Jízdní řád Škody: tři další elektromobily, benzin ještě vydrží

  • 117
Škoda plánuje do roku 2030 zvýšení podílu elektromobilů na prodejích v Evropě na padesát až sedmdesát procent. Nyní je to méně než pět procent. Kvůli tomu chystá nejméně tři další čistě elektrické modely, které budou cenou i velikostí pod modelem Enyaq.

Vše je součástí nové firemní strategie Next Level – Škoda Strategy 2030, kterou dnes novinářům představil předseda představenstva Thomas Schäfer.

„Značka Škoda má neuvěřitelný potenciál. Ten v příštích letech ještě více zužitkujeme, a dle něj jsme si stanovili ambiciózní cíle,“ okomentoval předseda představenstva značky.

Značka plánuje, že do roku 2030 dojde k omezení flotilových emisí o víc než padesát procent ve srovnání s rokem 2020. 

Thomas Schäfer prezentuje novou strategii automobilky Škoda do roku 2030.

Automobilka vyjmenovává v nové strategii dva hlavní motivy – efektivitu a zjednodušení. Škoda chce mít nejnižší náklady v porovnání s evropskými konkurenty a rentabilitu tržeb nejméně osm procent. Automobilka uvedla, že již zahájila kroky k zjednodušení procesů a snížení byrokracie a komplexity.

Jednou z cest k úsporám má být zjednodušení nabídky doplňkové výbavy. Schäfer uvedl, že automobilka „probere“ rozsáhlou nabídku různých variant prvků, například volantů. „S dalším rozšiřováním elektrifikace u modelové nabídky by mělo ve střednědobém horizontu dojít ke snížení počtu dostupných kombinací o čtyřicet procent,“ uvádí Škoda.

Značka bude i nadále nabízet auta s konvenčním pohonem, na benzin a naftu. Na rozdíl od mnoha jiných značek nyní nebude stanovovat termín, kdy se spalovacími motory skoncuje. I vzhledem k výraznému zaměření značky na prodeje v regionech (například Indii), kde není tlak na přechod k elektrickému pohonu tak výrazný. 

V následujících třech letech značka představí nové generace stěžejních modelů. Již loni se představila čtvrtá generace modelu Octavia, letos se veřejnosti ukázala nová Fabia. Nový Superb se začne vyrábět v roce 2023, novou generaci SUV modelů Kodiaq a Karoq ukáže Škoda světu v roce 2024.

Velkým tématem nové strategie je ovšem samozřejmě elektromobilita. Škoda oficiálně oznámila, že se její portfolio do roku 2030 rozšíří minimálně o tři další čistě elektrické modely, které budou cenou a velikostí pod úrovní modelu Enyaq iV.

Značka chce usilovat o to, aby podíl plně elektrických modelů na jejích prodejích v Evropě činil padesát až sedmdesát procent. Automobilka  vyrobila letos do konce dubna v tuzemsku 15 824 elektromobilů a 15 370 plug-in hybridů.

Plány automobilky Škoda do roku 2030

Cíl: jeden a půl milionu

Škoda se rovněž chce do roku 2030 stát jednou z pěti nejprodávanějších značek v Evropě a vedoucí evropskou značkou v Indii, Rusku a severní Africe. To jí má zajistit globální prodejní potenciál kolem jeden a půl milionu aut. Toho chce dosáhnout posílením pozice v segmentu cenově dostupných vozů. Příkladem je model Fabia se základní cenou pod hranicí 14 000 eur, tedy asi 355 000 korun. Pomoci mají i menší elektromobily. V Indii vyvinutý model Kushaq chce firma nabízet i na dalších trzích.

Schäfer na prezentaci naopak rezolutně odmítl otázku vstupu na severoamerický trh. Stejně se vyjádřil o vodíkovém pohonu. „Nedává to pro nás smysl,“ uvedl a dodal, že tento druh pohonu může být použitelný pro užitková vozidla.  

Česko jako centrum rozvoje elektromobility

Českou republiku chce automobilka podle Schäfera proměnit v centrum rozvoje elektromobility, a zajistit tak stávající pracovní místa a vytvořit nová. Ve všech třech českých výrobních závodech se budou do roku 2030 vyrábět elektrické vozy nebo elektrické komponenty. 

Aktuálně se v Mladé Boleslavi už vyrábějí vysokonapěťové trakční baterie pro plug-in hybridní modely Superb iV a Octavia iV i pro modely dalších koncernových značek. Začátkem příštího roku bude navíc v Mladé Boleslavi zahájena výroba bateriových systémů pro koncernovou platformu MEB, na níž je postaven model Enyaq. Automobilka navíc společně s partnery pracuje na posílení stabilní dodavatelské struktury pro další rozvoj elektromobility.

Thomas Schäfer prezentuje novou strategii automobilky Škoda do roku 2030.

Škoda chce také posílit v oblasti online služeb. Každý zákazník by měl být v budoucnu schopen hned napoprvé a intuitivně ovládat svůj nový vůz nebo službu od značky. Prvním takovým projektem je PowerPass, který umožňuje jednoduché a pohodlné nabíjení elektrifikovaných modelů značky Škoda. Bude k dispozici na více než 30 trzích a umožní nabíjení na více než 210 000 nabíjecích stanicích v Evropě. Automobilka dále rozšiřuje koncept virtuálního showroomu a vytyčila si za cíl prodávat už v roce 2025 každý pátý vůz online.

Do deseti let má každou čtvrtou pozici v managementu zastávat žena, vyhlásila značka ve své nové strategii. Česká automobilka bude při transformaci podporovat vzdělávání zaměstnanců a v letech 2022 až 2030 do této oblasti bude investovat téměř 500 milionů eur s hlavním cílem zajistit pracovní místa i v budoucnosti.


Elektromobil