Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

  18:19aktualizováno  18:19
Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet, ze kterého se za další dva roky zrodila legendární Felicia, vznikl v 1 010 exemplářích.

Škoda 450 | foto: Škoda Auto

Na brněnském výstavišti dnes začal Mezinárodní strojírenský veletrh, jedna z nejvýznamnějších výstavnických akcí v Česku. Brněnské výstaviště hostí až do pátku 13. října přes 1 600 firem ze 32 zemí. „Veletrh má bohatou tradici. V jeho historii najdeme také automobilové premiéry. Letos slavíme třicet let od představení Škody Favorit, právě na podzim 1987 měl tento důležitý model premiéru na brněnském veletrhu,“ uvádí pro iDNES.cz Jiří Smetana, mluvčí brněnského výstaviště.

Škoda 450 při premiéře na brněnském strojírenském veletrhu

„Elegantní roadster měl stahovací střechu a vyznačoval se atraktivním, sportovním designem. Model sjížděl z linky v závodě v Kvasinách a byl určen zejména pro náročně světové trhy, mimo jiné pro Německo, Velkou Británii a USA,“ uvádí Vítězslav Kodym z muzea Škody Auto.

Na premiéru Škody 450 se do Brna tehdy vydalo podívat víc než 1,6 milionu návštěvníků. Sériový model z valné části vycházel ze studie Škoda 440 Roadster, kterou automobilka veřejnosti představila na stejném místě o rok dříve.

„V říjnu 1957 vyvolala Škoda 450 rozruch i za hranicemi bývalého Československa. Při svém debutu na autosalonu v Londýně stál roadster v záři reflektorů spolu s úřadující Miss USA Charlotte Sheffieldovou,“ popisuje Kodym. Sheffieldová původně skončila až druhá, ale ukázalo se, že vítězce Mary Leoně Gageové ještě nebylo osmnáct let, i když už měla dvě děti a byla vdaná.

Vůz společně s jedenadvacetiletou rodačkou ze Salt Like City na scénu přivedl známý fotograf Vilém Heckel. Tato série fotografii dodnes patří do zlatého fondu československé reklamní fotografie.

Kabriolet Škoda 450 a Miss USA Charlotte Sheffieldová

Kabriolet Škoda 450 a Miss USA Charlotte Sheffieldová

Čtyřistapadasátka byla vrcholným provedením modelové řady 440-445-450. Otevřenou verzi si vymyslel tehdejší ředitel kvasinského závodu Škody Antonín Kvapil a vedoucí vývoje František Chamrát (později vytvořil také Škodu 110 R), první prototyp postavili ze Škody Spartak vlastně v utajení na vlastní pěst. Označení modelu bylo odvozeno od počtu válců a výkonu motoru 50 k (36,8 kW). Podélně uložený čtyřválcový motor poháněl zadní kola. „Díky konceptu podvozku s nezávislým zavěšením kol cestující oceňovali suverénní jízdní vlastnosti roadsteru i na špatných cestách,“ dodává Kodym. Řidič a spolujezdec seděli na jednodílné lavici.

S pohotovostní hmotností 930 kilogramů dosahuje 4,07 metru dlouhá, 1,60 metru široká a 1,38 metru vysoká škodovka bez střechy maximální rychlosti 128 km/h. Čtyřválec o objemu 1089 kubických centimetrů byl osazený dvěma karburátory a spokojil se s průměrně devíti litry benzinu na 100 kilometrů jízdy. Čtyřstupňová převodovka měla řadicí páku na sloupku řízení.

„Do konce roku 1957 vzniklo v závodě v Kvasinách prvních deset předsériových vozů typu Škoda 450, sériová výroba byla zahájena v létě 1958. Do ukončení výroby vzniklo celkem 1 010 kusů tohoto roadsteru. Zhruba dvě třetiny všech vyrobených vozů typu 450 byly dodány zahraničním zákazníkům,“ cituje z archivu muzea značky Vítězslav Kodym. „Za zmínku určitě stojí, že Škoda vyvezla 408 vozů tohoto typu do USA – což v této době pro výrobek ze země tehdejšího východního bloku představovalo jedinečný úspěch.“

Fotogalerie

„V Československu zahájila Škoda 450 novou éru na automobilovém trhu. Byla jedním z prvních modelů, který si mohli zákazníci koupit na volném trhu, aniž by museli čekat na nákupní poukaz, jak to bylo obvyklé v mnoha předcházejících letech. Cena vozu 450 tehdy činila 42 000 korun. Tím byl roadster výrazně levnější než konkurenční modely, které byly rovněž k dostání bez poukazu,“ vypráví Kodym. Pro srovnání: GAZ 21 (volha „Carevna“) stála 55 000 korun, Tatra 603 98 000 korun.

Od počátku roku 1959 sjížděl v Kvasinách z linky následník modelu 450, Felicia. U ní například konstruktéři nahradili příčnou listovou pružinu na přední nápravě dvojicí vinutých pružin. Další změny byly nově tvarovaná palubní deska a sportovněji pojatá řadicí páka na středovém tunelu. Pozornost přitahovaly i tehdy moderní „ploutvičky“ na zadních blatnících. Do roku 1964 vyrobila Škoda celkem 14 863 felicií. „Tento model patří k nejžádanějším veteránům české poválečné historie,“ uzavírá Kodym.

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Česká specialita: Škoda Favorit jako veterán za sto třicet tisíc

Každá země s automobilovou tradicí má nějakou anomálii. V Německu šplhají do galaktických výšin ceny trabantů, Italové...

Superb slaví 85 let. Zlatý koráb v americkém stylu sloužil v Karlových Varech

Škoda Superb představovala od poloviny 30. let nejluxusnější model z nabídky mladoboleslavských osobních automobilů....

Prodeje ojetin rostou. Na bohatém okraji Prahy otevřel nový bazar

Největší prodejce ojetých aut v regionu střední Evropy, skupina AAA Auto, má novou významnou prodejnu. Po dlouhé době...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz