Embéčko, sexy felicia, či ladná tatra? Které z českých legend dáte přednost?

  • 9
K této anketě jste nás inspirovali vy, čtenáři. Spíš shodou okolností patří březnová auta v podání českého autoprůmyslu k těm z nejkrásnějších. Které se nejvíc líbí vám? Hlasujte.

„Pěkně se to sešlo s tím embéčkem. Fakt nevím, které auto je krásnější,“ píše v diskuzi pod článkem o renovované Tatře 77A čtenář Denis Huml.

Právě teď v březnu slaví narozeniny tři československé automobilové legendy.

V březnu 1934 se představila světu Tatra 77, která patří k přelomovým vozům ve světovém měřítku. V březnu 1959 přifrčela sexy Škoda Felicia a pět let na to parádní embéčko, jedno z posledních opravdu přelomových aut socialistického autoprůmyslu.

Technické muzeum se pochlubilo nádhernou tatrovkou. Má i širší dvojče

Ladná tatrovka

Devadesát let od první veřejné prezentace oslavila 5. března 1934 Tatra 77, která ohromila při svém představení nejen pražské novináře, ti si ji mohli na vlastní kůži vyzkoušet na karlovarské silnici, a následně se stala senzací i pro návštěvníky berlínského a pařížského autosalonu.

Senzační Tatra 77 ohromila designem i jízdou. Představili ji před 90 lety

Krásná šťastná Felicia

Hned dvě ikonická jména mladoboleslavské automobilky slaví 65. výročí. V březnu 1959 se veřejnosti na autosalonu v Ženevě a následně v Lipsku ukázaly vozy Octavia a Felicia. Oba názvy nových modelů se dočkaly uplatnění i v novodobé historii značky. Novodobá Škoda Octavia uvedená na trh v roce 1996 si našla během čtyř generací přes sedm milionů zákazníků na více než 60 trzích a dlouhodobě je nejprodávanější škodovkou.

Uzavřený sedan Octavia a kabriolet Felicia byly výraznou modernizací modelů Spartak a 450. Novinky dostaly vedle řady jiných změn i přepracovanou přední nápravu, u níž bylo dosavadní odpružení listovým perem nahrazeno vinutými pružinami v kombinaci s teleskopickými tlumiči. Konstruktéři zapracovali také na snížení přenosu vibrací, komfortu ovládání či zlepšeném mazání a chlazení motoru.

S šedesátiletou štramandou na výletě. Krásná první Octavia slaví

Automobilka současně opustila číselné značení svých modelů a nahradila je slovními názvy. U uzavřeného modelu padla volba na jméno Octavia, jehož základ tvoří latinská číslovka octava, tedy osmá. Jednalo se totiž v pořadí o osmý mladoboleslavský model vyrobený od roku 1945, z technického pohledu byla Octavia završením konstrukční řady předchozích sedmi vozů s páteřovým rámem s nezávislým zavěšením předních kol a čtyřválcovými motory. Tato řada započala modelem Popular a z posledního „Spartaku“, tedy typu 440/445, byla následně odvozena právě osmá v pořadí Octavia.

Felicia jako symbol štěstí nadchla i New York

„Kromě čtyřmístných modelů Octavia s uzavřenou karoserií byla hned na počátku roku 1959 zahájena i výroba atraktivního kabrioletu s názvem Felicia, odvozeným z latinského slova felicitas, znamenajícím štěstí,“ popisuje mluvčí značky Vítězslav Kodym. „Škoda Felicia byla nástupcem otevřeného vozu Škoda 450, který byl určen převážně pro exportní trhy. Celkem bylo v letech 1958–1959 vyrobeno jen asi tisíc kusů tohoto vozu.“ Mimořádného potenciálu nového modelu Felicia si byli v automobilce dobře vědomi, a tak po výstavních březnových premiérách v Ženevě a Lipsku zamířily hned v dubnu 1959 tři nové kabriolety za „velkou louži“.

Škoda Felicia se tam představila na newyorském autosalonu na výstavišti Colisseum, jehož se účastnilo téměř sedm desítek vystavovatelů z celého světa. Následný zájem o československý kabriolet byl velký, a to i díky společné propagaci s Miss USA 1957 Charlotte Sheffieldovou. „Kariéra modelu Felicia nebyla dlouhá, ale zato mimořádně úspěšná. Až do roku 1964 bylo totiž vyrobeno téměř 15 tisíc kusů všech provedení této modelové řady trhy v Evropě, Jižní a Střední Americe či Africe.“

Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Základní verze modelu Octavia měla pod kapotou čtyřválcový motor o objemu 1,1 litru s výkonem 29,4 kW (40 k), který přes čtyřstupňovou převodovku poháněl zadní kola, přičemž vůz se rozjel na nejvyšší rychlost 110 km/h. Výkonnější pak byla Octavia Super s motorem o objemu 1,2 litru (33 kW/45 k), která dosahovala maxima 115 km/h. Otevřená Škoda Felicia využívala dvoukarburátorovou verzi čtyřválce 1089 cm3, jež byla naladěna na výkon 50 k (37 kW).

„Symbolický i faktický význam obou jmen byl pro značku Škoda natolik silný, že se se obě dočkala opětovného představení. Dne 26. října 1994 se tak v pražském hotelu Atrium slavnostně představila veřejnosti nová Škoda Felicia ve verzi hatchback,“ dodává Vítězslav Kodym.

Přelomové embéčko

Jedním z posledních modelů, který držel v dobách socialistického autoprůmyslu krok s celosvětovým vývojem, byla Škoda 1000 MB. Veřejnosti byla poprvé představena před 60 lety, 21. března 1964.

„Embéčko“ byl prvním mladoboleslavským vozem z řady modelů s motorem vzadu a pohonem zadních kol. V letech 1964 až 1969 se vyrobilo 443 000 embéček.

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

Epocha vozů Škoda s motorem vzadu trvala více než čtvrt století až do roku 1990. Z „embéček“ se postupně stala Škoda 100 a potom Škoda 105 a 120. Krokem vpřed byl až model Favorit představený v roce 1987, díky kterému po pádu komunistického režimu a otevření trhů o automobilku projevili zájem zahraniční partneři.

Kdo je mezi auty nejkrásnější?

Která z československých březnových autonovinek je podle vás nejkrásnější?

celkem hlasů: 870
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 4. dubna 2024. Anketa je uzavřena.