu se ale zřejmě objeví až v roce 2023. O fabii kombi čtěte více zde

Tři generace

Životopis Škody Fabie

Fabia patří ke stálicím v nabídce mladoboleslavské automobilky. Celkem jich Škoda vyrobila více než 4,6 milionu, nejvíce připadá na první generaci, kterých sjelo z výrobních linek téměř 1,8 milionu.

První Fabia se představila na podzim roku 1999. Rok na to přibyla k hatchbacku praktická varianta kombi, která měla zavazadlový prostor o objemu 426 litrů, na jaře následujícího roku byla představena verze sedan, která se však na trhu příliš neprosadila a později skončila bez náhrady. Milovníkům sportovnější jízdy byl od roku 2003 nabízen model RS, pod jehož kapotou byl netypicky turbodieselový motor o objemu 1,9 litru a výkonu 96 kW. V rámci první generace vozu se také po čtyři roky vyráběla užitková verze Fabia Praktik.

Fabia byla prvním vozem postaveným na nově vyvinuté koncernové platformě A04, sdílené společně s automobily VW Polo, Seat Ibiza a Audi A2. Oproti předchozím modelům automobilky měla mít Fabia delší životnost, ohled se bral také na životní prostředí, výrobce tak například používal vodou ředitelné laky. Z výroby měla Fabia pozinkované plechy a ošetřené dutiny, což mělo zabránit korozi. Škoda zákazníkům nabídla také nový standard výbav, umožnilo to tvorbu řady výbavových stupňů a mimořádných výbav.

Na první generaci modelu Fabia nabízí Škoda Auto stále více než 40 procent původních originálních náhradních dílů, zejména jde o díly nezbytně nutné k zajištění mobility vozu. „U takových dílů se snažíme o dostupnost minimálně po dobu 15 let od ukončení produkce,“ uvedl mluvčí značky Martin Preusker. Výroba první generace Fabie skončila v březnu 2008.

Autorem designu přes 3,9 metru dlouhého pětidveřového hatchbacku vyvážených tvarů byl Brazilec Raul Pires, který pracoval v týmu pod vedením belgického designera Dirka van Braeckela. Výroba Fabie odstartovala v prosinci 1999 a nový model se svojí předchůdkyní Felicií poté ještě rok a půl sjížděl z výrobních pásů souběžně. 

V době zahájení prodeje byla nejlevnější variantou fabie verze s litrovým motorem za čtvrtmilion. Provedení s motorem (1,4 litru 50 kW), který by výkonově byl srovnatelný s dnešní novou základní fabií startovalo na ceně 314 900 korun. Pro srovnání, průměrná mzda tehdy v ČR činila zhruba 12 500 korun. Později přibyla levnější varianta s motorem o objemu 1,0 litru a výkonu 37 kW za cenu 250 000 korun. Bohatě vybavené fabie s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 85 kW nebo 1,9 TDI pak přišly téměř na půl milionu korun.

Druhou generaci automobilka představila v březnu 2007 na ženevském autosalonu. Karoserie vozu byla až po sloupek předního skla shodná s malým MPV Roomster. Kritici označovali design této generace fabie za disproporční, neboť auto z určitých úhlů působilo příliš úzkým a vysokým dojmem. Zvětšila se však vnitřní prostornost a vylepšena byla i výbava auta. O dva roky později byla na trh uvedena verze Scout s ochrannými kryty na bocích karoserie. Druhé generace fabie se za sedm let vyrobilo na 1,7 milionu kusů.

Pod vzhledem třetí generace, která se začala vyrábět na podzim 2014, se podepsal tehdejší šéfdesignér značky Jozef Kabaň. Ten zvolil ostřejší hrany karoserie, které vozu dodaly sportovnější proporce. O čtyři roky později následoval facelift a pod kapotou se objevily výhradně zážehové tříválcové motory s litrovým objemem a výkonem od 60 do 110 koní. Této generace fabie se dosud prodalo přes milion vozů.

Autem do Chorvatska 2022

Kde se dá na cestě k Jadranu nejlevněji natankovat, jaké překážky na trase čekají a kolik stojí dálniční známka?

  • Nejčtenější

Tatrovácké speciály v Hřensku: hasiči si přivezli pojízdný rybník

V neděli 24. července vypukl v oblasti Českého Švýcarska požár, který se rozšířil a zasáhl také obydlenou oblast. Na...

Hustá americká kára: vila na kolech pro hollywoodské superstar slaví 25 let

Impozantní kolos známe i z pražských ulic. Lincoln Navigator si nechal Anthony Denny, zakladatel sítě autocenter AAA...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S nabíjením zdarma u Lidlu je konec. Víme, kolik to bude stát

„Sockovat“ je termín, který se vžil pro to, když majitelé elektromobilů za jeden nebo i víc milionů jezdili dobíjet...

Koruna i tři padesát za kilometr. Elektroauto už za hubičku nenabijete

Premium Zdražování elektrické energie se promítlo i do cen nabíjení elektromobilů ve veřejných nabíječkách. Někde povyrostlo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu

Premium Ochota politiků přijímat rozhodnutí proti klimatickým změnám je prý váhavá. Proto se ekoaktivisté rozhodli převzít...

Neklidné nohy či noční děs. Poruchy spánku předcházejí nemocem, říká neurolog

Premium Říká se, že dobrý spánek je sladší než med. Což naznačuje jeho hlavní funkci: nechat tělo odpočinout. A působí i coby...

Oktagon bez Rusů, zájem o ostrovy i kdo s kým o titul. Co chystá Novotný

Premium Letní turnaj na pražské Štvanici zaujal i uznávané zámořské experty, kteří se jinak výhradně věnují nejlepší soutěži...

Dnes se bavím líp i bez drog a alkoholu, říká terapeut a bývalý narkoman

Premium Jeho příběh je drsný, ale má happy end. Čtrnáctileté balancování na hraně s pervitinem, závislost, lži, prostitutky,...

  • Další z rubriky

Koruna i tři padesát za kilometr. Elektroauto už za hubičku nenabijete

Premium Zdražování elektrické energie se promítlo i do cen nabíjení elektromobilů ve veřejných nabíječkách. Někde povyrostlo...

Pět tisíc kilometrů s Dacií Jogger na plyn: rodinná dovolená za hubičku

Premium Praktický doklad toho, že osobní vůz je ještě pořád tou nejlepší a nejlevnější variantou pro cestu s rodinou k moři....

Autonovinky: Pohádka o supersportu z Bulharska, porsche za půl od Hyundaie

Novinek přináší letošní léto pestrou paletu. Seznamte se s těmi nejzajímavějšími. Už nemusí mít ani kola, nepotřebují...

Startup mopedgangu ze zaječické hospody dokončuje frajerský elektrošlapohyb

Jestli jednou vznikne encyklopedie startupů, nesmí mezi všemi těmi garážovými pokusy jako je Apple a Tesla Elona Muska...

Češka vyhrála soutěž krásy v Africe. Všichni si na mě chtěli sáhnout, říká

Sarah Horáková (18) odletěla do Afriky reprezentovat Česko na světovou soutěž krásy. Když první vicemiss České...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Díky Stiflerově mámě jsem měla sex s nejmíň 200 lidmi, vzpomíná herečka

Americká herečka Jennifer Coolidge (60) ve filmech Prci, prci, prcičky hrála Stiflerovu mámu Jeanine, která měla...

Partner mě opakovaně vmanipuloval do trojky, vzpomíná hvězda Americké krásy

Mena Suvari (43) promluvila o sexuálním zneužívání, které zažila se svým expartnerem. Hvězda filmu Americká krása,...

Ropa už proudí, ale jen na Slovensko a do Maďarska. Česko problém dál řeší

Dodávky ropy jižní větví ropovodu Družba do České republiky obnoveny nebudou, oznámil ve středu slovenský přepravce...